AED voor consumenten: afstudeeronderzoek #nt

Auteur Topic: AED voor consumenten: afstudeeronderzoek #nt  (gelezen 2937 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thierry112

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Gepost op: 19 april 2013, 10:23:57
Beste forumlezer,

Mijn naam is Thierry, student aan de Haagse Hogeschool.
Voor mijn afstudeerscriptie doe ik een marktonderzoek naar AED's. Ik zou jullie heel dankbaar zijn als jullie deze enquête willen invullen.

Je kunt hem invullen door op deze link te klikken: www.thesistools.com/web/?id=332437

Bij voorbaat dank,

Groeten, Thierry




ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 19 april 2013, 10:34:47
Vraag 5 van je enquete klopt niet.

Je stelt dat het AED OF beademen is, maar ook met een AED kun je gewoon beademen en je kunt zelfs reanimeren zonder 1 van die 2......
Vanzelfsprekend klopt vraag 6 dan ook niet.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 19 april 2013, 10:40:03
Beste Thierry,

Welkom! Allereerst succes met je afstudeeronderzoek, ik keek zelf even raar op van een aantal vragen. De vraag op mijn beurt is dan of je zelf wel bekend ben met reanimatie en het inzetten van defibrillatie daarbij? Het lijkt me verstandig om je daar eerst eens op te orienteren...

Ik haakte persoonlijk bij deze vraag af:

Er zijn twee manieren om iemand te reanimeren bij een hartstilstand; mond tot mond beademing en het inzetten van een AED. Bij welke van de twee manieren is volgens u de overlevingskans het grootst?

Er volgen daarna nog enkele vragen die, vanuit een medisch perspectief, kant nog wal raken. Het toepassen van beademing en thorax compressies en het inzetten van een AED zal (vrijwel) altijd samen gaan, anders verliest de AED ook direct zijn meerwaarde. Daarnaast is het in een reanimatiesetting maar de vraag of de AED een VF/AF ritme detecteert, anders zal men moeten volstaan met compressies en beademingen. Verdere toelichting hieromtrent laat ik over aan de medische professionals hier.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 19 april 2013, 10:46:51
Beste Thierry,

Welkom! Allereerst succes met je afstudeeronderzoek, ik keek zelf even raar op van een aantal vragen. De vraag op mijn beurt is dan of je zelf wel bekend ben met reanimatie en het inzetten van defibrillatie daarbij? Het lijkt me verstandig om je daar eerst eens op te orienteren...

Ik haakte persoonlijk bij deze vraag af:

Er zijn twee manieren om iemand te reanimeren bij een hartstilstand; mond tot mond beademing en het inzetten van een AED. Bij welke van de twee manieren is volgens u de overlevingskans het grootst?

Er volgen daarna nog enkele vragen die, vanuit een medisch perspectief, kant nog wal raken. Het toepassen van beademing en thorax compressies en het inzetten van een AED zal (vrijwel) altijd samen gaan, anders verliest de AED ook direct zijn meerwaarde. Daarnaast is het in een reanimatiesetting maar de vraag of de AED een VF/AF ritme detecteert, anders zal men moeten volstaan met compressies en beademingen. Verdere toelichting hieromtrent laat ik over aan de medische professionals hier.

Als de AED een AF detecteert zal je ook moeten volstaan met compressies en beademen. De automatische klapkast is er niet voor om iemand een VF in te jagen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 19 april 2013, 10:54:39
Daarnaast mis ik eigenlijk ook nog 2 dingen.
-De vraag over wat je bereid bent te betalen voor een reanimatie cursus. Waarom kun je niet kiezen voor de mogelijkheden:
heb de cursus al gevolgd, kan via werkgever/school (gratis) cursus volgen, zou via de ziektekostenverzekering vergoed moeten worden etc etc.

Daarnaast heel belangrijk, waarom vraag je niet naar iemands achtergrond in de hulpverlening/medische wereld?
Je post je enquête hier, grote kans dus dat er veel mensen met enige tot veel kennis van zaken op reageren, die ook gepassioneerd zijn door hulpverlening. DIe mensen zijn volgens mij echter totaal niet jou doelgroep. Dus eigenlijk kun je onze reacties wel gewoon weg gooien :) Je moet er op zijn minst voor corrigeren door een extra vraag te stellen.
Bijvoorbeeld: Heeft, had of ambieert u een opleiding en of functie in de hulpverlening of geneeskunde (Arts, verpleegkundige, brandweer, politie, EHBO, reddingsbrigade, beveiliging, BHV)?