Ik werk bij een bedrijf dat o.a. BAG-software levert aan gemeenten en de kwaliteit is naar mijn idee nog erg wisselend. Op het eerste gezicht lijkt het te kloppen, alle gebouwen hebben een functie enzo. Maar heel vaak voldoet het nog niet aan de BAG-wetgeving. Zo loopt er nog een enorme discussie over bejaardenhuizen, studentenflats en bepaalde instellingen. Op basis van bepaalde kenmerken is in de BAG bepaalt of iedere wooneenheid een eigen huisnummer 'verdient' of juist niet. Dit heeft te maken met zaken als wel/geen halletje, wel/geen eigen keuken etc.
Dit betekent voor sommige gemeenten dat ze gebouwen die nu 1 nummer hebben in een straat die al is 'dichtgenummerd' ineens 100 extra huisnummer moeten maken (1a, 1b)....Met alle besluiten en BAG-aanpassingen die daarbij horen. Of juist bejaarden hun eigen huisnummer moeten afnemen met alle issues die daarbij horen, zoals recht op huurtoeslag of een eigen telefoonaansluiting....
En het meest spannende is dat de wet GBA (sinds 1-1-2014 BRP), wet BAG en wet WOZ (belastingen) niet zijn afgestemd en dat iets wel een eigen huisnummer moet krijgen van de BAG, maar je geen eigen belastingaanslag krijgt of juist andersom....
Dat is echt nog geen gelopen race