Minderjarigen in de lekenhulpverlening

Auteur Topic: Minderjarigen in de lekenhulpverlening  (gelezen 39748 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #10 Gepost op: 9 mei 2011, 11:43:07
Je moet natuurlijk ook meenemen dat je héél veel verschil hebt tussen jongeren. Ik heb met mijn 16 levensjaren al redelijk wat meegemaakt en veel verantwoordelijkheden gedragen (zeker niet alleen binnen de hulpverlening) en dat heeft mij ook een stabieler en "volwassener" persoon gemaakt.  

En ja... als ik een circulatiestilstand tegen kom, dan ga ik gewoon reanimeren... Maakt me niet uit wat iemand daar verder van vindt. ::)


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #11 Gepost op: 9 mei 2011, 11:49:47
Je moet natuurlijk ook meenemen dat je héél veel verschil hebt tussen jongeren. Ik heb met mijn 16 levensjaren al redelijk wat meegemaakt en veel verantwoordelijkheden gedragen (zeker niet alleen binnen de hulpverlening) en dat heeft mij ook een stabieler en "volwassener" persoon gemaakt.  
Niet iedereen is hetzelfde, maar als je uitgaat van het gemiddelde dan is het geen gekke gedachte om een grens te stellen. Toen ik 16 was dacht ik ook dat ik alles aankon, dat hoort een beetje bij die levensfase.

En ja... als ik een circulatiestilstand tegen kom, dan ga ik gewoon reanimeren... Maakt me niet uit wat iemand daar verder van vindt. ::)
En dat moet je ook zeker doen! De vraag in het algemeen is in deze discussie denk ik een beetje: moet je minderjarige ook laten deelnemen aan burgerhulpverleningsprojecten en dergelijke?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #12 Gepost op: 9 mei 2011, 11:55:19
Citaat
En dat moet je ook zeker doen! De vraag in het algemeen is in deze discussie denk ik een beetje: moet je minderjarige ook laten deelnemen aan burgerhulpverleningsprojecten en dergelijke?

Kort maar krachtig. Daar draait het inderdaad om.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


RJM

  • HV-geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 538
Reactie #13 Gepost op: 9 mei 2011, 12:16:53
Ik ben het er mee eens dat er een leeftijdgrens moet komen.
Ondanks dat misschien vele minderjarige zeggen/denken dat ze aardig volwassen zijn voor hun leeftijd, is dat lang niet altijd zo.

Ik denk dan ook dat vele minderjarige dit soort situaties niet geheel aan zou kunnen, omdat dit een nogal zware taak is wat je wel een poosje bijblijft denk ik zo.

Ik heb het nog nooit meegemaakt, heb wel mijn papieren dus kan reanimeren & AED bedienen.
Hier in NO-Gelderland, heeft de ambulancezorg connexxion ervoor gekozen geen burger AED alert te nemen.

In mijn ogen erg jammer omdat er in een straal van ongeveer 3 km er ongeveer 5 personen (of meer) kunnen reanimeren (waaronder ik) en dus ook op de oproep in kunnen gaan.
Burgerhulpverlener, AED-bediener.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #14 Gepost op: 9 mei 2011, 12:44:33
Ik ben het er mee eens dat er een leeftijdgrens moet komen.
Ondanks dat misschien vele minderjarige zeggen/denken dat ze aardig volwassen zijn voor hun leeftijd, is dat lang niet altijd zo.

Ik denk dan ook dat vele minderjarige dit soort situaties niet geheel aan zou kunnen, omdat dit een nogal zware taak is wat je wel een poosje bijblijft denk ik zo.

Tsja, daar kan je dan weer tegenover stellen dat er ook genoeg volwassenen zijn die zo iets niet aan kunnen. Iedereen is anders dus het is moeilijk om hiervoor 1 regel te maken.

Nu moet ik wel zeggen dat het aanmelden voor AED-alert niet verplicht is en dus is het je eigen keuze.

Ik kan me dus ook voorstellen dat de 'standaard' 16 jarige die al flauwvalt bij een snee in de vinger zich ook niet voor AED alert zal aanmelden.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #15 Gepost op: 9 mei 2011, 12:52:39
Tsja, daar kan je dan weer tegenover stellen dat er ook genoeg volwassenen zijn die zo iets niet aan kunnen. Iedereen is anders dus het is moeilijk om hiervoor 1 regel te maken.
Inderdaad, helemaal waar. Maar we belanden al weer heel snel in het o zo Nederlandse gedogen en schipperen. Uitzonderingen zijn er altijd te bedenken. Daarnaast mag je van een volwassene verwachten dat hij meer zelfinzicht heeft dan de gemiddelde 16-jarige (of jonger). Je kunt er dus gemakkelijk een regel voor maken, voor sommige mensen is die regel goed, voor andere misschien niet helemaal terecht. Maar helaas zo werkt het met regels.

Het is erg bemoedigend dat mensen al op jonge leeftijd willen helpen en in actie willen komen. Helaas zien veel mensen alleen de helden kant en niet de minder prettige aspecten van burgerhulpverlening.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #16 Gepost op: 9 mei 2011, 12:55:34
Inderdaad, helemaal waar. Maar we belanden al weer heel snel in het o zo Nederlandse gedogen en schipperen. Uitzonderingen zijn er altijd te bedenken. Daarnaast mag je van een volwassene verwachten dat hij meer zelfinzicht heeft dan de gemiddelde 16-jarige (of jonger). Je kunt er dus gemakkelijk een regel voor maken, voor sommige mensen is die regel goed, voor andere misschien niet helemaal terecht. Maar helaas zo werkt het met regels.

Het is erg bemoedigend dat mensen al op jonge leeftijd willen helpen en in actie willen komen. Helaas zien veel mensen alleen de helden kant en niet de minder prettige aspecten van burgerhulpverlening.

Precies, tel daarbij op dat er te weinig oog is voor de psycho-sociale aspecten en daarom raad ik het af.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #17 Gepost op: 9 mei 2011, 14:55:40
Ik heb toen ik jong was ook al heel veel meegemaakt en niet op het gebied qua hulpverlening, zo ben ik op mijn leeftijd al wel een stuk volwassener dan de meeste leeftijdsgenoten. Ik weet dat niet iedereen dat is en misschien ook niet mag zijn. Je slaat wel een stuk van je leeftijd over. Er zijn ook mensen die zich er niet van bewust kunnen zijn wat voor een impact het heeft. Ik had er van te voren al veel over nagedacht, ik wist niet hoe heftig het zou zijn, maar wel dat het heftig zou zijn. Het idee dat ik een heel netwerk heb van mensen die naar me luisteren en me zullen steunen, gaf me een geruststellend gevoel dat de nazorg goed zou zijn. Ik heb het nu meegemaakt en de nazorg is goed geweest.

Ik zelf ben een voorstander dat je mensen moet beschermen tegen zichzelf. Vooral jongeren. Maar de ene is de andere niet. Ik vind het ook niet erg dat iemand anders het niet met mijn mening eens is, ik vind het jammer dat iedereen zo over 1 kam wordt geschoren. Er zijn namelijk ook zat volwassenen die het niet aankunnen. Een reanimatie is op het moment iets lichamelijks en daarna iets psychologisch.

Misschien een idee dat bij iedereen onder de 18 eerst de ouders toestemming moeten geven? Die kennen hun kind het beste en hebben ook de plicht om hun kind te beschermen in wat hij wel en niet kan.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #18 Gepost op: 9 mei 2011, 15:45:37
...
Ik zelf ben een voorstander dat je mensen moet beschermen tegen zichzelf. Vooral jongeren. Maar de ene is de andere niet. Ik vind het ook niet erg dat iemand anders het niet met mijn mening eens is, ik vind het jammer dat iedereen zo over 1 kam wordt geschoren. Er zijn namelijk ook zat volwassenen die het niet aankunnen. Een reanimatie is op het moment iets lichamelijks en daarna iets psychologisch.
Je kunt het zien als over één kam scheren, maar ik denk niet dat je het zo moet zien. Je reactie dat sommige volwassenen het niet aankunnen is wel terecht, maar wat bij het instellen van een leeftijdsgrens meespeelt is de ontwikkeling van een kind tot een volwassene. Dat proces loopt niet bij iedereen gelijk en is ook afhankelijk van andere dingen die je meemaakt, zoals je zelf al schrijft. Omdat je niet met ieder individu rekening kan houden, zal je op grond van wat generaliserend voor een bepaalde groep geldt moeten aanhouden als maatstaaf. Daarmee doe je helaas enkelen tekort, maar bescherm je een groter deel tegen zichzelf.

Reanimatie is niet alleen in eerste instantie lichamelijk. Op het moment dat je het slachtoffer benadert gebeurt er al heel veel in je hoofd. Je analyseert de situatie en beseft dat je moet gaan reanimeren. Daarna kan de knop omgaan bij sommige mensen en wordt het lichamelijke gestart, zal blijven de processen in het hoofd bezig. Ook in het verwerkingsproces kunnen psychische klachten gepaard gaan met lichamelijke.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #19 Gepost op: 9 mei 2011, 15:52:22
Moet er een leeftijdsgrens komen?

Ik weet het niet. Er zin. Zoveel factoren die bepalen of jij als 16/20/40 jarige weerbaar bent.
Ik ben zelf ook 'jong' begonnen op mijn 16e, en heb soms wel eens spannende dingen meegemaakt (geen reanimatie) maar dit heb ik door het met collega's en familie te bespreken prima kunnen verwerken. Nou was ik ook wel jong 'volwassen' maar ik denk dat jongeren die een reanimatiecursus of eh cursus volgen hier al bewust voor kiezen. Als ze zich dan ook nog bewust aan melden voor een AEX alert of andere hebben ze hier zelf bewust voor gekozen, en de blootstelling wordt in deze beperkt tot reanimaties. Als het goed is kennen ze de data, van de 5% overlevingskans.
In contrast komen 12 jarige 112 fotograafjes bij alle zware ongevallen, branden en reanimaties uit, en zijn deze nog veel jonger.

Een andere factor, wat als een jongere een cursus gedaan heeft en er dan achterkomt dat de buurman is overleden, en hij niet kon helpen omdat hij door zijn leeftijd geen aed alert mag krijgen?

Een fysieke grens zou gesteld kunnen worden omdat jongeren onder de 15/16 vaak niet genoeg massa hebben om effectief te reanimeren, als reden voor een grens

Al met al is het een moeilijk vraagstuk, ik heb de kans zelf wel gehad, om als hulpverlener te werken als 'minderjarige' en het heeft mijn ervaring verrijkt tot nu toe.  
Ik denk dat leeftijd opzich een slechte factor is om te zeggen of iets wel of niet mag, ging het over ouderen of over dat moslims iets niet mogen dan was het (leeftijds)discriminatie.

My two cents for now:)
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis