Alle kaartbladen op
www.opentopo.nl zijn bijgewerkt, op alle schalen. Vanaf nu volgt opentopo.nl de release kalender van de Top10NL van de BRT: eind februari, eind april, eind juni, eind september, en eind november.
Deze release gebruikt de Top10NL van eind september; de BAG van 8 september; de OSM data van 15 september; de Risicokaart data van 1 september, en de Imergis OOV points of interest bijgewerkt t/m 28 september 2014. OpenTopo biedt drie schalen: 150 (TIF:200) pix/km (ongeveer 1:50.000), 300 (TIF:400) pix/km (ongeveer 1:25.000) en 600 (TIF:800) pix/km (ongeveer 1:12.500). Alle bladen zijn samengesteld en gegenereerd met QGIS 2.4.
Nieuw in deze release:
1. De ANWB paddenstoelen worden tegenwoordig beheerd door de Bewegwijzeringsdienst van de koepels van wegbeheerders. De dataset, met in totaal meer dan 5300 paddenstoelen, is ter beschikking gesteld, met daarbij de notie dat de locaties nu veelal gecentreerd zijn op het kruispunt van wegen. De komende tijd worden de exacte locaties verder verfijnd. Met name voor fietsers is dit een welkome aanvulling. Voor de hulpdiensten ook: als de meldkamer wordt gebeld kan een paddenstoel nummer helpen om de exacte locatie sneller te vinden.
2. De meest gedetailleerde gegevens over waterdieptes worden bijgehouden door de Hydrografische dienst van Defensie. Dit heet de 1800 dataset. Dit is geen open data, maar voor het gebruik op OpenTopo van de dieptelijnen als afgeleid product van de 1800 data heeft Defensie toestemming gegeven. Op de OpenTopo kaartbladen worden deze dieptelijnen weergegeven op de grote zoete wateren, de Grevelingen en de Maasmond. De dieptelijnen op zout water zijn wederom uit de Top10NL dataset gekozen. De hydrografische punten (betonning) zijn afkomstig van open data van Rijkswaterstaat.
3. Voor de reliëfschaduw in het buitenland is er geen AHN2, maar wel de EU-DEM, met resolutie van 20x20m. Aan de hand van die puntenwolk zijn hoogtelijnen berekend per 2,5m. Dit resulteert in een hoogtebeeld voor België en Duitsland dat weliswaar veel globaler is dan op Nederlands grondgebied, maar desondanks het buitenlandse kaartbeeld (uit de OSM) toch een stuk consistenter maakt met het Nederlandse. Daarnaast zijn veel extra OSM elementen in het buitenland toegevoegd, zoals windturbines, afritnummers, kassen, en gemeentenamen.
4. Op OpenTopo konden tot nu toe de fietspaden niet worden onderscheiden van voetgangersgebied. Ook fietspaden die vlak langs hoofdwegen gelegen zijn, vielen vaak weg. Door de fietspaden duidelijker te markeren – met een lichtrood streepjespatroon – zijn beide punten nu verbeterd. Zowel in stedelijk gebied als in natuurgebied zijn de fietspaden nu duidelijk te volgen. Het voetgangersgebied is qua opmaak ongewijzigd gebleven.
5. Als een spoorweg ónder een autoweg loopt, dan is dat duidelijk te zien. Maar een gelijkvloerse kruising was tot nu toe niet altijd te onderscheiden van een spoorweg die óver een verkeersweg gaat. Vanaf deze release worden de gelijkvloerse spoorweg-autoweg kruisingen gemarkeerd met een ‘x’ teken (bron: OSM). Zo is altijd duidelijk hoe een spoorweg een verkeersweg kruist.
Verder zijn de volgende zaken ook nieuw:
• Langs de provinciegrenzen worden de provincienamen nu weergegeven.
• Op de 600/800 pix/km schaal zijn nu ook de BAG woonplaatsgrenzen en de snelheidsborden zichtbaar.
De kaarten zijn vrij te gebruiken onder de CC_BY licentie; dus alleen naamsvermelding is vereist. Deze kaartbladen worden de komende tijd onder meer uitgeleverd aan de veiligheidsregio’s.
Wil je meer informatie over de kaartbladen of de gebruikte bronnen? Alle vragen, wensen, suggesties e.d. zijn van harte welkom!
Veel plezier ermee.