Beste allen, de
OpenTopo kaartbladen zijn weer flink onderhanden genomen, natuurlijk weer met speciaal oog voor de hulpdiensten.
De snelle toevoeging van het AHN2 reliëf vorige maand had toch wat onverwachte visualisatie-gevolgen. Sommige onverharde wegen werden slecht zichtbaar, net als sommige oude gebouwen. Bovendien bleven de hulpdiensten mij met klem verzoeken om toch de bekende traditionele bostype-markeringen toe te voegen. Dat zette een hele reeks verbeteringen in gang. Ter illustratie:
Het lichter visualiseren van onverharde wegen bleek een fikse verbetering voor de bossen. De bostype-markeringen zijn relatief onopvallend toegevoegd, maar nog wel voldoende zichtbaar en in lijn met het symboolgebruik op de Top25raster. Tijdens deze verbetering bleek dat ook het lijntype “Kade, wal” op meerdere terreintypen nagenoeg onzichtbaar was, dus deze zijn ook duidelijker opgemaakt.
O.a. bij de Ring A10 Amsterdam bleken allerlei S-wegenlabels niet goed te staan in TopNamen. Bij het corrigeren daarvan heb ik besloten om alle wegenlabels toch maar hun traditionele “schildje” te geven conform de Top25raster. De kaartinformatie over de ondergrond die je daarmee verliest blijkt nog best mee te vallen. Daarnaast bleek dat meerdere NWB afritlabels niet werden gerenderd omdat ze werden weggedrukt door andere labels. Dit is verholpen.
Hoogbouw is niet uit de BAG te halen, wel uit de Top10NL. Tot nu toe plotte ik de hoogbouw als extra donkere vlakken, maar dit werkte niet altijd goed; twee BAG panden bovenop elkaar levert ook een donkere kleur op. Vandaar de hoogbouw nu ingekleurd conform Top25raster. Hierdoor moest ik wel het icoon van Brandweerkazerne iets aanpassen. Merk ook op dat het symbool voor monumenten nu van stip naar driehoek is gegaan.
Door de specifieke labeling engine van QGIS werden veel TopNamen labels (die voor gebruik in ArcGIS zijn gemaakt) ongelukkig gelabeld (over andere symbolen heen). De afgelopen weken zijn dan ook honderden van dergelijke gevallen bijgewerkt. Liever wacht ik op een update van de bron, maar dat gaat nog even duren. Merk ook op dat de AHN2 nog iets meer contrast heeft gekregen. Dit betekent ook dat nog wat duidelijker wordt dat het buitenland nog geen reliëf toont…
Er zijn nog meer subtiele details verbeterd, waaronder een lichte aanpassing in de kleur van water, en in de verzadiging van de kleuring van bouwjaarindicatie van BAG panden. Ook is het symbool van Reddingsbrigades aangepast, en is er nu onderscheid tussen kerktorens en “gewone” torens, om nog eens wat te noemen. Zie ook de legenda op
www.opentopo.nl. Al met al vind ik de verbeteringen groot genoeg voor een tussentijdse update. Ik heb voor nu geen inhoudelijke data-actualisaties toegepast, dat komt eind juni weer.
Ik hoop dat jullie de kaarten weer veel gaan gebruiken en aanraden!