Minderjarigen in de lekenhulpverlening

Auteur Topic: Minderjarigen in de lekenhulpverlening  (gelezen 39742 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

pcm

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #110 Gepost op: 6 maart 2012, 00:33:01
Ik hoop dat ik nog mag reageren, hoewel dit topic al wat ouder is.

Natuurlijk maakt het voor het slachtoffer niet uit wie er reageert. Het voorbehoud dat ik er bij heb is dat de problematiek waar je mee te maken krijgt heftig is voor een minderjarige, die daar nog lange tijd last van kan hebben (en nee, niet iedereen heeft daar last van). Als meldkamer heb je ook daar een verantwoordelijkheid: enige bescherming van de jeugd is op zijn plaats.
Een reanimatiesetting kan traumatiserend zijn, maar dat geldt ook voor toekijken terwijl je niet weet hoe je moet handelen.
Als er niets gedaan wordt zal het slachtoffer sowieso sterven, dus in dat geval is iets doen altijd beter dan niets. Ook al is de 'hulpverlener' te jong, te klein, ongeschoold. Met een adrenaline-rush en telefonische hulp van 112 kun je een hoop. En het mooie van een AED is dat het zelfs voor leken goed bruikbaar is.


Zelf heb ik op de basisschool jeugd-EHBO gehad, wat ik ontzettend leuk vond. Ik heb in de jaren die daarop volgden behoorlijk wat geleerde dingen toe kunnen passen. En het heeft mijn hulpverlenershart aangewakkerd, want ik ben inmiddels verpleegkundige en binnenkort in opleiding voor de SEH.
Dus EHBO-scholing aan kinderen en jongeren kan ik alleen maar toejuichen. Overigens was reanimatie geen officieel onderdeel van dat curriculum, maar na aandringen van ons werd het toch kort behandeld. Het 5:2 (toen) had ik mezelf daarna goed ingeprent. AED bestond toen nog niet...


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #111 Gepost op: 6 maart 2012, 15:50:21
Ik weet van mezelf niet, wat ga doen als ik bij een situatie aankom.
Vanuit het verleden kan ik iets zeggen over mijn adequate reageren, maar dat geeft geen garantie voor de toekomst.

Het citaat van Lunatum geeft aan hoe belangrijk is dat indirecte slachtoffers opgemerkt worden.
Jaren geleden gaf de brandweer een demonstratie en onder het publiek zat een LOTUS een uur lang op de stoep rand verdwaasd voor zich te staren. We waren benieuwd hoelang het duurde dat er iemand reageerde. Helaas, toen iedereen weg was, kon de LOTUS het licht uit doen .......


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #112 Gepost op: 8 maart 2012, 14:34:57
Een leeftijdsgrens stellen is niet de geeigende weg. Het lichamelijk en geestelijk vermogen van een kind is m.i. een beter maatstaf.
Het leren helpen en eerstehulpverlenen wordt in andere landen al van kleins af aan met de paplepel ingegoten, behalve in Nederland natuurlijk niet.
Het is typisch Nederlands om alles in afgebakende hokjes te stoppen en aanvullende leeftijdgrenzen te stellen ongeacht het geestelijke en lichamelijke vermogen.
Jammer, want potentiele hulp wordt dan niet benut, ook al zou dat een kind zijn.

Reanimatie en noodvervoer, de zwaarste handelingen in de eerstehulp, is voor volwassenen al zwaar, voor een kind wellicht fysiek onmogelijk. Maar dat kan je ook niet van een kind verlangen of eisen.
Maar met aanvullende tips en trucs kan een kind heel goed in staat zijn om bepaalde andere levensreddende handelingen wel uit te voeren.
Bijvoorbeeld, het open maken en open houden van de luchtweg, op welke wijze dan ook, is de meest simpele levensreddende handeling dat letterlijk elk kind aangeleert kan worden in afwachting van hulp door een volwassene.

En wat emoties betreft, het meemaken van schokkende gebeurtenissen is in het leven onvermijdelijk en hoort bij het opgroeien en het verdere levensverloop. Kinderen 100% afschermen tegen schokkende gebeurtenissen is absoluut onmogelijk.
Zowel voor kinderen als volwassenen geldt dat een goede nazorg bij schokkende gebeurtenissen onontbeerlijk is.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #113 Gepost op: 9 maart 2012, 16:57:20
Zelf heb ik op de basisschool jeugd-EHBO gehad, wat ik ontzettend leuk vond. Ik heb in de jaren die daarop volgden behoorlijk wat geleerde dingen toe kunnen passen. En het heeft mijn hulpverlenershart aangewakkerd, want ik ben inmiddels verpleegkundige en binnenkort in opleiding voor de SEH.
Absoluut, het is ook leerzaam om zo vroeg mogelijk te beginnen met EHBO. En dat zal in sommige situaties zeer zeker meerwaarde hebben. Maar dan praat je over toevallige incidenten waarbij je betrokken raakt. Opgeroepen worden door een AED-alert is van een andere orde. Het is niet wenselijk om jonge kinderen moedwillig bloot te stellen aan de stress van een reanimatie.

Een reanimatiesetting kan traumatiserend zijn, maar dat geldt ook voor toekijken terwijl je niet weet hoe je moet handelen.
Als er niets gedaan wordt zal het slachtoffer sowieso sterven, dus in dat geval is iets doen altijd beter dan niets.
Dat is de toevallige voorbijgangerssetting, dat is wat anders dan AED-alert.


Ik ben een groot voorstander van Eerste Hulp onderwijs aan kinderen, uit onderzoeken weten we dat kinderen dat prima aan kunnen en zelfs in staat zijn om levens te redden in voorkomende gevallen. We moeten kinderen (<16) echter niet moedwillig blootstellen aan situaties (zoals een reanimatie in het kader van AED-alert) met de kans dat zij daar de rest van hun leven last van houden. Ja, er is verschil in hoe kinderen (en volwassenen) omgaan met die situatie, en ja, ieder kind is anders ongeacht zijn leeft. Toch moet je een grens trekken, leeftijd is de meest eenvoudig realiseerbare.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #114 Gepost op: 11 maart 2012, 09:06:33
Ieder kind reageert anders, iedere volwassene reageert anders. En ook iedere reanimatie zal een ander gevoel oproepen.

Maar minimaal 16 jaar is in ieder geval de leeftijd die wij bij de trainingen hanteren. En momenteel is dan de jongste inmiddels 17. Er zijn er maar relatief heel weinig die zich met 16 aanmelden. We hebben er 1 gehad van 15, maar dat was een uitzondering. Die had al eens een echte reanimatie gedaan (obv meldkamer) en wilde het nu graag 'echt'/goed leren.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Jarco_B

  • jeudbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #115 Gepost op: 12 maart 2012, 19:04:41
Ieder kind reageert anders, iedere volwassene reageert anders. En ook iedere reanimatie zal een ander gevoel oproepen.

Maar minimaal 16 jaar is in ieder geval de leeftijd die wij bij de trainingen hanteren. En momenteel is dan de jongste inmiddels 17. Er zijn er maar relatief heel weinig die zich met 16 aanmelden. We hebben er 1 gehad van 15, maar dat was een uitzondering. Die had al eens een echte reanimatie gedaan (obv meldkamer) en wilde het nu graag 'echt'/goed leren.
Wij hebben morgenavond een reanimatie cursus voor alle leden vanaf 14 jaar.
Verpleegkundige I.O. Aspirant jeugdbrandweer zwijndrechtsewaard Evenement verkeersregelaar EHVer/AED-bediener


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #116 Gepost op: 11 juni 2012, 22:22:44
Ieder kind reageert anders, iedere volwassene reageert anders. En ook iedere reanimatie zal een ander gevoel oproepen.

Maar minimaal 16 jaar is in ieder geval de leeftijd die wij bij de trainingen hanteren. En momenteel is dan de jongste inmiddels 17. Er zijn er maar relatief heel weinig die zich met 16 aanmelden. We hebben er 1 gehad van 15, maar dat was een uitzondering. Die had al eens een echte reanimatie gedaan (obv meldkamer) en wilde het nu graag 'echt'/goed leren.

In onze regio (Brabant Noord) zijn veel scholen die EHBO-A in het lespakket voor groep 8 zitten.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #117 Gepost op: 11 juni 2012, 22:31:45
In onze regio (Brabant Noord) zijn veel scholen die EHBO-A in het lespakket voor groep 8 zitten.

EHBO-A vind ik dan toch nog wat anders. Dit wordt op school gegeven en het is aan de leerling of die er verder mee wil. Iemand die mee wil doen met iets als BurgerAED kiest daar bewust voor. En dan zie je dat de meeste jongeren pas vanaf een jaar of 17 dit gaan doen. Wat meer overwogen. En ja ik kan me ook nog voorstellen dat omstanders/familie toch wat anders reageren op een 12 of 13 jarige die binnenkomt voor een AED alert dan een 17 jarige.

Ik vind het prachtig dat jongeren (en ook groep 8-ers) EHBO leren, maar ze doelbewust op dingen afsturen dat vind ik een andere zaak. Als ze onderweg iets tegenkomen en dan ter plaatse hulp kunnen bieden helemaal geweldig, maar het 'opzoeken'  op die leeftijd gaat me nog wat te ver.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #118 Gepost op: 12 juni 2012, 08:00:14
In onze regio (Brabant Noord) zijn veel scholen die EHBO-A in het lespakket voor groep 8 zitten.
De EHBO die op basisscholen gegeven wordt is bedoelt als eerste kennismaking en om mensen te motiverenals ze ouder zijn een volledige cursus te volgen. Ze leren er een aantal nuttige handelingen en kunnen in een aantal situaties de hulp opstarten. Het heeft echter niets te maken met burgerhulpverling. En we moeten mensen van die leeftijd dan ook niet stimuleren om zich in te schrijven voor AED alert tot dat ze een jaar of 16-18 zijn.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #119 Gepost op: 12 juni 2012, 16:31:36
EHBO-A vind ik dan toch nog wat anders. Dit wordt op school gegeven en het is aan de leerling of die er verder mee wil. Iemand die mee wil doen met iets als BurgerAED kiest daar bewust voor. En dan zie je dat de meeste jongeren pas vanaf een jaar of 17 dit gaan doen. Wat meer overwogen. En ja ik kan me ook nog voorstellen dat omstanders/familie toch wat anders reageren op een 12 of 13 jarige die binnenkomt voor een AED alert dan een 17 jarige.

Ik vind het prachtig dat jongeren (en ook groep 8-ers) EHBO leren, maar ze doelbewust op dingen afsturen dat vind ik een andere zaak. Als ze onderweg iets tegenkomen en dan ter plaatse hulp kunnen bieden helemaal geweldig, maar het 'opzoeken'  op die leeftijd gaat me nog wat te ver.
Mee eens.