Moet er een leeftijdsgrens komen?
Ik weet het niet. Er zin. Zoveel factoren die bepalen of jij als 16/20/40 jarige weerbaar bent.
Ik ben zelf ook 'jong' begonnen op mijn 16e, en heb soms wel eens spannende dingen meegemaakt (geen reanimatie) maar dit heb ik door het met collega's en familie te bespreken prima kunnen verwerken. Nou was ik ook wel jong 'volwassen' maar ik denk dat jongeren die een reanimatiecursus of eh cursus volgen hier al bewust voor kiezen. Als ze zich dan ook nog bewust aan melden voor een AEX alert of andere hebben ze hier zelf bewust voor gekozen, en de blootstelling wordt in deze beperkt tot reanimaties. Als het goed is kennen ze de data, van de 5% overlevingskans.
In contrast komen 12 jarige 112 fotograafjes bij alle zware ongevallen, branden en reanimaties uit, en zijn deze nog veel jonger.
Een andere factor, wat als een jongere een cursus gedaan heeft en er dan achterkomt dat de buurman is overleden, en hij niet kon helpen omdat hij door zijn leeftijd geen aed alert mag krijgen?
Een fysieke grens zou gesteld kunnen worden omdat jongeren onder de 15/16 vaak niet genoeg massa hebben om effectief te reanimeren, als reden voor een grens
Al met al is het een moeilijk vraagstuk, ik heb de kans zelf wel gehad, om als hulpverlener te werken als 'minderjarige' en het heeft mijn ervaring verrijkt tot nu toe.
Ik denk dat leeftijd opzich een slechte factor is om te zeggen of iets wel of niet mag, ging het over ouderen of over dat moslims iets niet mogen dan was het (leeftijds)discriminatie.
My two cents for now:)