Minderjarigen in de lekenhulpverlening

Auteur Topic: Minderjarigen in de lekenhulpverlening  (gelezen 39730 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #50 Gepost op: 10 mei 2011, 16:14:58
De vraag is, moet een jeugdige/minderjarige zich aanmelden voor een AED alert? En/of moet daar actief op gescreend worden? Alle casussen van Radar zijn valide, maar ik durf te stellen dat ook volwassenen zich niet altijd zullen redden/goed zullen voelen bij deze voorbeelden.
Dat is waar deze discussie over gaat: minderjarigen wel of niet laten deelnemen aan AED-alerts.

Niet of volwassenen die situatie wel of niet aankunnen. Dat is namelijk niet relevant voor de leeftijdsgrens. Het gaat er ook niet om of je minderjarigen wel of niet een EHBO of reanimatiecursus moet laten volgen. Dat lijkt me namelijk een prima plan (vanaf een leeftijd dat ze daar klaar voor zijn). Deelname aan AED-alert is een toevoeging aan georganiseerde ketenzorg, dus onderdeel van de professionele keten en ik ben het met CM eens dat je niet moet willen dat je daar minderjarigen aan toevoegt. Dat om de doodeenvoudige reden dat de kans dat men uitkomt bij een traumatische gebeurtenis als een reanimatie fors vergroot wordt. Dat moet je niet willen.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #51 Gepost op: 10 mei 2011, 16:25:48
Dat wel, ja. Maar onderdeel uitmaken van een georganiseerde hulpverleningsketen waarbij er, per definitie, altijd sprake is van een kritieke toestand en een emotioneel beladen situatie?

Ik vind van niet, na 15 jaar ervaring in de ambulancezorg.

Ook zullen de meeste mensen hier reageren hier vanuit een theoretische perspectief en nooit in een dergelijke situatie zijn terechtgekomen. Ik weet niet of men niet wilt of kan horen maar de laatste keer voor alle duidelijkheid:

Dit is vragen om ellende!!!!!!!!!


CM

Ik herhaal........

Lunatum heeft het wederom prachtig verwoord. Je moet niet willen dat minderjarigen deelnemen aan een georganiseerde keten waarbij de kans op blootstelling aan een dergelijke situatie explosief toeneemt. Alle andere argumenten over het volgen van cursussen e.d. zijn hier relevant noch valide.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #52 Gepost op: 10 mei 2011, 19:31:25
Moeten alle Jeugd-EHBO-ers stoppen met EHBO omdat ze minderjarig zijn?
EHBO verlenen is een verantwoorde bezigheid en kinderen kunnen dit besef wel degelijk hebben.
Kinderen kunnen een verrassende manier van aanpakken hebben als er echt iets moet gebeuren.

Het inzetten van Jeugd EHBO-ers als "volwaardig EHBO-er" bij georganiseerde evenementen is vragen om problemen.
Het inzetten van Jeugd-EHBO-ers bovenop de sterkte op facilitair gebied en om ervaring op te doen is een andere zaak.
Jeugd EHBO-ershebben hebben geleerd direct andere kinderen, vriendjes en vriendinnetjes EHBO te verlenen en niet onbelangrijk, ze hebben geleerd te alarmeren.
Met welke andere opleiding of dienstverlening kan je de jeugd heden ten dage nog normen, waarden en verantwoordelijkheidsgevoel meegeven dan met een Jeugd EHBO diploma? Weinig, denk ik.

Onze wereld is keihard.
Het afschermen van kinderen van dagelijkse schokkende gebeurtenissen als wapengeweld, verkeers-huis-tuin-en keuken ongevallen is praktisch onmogelijk. Helaas zijn dagelijks vele kinderen hiervan getuige gezien de ongeval statistieken.
Geef kinderen in ieder geval de kans om te leren wat de basale eerstehulp is dmv Jeugd EHBO.
Al is het alleen maar voor de geruststelling dat jouw kind jouw als ouder kan helpen bij een ongeluk.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #53 Gepost op: 10 mei 2011, 19:37:24
Ligt het aan mij, of heeft nu werkelijk niemand in de gaten dat er langs elkaar wordt gepraat hier?  :-\

Dat minder jarige een cursus volgen over hoe het wel en niet moet, is allemaal prima, immers jong geleerd is oud gedaan.

Maar het gaat hier of we ze ook de praktijk in moeten sturen. Nee ik vindt ook dat we het niet moeten...
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar op iedere "regel" zijn uitzonderingen.. De 1 wordt juist sterker van een voorval en de ander gaat eronderdoor.

Een leeftijds grens is niet meer en niet minder als een richtlijn.. Maar de meeste minder jarige moeten we gewoon tegen zichzelf beschermen.. ze kunnen vaak in een opwelling iets beslissen en achteraf best de pineut zijn. Daarnaast wordt een minder jarige niet altijd even serieus genomen, zeker niet als het gaat om een reanimatie. Als je de pech hebt wordt je zelfs afgedankt als sensatie zoeker.. Dus mij lijkt het verstandiger om te wachten tot een jaartje of 18 zodat je ook door onbekende serieus wordt genomen.

Eerdere voorbeelden die genoemd zijn door Rader, zijn niet echt voorbeelden voor een 16 jarige, als mijn vader bijv. die vrouw van de bodybuilder zou gaan reanimeren, dan krijgt hij ze er ook voor langs..
En tsja dat stukje over de buitenlandse dame.. dat heeft gewoon met cultuur te maken, maar ook als volwassenen kan je dan in de problemen komen, in zo'n geval, dan is het gewoon van: "meneer ik moet dit en dit doen, anders komt uw vrouw helemaal niet meer terug.." als hij zegt dat je het niet moet proberen, kan je beter opstaan en wachten op de ambulance..
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #54 Gepost op: 10 mei 2011, 19:49:38
Ligt het aan mij, of heeft nu werkelijk niemand in de gaten dat er langs elkaar wordt gepraat hier?  :-\
Nou volgens mij is drie keer gedefinieerd waarover we nu eigenlijk praten...


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #55 Gepost op: 10 mei 2011, 19:57:37
Moeten alle Jeugd-EHBO-ers stoppen met EHBO omdat ze minderjarig zijn?
EHBO verlenen is een verantwoorde bezigheid en kinderen kunnen dit besef wel degelijk hebben.
Kinderen kunnen een verrassende manier van aanpakken hebben als er echt iets moet gebeuren.

Tja, WillemD, lees nou eerst even voor je reageert. Want niemand heeft jouw eerste zin hier geschreven. Daar gaat het niet om  :).


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #56 Gepost op: 10 mei 2011, 20:08:11
Daarnaast wordt een minder jarige niet altijd even serieus genomen, zeker niet als het gaat om een reanimatie. Als je de pech hebt wordt je zelfs afgedankt als sensatie zoeker.. Dus mij lijkt het verstandiger om te wachten tot een jaartje of 18 zodat je ook door onbekende serieus wordt genomen.

Dat ligt helemaal aan je opstelling en sociale vaardigheid... Kom je ergens bij een melding aan als "puber" met een hoop paniek en onzekerheid. Of je komt gewoon "rustig" ter plaatse, legt duidelijk uit wie en wat je bent en wat je gaat doen. Hiermee voorkom je ook meteen een deel van de problemen door culturele verschillen en dergelijke. En het lijkt me dat je de schakeling naar "serieuze jongen" moet kunnen maken, voordat je je aanmeld voor een (leken)functie binnen de hulpverlening. Anders moet je dat al helemaal niet willen...

(Overigens een leuk detail; Tijdens de (praktijk)opleiding bij de Reddingsbrigade worden een aantal van de genoemde lastige casussen behandeld)

Joost


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #57 Gepost op: 10 mei 2011, 20:43:39
Er is natuurlijk ook een verschil tussen een dorp en een stad, want bij bijv. een dorp kan je vaak meer, omdat omstanders weten dat je bijvoorbeeld de EHBO zit en je weet wat je doet en hoe het moet, maar als je nou in de stad bent met veel mensen die jou niet kennen en dus ook niet je achtergrond..

Ikzelf ben nogal 1 van de stille mensen.. zeg maar de kat uit de boom kijken, maar als ik weet dat ik kan helpen.. wil ik ook helpen, maar hier in de stad is de politie nou eenmaal huiverig op "jeugd" iets waar ik helaas nog bij val.. terwijl ik toch wel serieus ben in zo'n gevallen.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUSŪkring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #58 Gepost op: 10 mei 2011, 21:13:02
Even een voorval met een minderjarige als hulpverlener:

Een aantal weken geleden hebben we een oefenavond gehad met de EHBO vereniging i.s.m. de BHV/EHBO organisatie van een school.
Op de school waren 7 cases, waarbij er 1 was als volgt.
2 cv monteurs waren in de cv ruimte bezig, toen daar een ontploffing plaatsvond.
Een leerkracht ging poolshoogte nemen, en raakte volledig in  paniek.
Bij 1 van de groepen hulpverleners was een Jeugd B hulpverlener (12 jaar), die als ENIGE!!! de leerkracht die in paniek was, rustig wist te krijgen, zonder fysieke kracht.
Anderen lukten het ook wel, maar dan met spierkracht.
Wat heeft hij gedaan? Hij is met de leerkracht gaan voetballen, een stukje verderop in de gang, zodat de andere hulpverleners rustig de SO's konden behandelen.  Foto's:http://ehbohia.nl/fotos/fotos-2011/66-wartburg-2011
Zo'n ventje moet je als EHBO vereniging proberen te behouden, en stimuleren om, als hij 15 is het eenheidsdiploma te halen.
Met zulke jongens en meiden heb je de toekomst.

Groet, Leo
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


EHV-ertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Reactie #59 Gepost op: 10 mei 2011, 21:26:49
Hallo Allemaal,

Tuurlijk is het handig om over algemene gevallen te praten, maar als we het hebben over 16-jarige AED-alert-hulpverleners, dan hebben we het niet over 'algemene' gevallen, maar over individuele gevallen. Deze 'in jullie ogen' kinderen zijn over het algemeen 16 jaar omdat ze hun BLS-certificaat hebben behaald. Ik ben zelf 17-jaar, instructeur eerste hulp, instructeur EHBSO en instructeur BLS/AED.

Er wordt hier gezegd dat iemand het of kan hendelen of eraan onderdoor gaat. Geldt dit niet voor iedere leeftijdsgroep? Of je nu 18 bent of 16 of 22. Ik vind dat de ouders bij een aanmelding voor een initiatief als AED-alert tot 18-jaar mee moet tekenen of op een-of-andere manier zijn toestemming voor moet verlenen.

Maar om nu alle 'jongere' hulpverleners over een kam te scheren en iemand daarbij cruciale hulp ontzeggen vind ik wat ver gaan. Als toevallig in mijn straat iemand een reanimatie nodig heeft, dan zou dat vervelend zijn als de ambulance 15 minuten onderweg is, terwijl ik er d.m.v. AED-alert binnen twee minuten kan zijn. Ik zou dat niet kunnen hendelen als ik eerlijk zou zijn. Ik kan het wel omdat ik de cursus heb gevolgd, maar de buurman zou zijn overleden omdat ik het niet toe zou kunnen passen. Jammer dat er zo gedacht wordt.