Minderjarigen in de lekenhulpverlening

Auteur Topic: Minderjarigen in de lekenhulpverlening  (gelezen 39741 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 6 mei 2011, 22:25:02
Je kunt je afvragen of minderjarige leerlingen sowieso met deze taak belast moeten worden.
Onderwerp voor een nieuw topic.
Het belang van snel reanimeren en aed is evident. Maar waar ligt de grens?
Ik kan me goed voorstellen dat je als school daar een grens trekt. Onder schooltijd zijn leerlingen geen (leken)hulpverlener.




G.Mans

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Reactie #1 Gepost op: 6 mei 2011, 22:28:46
Ik heb wel eens gelezen over scholen die leerlingen inzetten als BHV'er en EHBO'er.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 6 mei 2011, 22:30:53
Off topic.

Als het gaat over minderjarige leerlingen vind ik dat absoluut niet kunnen. Dan ontloop je als school je verantwoordelijkheid.

On topic


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2011, 10:17:43
Je kunt je afvragen of minderjarige leerlingen sowieso met deze taak belast moeten worden.
Onderwerp voor een nieuw topic.
Het belang van snel reanimeren en aed is evident. Maar waar ligt de grens?
Ik kan me goed voorstellen dat je als school daar een grens trekt. Onder schooltijd zijn leerlingen geen (leken)hulpverlener.

Beste mensen,

Ik vind het ook een goed idee om hierover een nieuwe topic te beginnen. Zo gezegd, zo gedaan....

Ik heb met steeds grotere verbazing gekeken naar onderstaande:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=50563.0

Ook ik vind het niet kunnen dat leerlingen betrokken worden bij de AED-alerts. Ze zullen prima kunnen handelen in de acute fase, dat is het probleem niet. Mijn bezwaar ligt bij het feit dat deze jonge mensen zich niet mentaal zijn bewapend om met dit soort zaken om te gaan. Sesaamzaadje gaf het zelf al aan:

Citaat
Toen kwam bij mij de spanning eruit. Ik werd een beetje emotioneel maar een andere verpleegkundige zei dat dat helemaal niet erg was.

en

Citaat
Toen ben ik terug naar mijn les gegaan en stond 3 uur erna nog te trillen van de spanning en adrenaline.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker niet tegen AED-alerts. Er mag wel een leeftijdsgrens aan worden gesteld. Je moet je kinderen hier niet aan bloot willen stellen, al zijn ze nog zo enthousiast en bezeten van alle vormen van hulpverlening.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #4 Gepost op: 9 mei 2011, 10:34:14
De leeftijds grens van 18 lijkt me een mooie. Je bent dan volwassen genoeg om zelfstandig ervoor te kiezen of je het wel/niet doet.

Zelf kan ik reanimeren, maar heb ik mij aangemeld bij AED alart? Nee, waarom niet? Omdat ik niet in bepaalde uren op 1 plaats ben.. Ik werk in Echt, mijn vriendin woont in Schinveld en ik in Heerlen, daarnaast zijn we ook geregeld op de camping in Roggel.. En ik heb geen zin een smsje te krijgen als ik in bijv. Roggel zit dat er een reanimatie bij de buren aan de gang is..

Ik heb straks mijn papieren, en als zich een moment voordoet dat ik moet, dan zal ik ook helpen.... Als het helpen voorbij is, dan weet ik dat ik erna ook nog wel sta te bibberen.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #5 Gepost op: 9 mei 2011, 10:38:18
Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker niet tegen AED-alerts. Er mag wel een leeftijdsgrens aan worden gesteld. Je moet je kinderen hier niet aan bloot willen stellen, al zijn ze nog zo enthousiast en bezeten van alle vormen van hulpverlening.

CM

Helemaal mee eens. Enthousiasme is prachtig, maar soms moeten (minderjarige) mensen tegen zichzelf in bescherming genomen worden. Op jongere leeftijd is de weerbaarheid en het vermogen om om te gaan met dergelijke ervaringen doorgaans nog niet voldoende ontwikkeld. Ondanks dat er uitzonderingen zijn van zeer adequaat optreden, kan ook de stress in een acute situatie voor problemen op de ongevalsplaats zorgen.

Je kunt nog discussieren over de leeftijdsgrens. Minderjarig is strikt genomen 18, maar ik kan me een grens bij 16 jaar ook wel indenken.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #6 Gepost op: 9 mei 2011, 10:40:39
Maar je kunt je EHBO diploma toch pas vanaf je 18de halen? En je moet een geldig certificaatnummer op kunnen geven bij AED-alert.

Of kun je BLS/AED al jonger halen?
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #7 Gepost op: 9 mei 2011, 10:41:47
Beste mensen,

Ik vind het ook een goed idee om hierover een nieuwe topic te beginnen. Zo gezegd, zo gedaan....

Ik heb met steeds grotere verbazing gekeken naar onderstaande:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=50563.0

Ook ik vind het niet kunnen dat leerlingen betrokken worden bij de AED-alerts. Ze zullen prima kunnen handelen in de acute fase, dat is het probleem niet. Mijn bezwaar ligt bij het feit dat deze jonge mensen zich niet mentaal zijn bewapend om met dit soort zaken om te gaan. Sesaamzaadje gaf het zelf al aan:

en

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker niet tegen AED-alerts. Er mag wel een leeftijdsgrens aan worden gesteld. Je moet je kinderen hier niet aan bloot willen stellen, al zijn ze nog zo enthousiast en bezeten van alle vormen van hulpverlening.

CM

Om er zelf even over te reageren. Ik denk dat iedereen op dat moment wel geschokt is? Ik heb erna met wat mensen over gepraat en heb er helemaal geen last van. Ik ben blij dat ik toen gegaan ben en de volgende keer ga ik weer. Buiten dat vind ik het vervelend dat mijn woorden uit de context worden gehaald.

Maar je kunt je EHBO diploma toch pas vanaf je 18de halen? En je moet een geldig certificaatnummer op kunnen geven bij AED-alert.

Of kun je BLS/AED al jonger halen?

Ik heb mijn EHBO op mijn 16de gehaald.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #8 Gepost op: 9 mei 2011, 10:50:26
Om er zelf even over te reageren. Ik denk dat iedereen op dat moment wel geschokt is? Ik heb erna met wat mensen over gepraat en heb er helemaal geen last van. Ik ben blij dat ik toen gegaan ben en de volgende keer ga ik weer. Buiten dat vind ik het vervelend dat mijn woorden uit de context worden gehaald.
Sesamzaadje, ik denk dat jij hebt laten zien dat je zeer adequaat en volwassen kunt optreden, nogmaals heel veel respect voor dat.

Besef echter wel dat niet iedereen zo stevig in zijn schoenen staat en dat veel mensen (leken) de impact van een reanimatie op straat onderschatten. Zeker als je niet in de medische sector werkzaam bent. Je hebt gelijk, de meeste mensen zijn wel even flink geschrokken na een reanimatiepoging. Het is echter wel zo dat volwassenen daar doorgaans beter een plaats aan kunnen geven dan jongeren (even de leeftijd in het midden latende). Dat is een normaal proces in de ontwikkeling en bij het opgroeien zal dat steeds beter worden.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #9 Gepost op: 9 mei 2011, 10:54:16
Om er zelf even over te reageren. Ik denk dat iedereen op dat moment wel geschokt is? Ik heb erna met wat mensen over gepraat en heb er helemaal geen last van. Ik ben blij dat ik toen gegaan ben en de volgende keer ga ik weer. Buiten dat vind ik het vervelend dat mijn woorden uit de context worden gehaald.

Ik heb mijn EHBO op mijn 16de gehaald.

Ik heb je woorden niet uit de context gehaald. Ik heb juist de hele zin neergezet voor een volledige beeld. Wat je ermee bedoelt is dat je het vervelend vindt om geciteerd te worden door iemand die niet met je mening een is, denk ik. Geeft niet, dat kan. Dat vormt een stevige basis voor een discussie.

Ik blijf van mening dat je minderjarigen niet moet blootstellen aan dit soort situaties. En zeker niet in deze context waarbij er sprake is van georganiseerde hulpverlening. Je kunt het niet met me eens zijn, waarschijnlijk had ik het ook gezegd op mijn 16de, maar mijn mening is gebaseerd op 20 jaar hulpverlenerschap. Het doet je nu niets, maar is geen enkel garantie dat dat over een paar jaar nog zo is. Je draagt een aardige rugzak aan nare ervaringen met je mee als hulpverlener (daar maak ik geen onderscheid tussen prof- en lekenhulpverlener). Ik vind het niet nodig om die rugzak alvast te vullen op je 16de.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon