Minderjarigen in de lekenhulpverlening

Auteur Topic: Minderjarigen in de lekenhulpverlening  (gelezen 39735 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #80 Gepost op: 20 mei 2011, 18:52:27
Wat een totale non-vergelijking. Volgens mij zegt niemand dat ze geen aed cursus mogen volgen, het gaat er om of ze moeten reageren op AED alerts en het betrokken raken bij reanimaties.
Edit: jongeren zijn zelf niet verantwoordelijk hoor, tot je 18de zijn je ouders juridisch voor jou verantwoordelijk, en dat geld ook voor de eventuele kinderen van minderjarigen..
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #81 Gepost op: 20 mei 2011, 18:54:55
Inderdaad, topic niet goed gelezen en een hele domme vergelijking. In de wet staat trouwens dat je geen seks mag hebben tot je 18de alleen is er niemand die zich er iets van aantrekt omdat het toch niet tegen te houden/controleren is.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #82 Gepost op: 20 mei 2011, 19:00:17
In de wet staat trouwens dat je geen seks mag hebben tot je 18de

Bijna goed, er staat nergens dat je geen seks mag hebben, de twee artikelen die hier van toepassing zijn:
Citaat
Artikel 244
Hij die met iemand beneden de leeftijd van twaalf jaren handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Artikel 245
Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.

En dan zijn er nog wat andere artikelen, maar juridisch houd men dus de leeftijd van 16 jaar aan. Maar we dwalen af, dus back on topic aub.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #83 Gepost op: 20 mei 2011, 19:05:05
Inderdaad, topic niet goed gelezen en een hele domme vergelijking. In de wet staat trouwens dat je geen seks mag hebben tot je 18de alleen is er niemand die zich er iets van aantrekt omdat het toch niet tegen te houden/controleren is.

Nou, bij een bepaalde winkelketen moet je je toch echt legitimeren als je condooms gaat halen... :-X Maargoed, dit verhaal lijkt me niet echt relevant voor de dicussie hier. ;D  

On topic maar weer?


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #84 Gepost op: 20 mei 2011, 20:02:17
Nou, bij een bepaalde winkelketen moet je je toch echt legitimeren als je condooms gaat halen... :-X Maargoed, dit verhaal lijkt me niet echt relevant voor de dicussie hier. ;D  

On topic maar weer?

Dat meen je toch zeker niet hè? A.j.b. geen Amerikaanse toestanden hier, ik zeg bij voorkeur geen sex, maar als je het dan wel doet dan veilig. En daar gaat zoiets echt niet aan meewerken.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #85 Gepost op: 20 mei 2011, 20:04:03
Poging twee, on topic!
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #86 Gepost op: 20 mei 2011, 22:22:18
Geef jongeren gewoon op de middelbare school een EHBO en AED cursus. Als je daar mee start gaat dat veel levens redden.
Moet een jongere op een aed alert af? Waarom niet als het een leven kan redden, doen dus.

De vergelijking is krom dat geef ik toe maar onderschat de jeugd niet ze zijn veel wijzer dan de meeste denken.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #87 Gepost op: 20 mei 2011, 22:34:35
De vergelijking is krom dat geef ik toe maar onderschat de jeugd niet ze zijn veel wijzer dan de meeste denken.

Men onderschat sommige jongeren inderdaad. Maar er loopt ook genoeg volk tussen, nou dat wil je niet weten...  ::)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #88 Gepost op: 20 mei 2011, 22:36:29
De vergelijking is krom dat geef ik toe maar onderschat de jeugd niet ze zijn veel wijzer dan de meeste denken.

Wijs, ja, geestelijk volledig ontwikkeld? Nee. Ik kan mij iedere reanimatie die ik tot nu toe heb uitgevoerd nog herinneren, en daar zitten een aantal behoorlijke heftige reanimaties bij. Daar moet je jongeren van 16 en 17 jaar gewoon niet mee confronteren. En natuurlijk is het lastig om ergens een grens te trekken. Maar we verplaatsen gewoon de leeftijdsgrens.... Als we 16 en 17 jarigen gaan toestaan om naar AED alerts te gaan, dan staan morgen de eerste 15 jarigen aan de bel te trekken. En ach, die kunnen toch ook wel reanimeren....? En zo blijven we de grens verleggen.

Ik hoor hier ook mensen zeggen: de een is er eerder klaar voor als de ander. Dat is allemaal mooi en aardig, ik dacht op mijn 16de ook dat ik fantastisch zou kunnen autorijden. We hebben in het land nou eenmaal regels, en wat mij betreft leggen we de grens gewoon op 18 jaar. (Dat neemt dus niet weg dat ik wel een voorstander ben van ehbo en aed lessen op middelbare scholen!)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #89 Gepost op: 20 mei 2011, 23:39:03
Wijs, ja, geestelijk volledig ontwikkeld? Nee. Ik kan mij iedere reanimatie die ik tot nu toe heb uitgevoerd nog herinneren, en daar zitten een aantal behoorlijke heftige reanimaties bij. Daar moet je jongeren van 16 en 17 jaar gewoon niet mee confronteren. En natuurlijk is het lastig om ergens een grens te trekken. Maar we verplaatsen gewoon de leeftijdsgrens.... Als we 16 en 17 jarigen gaan toestaan om naar AED alerts te gaan, dan staan morgen de eerste 15 jarigen aan de bel te trekken. En ach, die kunnen toch ook wel reanimeren....? En zo blijven we de grens verleggen.

Ik hoor hier ook mensen zeggen: de een is er eerder klaar voor als de ander. Dat is allemaal mooi en aardig, ik dacht op mijn 16de ook dat ik fantastisch zou kunnen autorijden. We hebben in het land nou eenmaal regels, en wat mij betreft leggen we de grens gewoon op 18 jaar. (Dat neemt dus niet weg dat ik wel een voorstander ben van ehbo en aed lessen op middelbare scholen!)
Ik denk dat het geen kwaad kan om de jeugd zo op te leiden dat ze weten hoe ze moeten handelen als het voorkomt en ze zijn in de buurt. Maar om ze bewust reanimaties te laten meemaken in de zin van een AED alert lijkt me nog niet wijs op 15/16 jarige leeftijd.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.