Minderjarigen in de lekenhulpverlening

Auteur Topic: Minderjarigen in de lekenhulpverlening  (gelezen 39731 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #30 Gepost op: 9 mei 2011, 16:45:58
Je kunt het examen voor je 'eenheidsdiploma' , zoals dat zo mooi heet, doen vanaf je 15e verjaardag.
Mijn zoon heeft het gehaald toen hij 15 jaar en 2 maanden oud(jong) was.
Als er gereanimeerd moet worden, weet ik dat hij het kan, en dat er later goed over gesproken wordt!

Leo
Gefeliciteerd met het diploma :).

Los daar van maakt dat mij niet zo veel uit. De discussie gaat niet om een individu. Er is namelijk altijd wel een uitzondering mogelijk. Het gaat om de groep in zijn geheel.

Ouders toestemming lijkt mij weinig zinvol, eenvoudig weg omdat de meeste ouders dat waarschijnlijk helemaal niet zo goed kunnen inschatten (even los van de ouders die zelf ervaren hulpverlener zijn). Je kunt zo'n inschatting pas maken als je zelf goed weet wat de materie inhoudt en je er zelf bij voorkeur ervaring mee hebt.

Bij ons bij de EHBO kunnen kinderen vanaf groep 8 al een jeugdEHBO cursus volgen, moet dit dan ook geen hogere grens want ze leren levensredend handelen (stabiele zijliging, slagaderljke bloedingen etc.)? ;)
Daar heb je een punt, al moet ik wel zeggen dat je dat niet helemaal kan vergelijken, los van de fysieke mogelijkheden. EHBO wordt op basisscholen vaak meer in spelvorm aangeboden en is ook aangepast aan het niveau van de kinderen.

Ik zat laatst bij een les EHBO op een basisschool in groep 8, toen het over flauwvallen ging zei een van de kinderen: 'Ja mijn broertje is te vroeg geboren en toen  ook wel eens flauw gevallen.' Dat zegt denk ik wel genoeg.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #31 Gepost op: 9 mei 2011, 16:55:27
Bij het aanmelden van de AED-alert ben je een (leken) onderdeel van het professionele hulpverleningstraject. Dat is mijn bezwaar, een professionele organisatie (lees:meldkamer) moet niet willen dat er minderjarigen optreden.

Dat is denk ik de essentie van het verhaal, ik sluit me daar volledig bij aan.

Ik ben niet hier om mijn gelijk te krijgen en ik hou van een stevige discussie. Ik zou alleen willen dat men ziet dat ik dit schrijf uit eigen ervaring. Het is toch echt beschermend bedoelt en zeker niet belerend. Neem nou van me aan, dit is geen goed idee onder de 18 jaar. Er is vaak sprake van summiere gegevens in dit soort meldingen waardoor de situatie geenszins duidelijk is. Stel, je komt bij iemand die zich heeft verhangen en je moet hem/haar eerst van de touw snijden? Dit is geen film of computerspelletje, dit is menens. Denk je echt dat je s'avonds lekker gaat slapen? Ik weet zeker van niet.
Ook daar sluit ik mij bij aan. Ik zou als ouder mijn kind liever niet afsturen op een onzekere situatie met alle risico's op dat moment en in een later stadium van dien.

Ik vraag me af of men de hulpverlening wel serieus neemt als je klakkeloos denkt dat iedereen wel eventjes wat kan gaan duwen en vervolgens fluitent weg denkt te lopen. Iemand van 16 of jonger kan dat soort zaken niet in zijn geheel overzien.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #32 Gepost op: 9 mei 2011, 17:09:31
Wat denk ik ook van belang is in deze discussie is behalve het psycho/nazorg deel ook het vermogen om de situatie en het handelen te overzien. Ik heb het artikel zo snel niet paraat, maar pas relatief laat is het brein dusdanig uit ontwikkeld dat een persoon goed zijn handelen en de gevolgen daarvan kan overzien.

Kan ik me inderdaad in vinden. En dan wil ik me zeker niet als een "volwassene" of met een alwetende persoonlijkheid opstellen, maar als je dan sommige BHV-ers vergelijkt met bijv. jongens met een jaartje of 3 operationele ervaring + praktijkopleiding bij de Reddingsbrigade oid... Laatst op school met een vriend van 16 ook nog een theatherzaal ontruimt i.v.m. een situatie, ambulance personeel ondersteund en de nodige andere zaken geregeld... Terwijl de aanwezige bhv-er de kat uit de boom stond te kijken... ::)

En natuurlijk is het voor een +/- 16 jarig persoon niet goed om een traumatische gebeurtenis mee te maken, dat moet je ook zeker niet willen. En dan spreek ik ook uit eigen ervaring. Maar dan alsnog liever iemand die weet wat hij in zo'n situatie moet doen en rustig blijft, dan een volwassen persoon die al flauwvalt van een wondje o.i.d.

Joost


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #33 Gepost op: 9 mei 2011, 17:56:22
Laatst op school met een vriend van 16 ook nog een theatherzaal ontruimt i.v.m. een situatie, ambulance personeel ondersteund en de nodige andere zaken geregeld... Terwijl de aanwezige bhv-er de kat uit de boom stond te kijken... ::)
...
Maar dan alsnog liever iemand die weet wat hij in zo'n situatie moet doen en rustig blijft, dan een volwassen persoon die al flauwvalt van een wondje o.i.d.
Gelukkig zijn er altijd uitzonderingen. :D!


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #34 Gepost op: 9 mei 2011, 17:59:51
Wat denk ik ook van belang is in deze discussie is behalve het psycho/nazorg deel ook het vermogen om de situatie en het handelen te overzien. Ik heb het artikel zo snel niet paraat, maar pas relatief laat is het brein dusdanig uit ontwikkeld dat een persoon goed zijn handelen en de gevolgen daarvan kan overzien.

Ter aanvulling: met relatief laat bedoel ik ergens tussen de 18 en 22 jaar. ( en bij sommige mensen nooit ;)... )


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #35 Gepost op: 9 mei 2011, 21:29:57
Ook via de Tweet op Hyves zijn er erg veel reacties gekomen op de stelling op Twitter, een overzicht:

Citaat
vandaag, 14:46
Vind je ook dat scholieren geen AED-alert sms'jes mogen ontvangen? http://bit.ly/jq5ADk #HVforumNL #AED #Reanimatie

Citaat
Wietse Bonnes vandaag, 15:03
ik vind vanvniet,
want een reanimatie kan best heftig zijn
ik vind niet dat dat kan bij scholieren

Wietse Rijkeboer vandaag, 15:12
ehbo mag je vanaf je 15e dus als die scholieren ehbo+aed hebben, why not?

Wietse Bonnes vandaag, 15:14  
omdat een reanimatie erg schokkend kan zijn...

Wietse Rijkeboer vandaag, 15:18  
maar dan moetje als je 15 bent ook geen ehbo/aed doen, moet daar eerst naar gekeken worden  
  
Wietse Bonnes vandaag, 15:21  
ik ben het gedeeltelijk met je eens,
maar ik vind dat het niet kan

Patrick Theunissen vandaag, 15:23
JA ben zelf nu 15 over 3 maande wordt ik 16 en ik vindt het wel belangrijk dat scholiere ook aed sms moge ontvangen want elke leven is er een
wel uitsluitend als je ehbo hebt en aed certificaat natuurlijk anders niet maar het kan wel schokkend zijn maar waarom zoude volwasse het dan wel moge die zlef nog nooit bijv een reanimantie hebbe meegemaakt is toch het zelfde, En ik ga toch later bij de ambulance werken, ik vindt dus van ja

Patrick Theunissen vandaag, 15:31
Maar ze moete wel eerst een mentale test uitvoeren dat het zeker is dat ze steving in schoenen staan anders heb je pech. je kan dan wel dinges hebbe je aed diploma maar daar heb jen iks aan als je niet steving in je schoenen staat. voor zo'n meldingen. ik ben ervan overtuigd dat ik steving in me schoenen sta en is mijn ehbo leerares ook van overtuigd. Ikmag van haar me aanmelde als ik me aed cursus heb gehaald. en daarna wil ik ook bls etc gaan doen.
  
Hilda van Stuivenberg vandaag, 15:39  
Ik vind het van wel. Als jong iemand is reanimatie zeker schokkend maar is dat niet met elk ongeval? Normaal reageren ze ook wel, al hebben ze nooit reanimatie gedaan. Er lopen ook genoeg jonge helden rond.

Wietse Rijkeboer vandaag, 16:15  
precies
  
Dylan www.tolhuisenfotografie.nl vandaag, 16:51  
Ik denk dat je toch blij bent als je later hoort dat je leven is gered door een 16 jarige

Hilda van Stuivenberg vandaag, 17:13  
Dat denk ik ook Maakt niet uit hoe oud je bent, als je maar gered wordt of iemand kan redden.
  
Alex Mandjes vandaag, 17:29
okč als je reanimatie nodig heb maakt het niet uit door wie of welke leef tijd, maar denk eens aan de gevolgen voor een kint die de reanimatie doet?  
  
Merije Verheul vandaag, 17:35  
Voor zowel jongeren als voor volwassen is een Reanimatie heftig en traumatisch. Ieder gaat er met een manier mee om. Tuurlijk vind ik dan wel dat 15 jaar wel jong. Maar is dat niet zo dat jongeren net zo kans moeten hebben om een mensen leven te redden. Dit is ook een hele ervaring die een Jonger persoon veel over gaat nadenken dat een Mensenleven waard is. Want bij sommige jongeren maar ook sommige volwassen hebben daar het besef nog niet van! dus waarom zouden ze het niet mogen? en waarom is het onzin dat zij zich dan aanmelden voor een levensreddende werk? Is toch een goed iets? wel vind ik 15 naar 17 moet doen! Om zich aan te melden voor de aed-alert!

Eline Boxem vandaag, 18:21
Kinderen kunnen in groep 8 van de basisschool al meedoen met EHBO en levensreddende handelingen. Volgens mij is het alleen maar goed als ze dit jong leren. En als ze daar een leven mee kunnen redden is dat nog beter. Wel belangrijk om jongeren dan achteraf goed te begeleiden!
  
Wietse Rijkeboer vandaag, 18:36
maar dat is jeugd ehbo daar zit denk ik geen reanimeren bij. of wel?
  
Merije Verheul vandaag, 18:50
@eline, In groep 8 wordt alleen de bassis handelingen gedaan. Vaak kiezen de jongeren die iets in de zorg wil gaan doen zelf nog een aanvullende EHBO! Maar vind het wel een goed punt. Door de jongeren goede begeleiding te geven achteraf. Maar vind dat zoieso naar een Reanimatie. Heb Zelf reanimaties meegemaakt en eerlijk gezegt ben ik blij dat ik beg kreeg om het te werken want het is niet niks wat je voor je kiezen krijgt. Je beseft dat jij een leven in je handen heb liggen en vooral een jong Kind/jongere is het wel heftig maar denk dat het ook een goede ervaring is.@ Wietse. Ja het is idd Jeugdehbo met beleid om bassisvaardigheden.En daar kunnen ze ook reanimatie bij leren . Maar geen AED! Hier voor moeten ze een aanvullende ehbo gaan doen. Pas in een vervolg opleiding op school of dergelijk kunnen ze hier voor kiezen!
  
Wietse Rijkeboer vandaag, 18:58
oke, zo zit dat dus bedankt!
  
Merije Verheul vandaag, 19:16
@wietse. Graag gedaan.
  
Stief vandaag, 20:21  
voor iedereen is een reaimatie schokkend dus ook voor oudere , En kinderen leren sneller dus kunnen soms beter zijn + ze bouwe ervaring op met reanimeren natuurlijk kunnen ze beter dan om gaan met hun gebeurtenis .

Hilda van Stuivenberg vandaag, 20:41  
Mijn vriend zit zelf bij de brandweer en ook bij hun is reanimatie altijd erg. Als hun komen, staan er ook vaak familie bij en als die persoon het dan niet haalt. Voor elk leeftijd is dit erg en draag je het even met je mee. Jong of oud. Het is een hele ervaring als je iemands probeert te redden.

HVforumNL vandaag, 21:13  
Allen dank voor jullie reacties hier op Hyves, ik nodig jullie uit om op het forum verder te discussieren over dit onderwerp: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=52114.0
Samen sterk in de hulpverlening!


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #36 Gepost op: 9 mei 2011, 21:55:52
Mijn jongens, 18 en 16 jaar, hebben hun reanimatie-diploma gehaald en zijn aangemeld bij AED-alert. Zij wilden dit zelf. Buiten het feit dat ze er fysiek toe in staat zijn, acht ik ze er ook geestelijk toe in staat. Mijn echtgenoot wil het dus helemaal niet, hij zou zelf bij de eerste een geestelijk wrak raken. Hij is wel zo lief om als chauffeur te fungeren als ik met de auto wil, maar rijdt daarna hard weg.

Er zijn ook volwassenen die er niet toe in staat zijn. Zowel lichamelijk als geestelijk. Mensen die vol enthousiasme beginnen, maar na 3 sms-en afhaken, omdat ze zelfs geen 1x durfden te gaan en al nachtmerries kregen bij het idee.

Voorwaarde vind ik dat de <18 het zelf moet willen en natuurlijk het moet beheersen. Als papa of mama het zo belangrijk vindt dan moet die de cursus maar gaan doen en niet het kroost sturen.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #37 Gepost op: 9 mei 2011, 22:33:25
Ter aanvulling: zij zijn dit overigens 'pas' gaan doen, toen ze zagen dat mijn 1e reanimatie geen diepe traumatische sporen achterliet...
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #38 Gepost op: 9 mei 2011, 23:29:28
Begrijp me goed, ik ben niet tegen het geven van reanimatie-onderwijs aan minderjarigen. Vanaf een bepaalde leeftijd (bv >14) kan reanimatie als vaardigheid prima worden aangeleerd en ik denk dat dat ook goed is. Hoe eerder men zich bewust is van het belang van Eerste Hulp en reanimatie, des te meer rendement er later is. Indien de situatie zich onverhoopt voor mocht doen, dan kan deze 'minderjarige' in ieder geval iets doen.

Het verhaal wordt anders met een aanmelding bij een Burger AED. Dan wordt het risico opgezocht en vind ik dat de situatie behoorlijk veranderd. Zoals CM zegt zou het niet zo moeten zijn dat een onderdeel van de professionele hulpketen het moet hebben van de inzet van minderjarige lekenhulpverleners. Hoe enthousiast ook, de risico's en het trauma moet niet opgezocht worden. Dat moet je niet willen. Er zijn individuele uitzonderingen, maar voor het gros is van toepassing dat een reanimatie zeer heftig is en kan leiden tot behoorlijke psychische problemen. Het lijkt allemaal heel spannend, gaaf en heldhaftig, maar de realiteit is anders.

Waar het afkap punt moet liggen? Minimaal bij 16 jaar en misschien zelfs wel bij 18 jaar. Dat er ook volwassenen zijn die het niet aankunnen staat los van een eventuele ondergrens aan de leeftijd.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #39 Gepost op: 10 mei 2011, 10:59:37
Op zich geven wij geen reanimatieles aan jongeren onder de 16, alhoewel op onze site wat anders staat ;) Maar degene tussen de 14 en 16 melden zich ook niet aan.....althans dit hebben we op 1 jongen van 15 na nog niet gehad. Hij had al eens een familielid moeten reanimeren onder begeleiding van de meldkamer, en wilde het gewoon nu 'goed'  leren. En zich aanmelden bij BurgerAED. Tsja, hij weet wat het is....inclusief emoties, moet ik hem dan nog tegenhouden?

Mijn mannen vinden een leeftijdgrens van 16 okay (makkelijk als je beiden boven de 16 bent  ;D). Volgens mij melden over het algemeen mensen zich aan die het goed beseffen wat het is, wij hameren er ook op in de les dat het een grote psychische impact kan hebben.

Iedere reanimatie is anders, iedere keer heb je te maken met andere emoties. Van familie/omstanders en met name je eigen emoties...hoe sta je op dat moment zelf in je schoenen?

Volgens mij is het belangrijk dat iedere cursist, ongeacht de leeftijd, heel goed weet dat hij/zij in principe met een dode bezig is. Een burgerhulpverlener die vanuit deze visie ' werkt'  weet dat het niet altijd goed afloopt. Ik weet even niet goed hoe ik dit onder woorden moet brengen. Als ze dit weten dan kunnen ze vaak beter begrijpen dat het fout af kan lopen en is de klap minder groot...ze verwijten zichzelf minder. Hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Het gros van de mensen is tussen de 23 en 60. Daarboven voelt men zich vaak te oud, daaronder zijn vaak andere interesses. Degene die zich aanmelden doen het echt omdat ze zelf een EHBO-cursus en/of reanimatietraining willen doen. Omdat ze bijvoorbeeld echt de hulpverlening in willen of in de zorg willen werken. Deze jongeren zijn al zo gemotiveerd dat ze alle voors-en tegens al goed hebben overwogen.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear