Minderjarigen in de lekenhulpverlening

Auteur Topic: Minderjarigen in de lekenhulpverlening  (gelezen 39733 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #20 Gepost op: 9 mei 2011, 15:59:21
Wat denk ik ook van belang is in deze discussie is behalve het psycho/nazorg deel ook het vermogen om de situatie en het handelen te overzien. Ik heb het artikel zo snel niet paraat, maar pas relatief laat is het brein dusdanig uit ontwikkeld dat een persoon goed zijn handelen en de gevolgen daarvan kan overzien.

Zoals met veel dingen in het dagelijks leven denk ik dat je als lekenhulpverlener wel enigszins het besef moet hebben wat je aan het doen bent, wat de gevolgen en risico's kunnen zijn voor zowel slachtoffer als hulpverlener. Wat de situatie betekent voor jou, het slachtoffer en zijn familie. Reanimatie is niet alleen maar spannend en altijd succesvol. Je moet heel goed kunnen beseffen dat het vaak niet goed afloopt, ondanks alle inspanningen. Om diezelfde reden heb ik ook vraagtekens bij reanimatieonderwijs in projectvorm op basisscholen of in de eerste of tweedeklas van de middelbare school. Op die leeftijd is de dood nog zeer confronterend en kan je je afvragen of men er al op die manier mee bezig moet zijn en dat psychisch en fysiek aankan. (Heel zwart-wit kan je het als een kunstje zien dat je iedereen kan leren, maar dat is toch wat kort door de bocht MI).

Er is niet voor niets een leeftijdsgrens gebonden aan het mogen besturen van een auto. Ook daarvoor is (ongetwijfeld) bewust gekozen aan de hand van diverse aspecten. Als je in een auto stapt wordt er van je verwacht dat je op een verantwoorde wijze rijdt, situaties kunt overzien, om kunt gaan met verschillende situaties en niet onnodig risicovol gedrag vertoont. En ja, er zijn ook volwassenen met rijbewijs die helaas niet aan het bovenstaande voldoen. En zeker, ook jongens van 16 kunnen best aan het bovenstaande voldoen. Maar goed, de regel is 18.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #21 Gepost op: 9 mei 2011, 16:08:48
Ik ben zelf ook 'jong' begonnen op mijn 16e, en heb soms wel eens spannende dingen meegemaakt (geen reanimatie) maar dit heb ik door het met collega's en familie te bespreken prima kunnen verwerken.

Gelukkig had jij dat netwerk. Maar dat heeft niet iedereen en dat netwerk wordt in de huidige AED projecten niet aangeboden. Ik ben het met CM eens dat ook dat een beperkende factor is, waarbij het aspect leeftijd zeker relevant is.

Een fysieke grens zou gesteld kunnen worden omdat jongeren onder de 15/16 vaak niet genoeg massa hebben om effectief te reanimeren, als reden voor een grens
Een fysieke grens is zeer subjectief en vrijwel onmogelijk vast te stellen. Ik ben het met je eens dat dit meestal rond de 16 jaar ligt, en dat zou in die zin een acceptabele grens zijn. Of dat ook in psychisch opzicht de juiste grens is, dat is de vraag en dat is lastig vast te stellen.

In contrast komen 12 jarige 112 fotograafjes bij alle zware ongevallen, branden en reanimaties uit, en zijn deze nog veel jonger.
Daar is hier al eerder over gediscussieerd op het forum. Mijn mening is daarover het zelfde als over dit topic. Daarnaast horen die jongetjes daar ook niet te staan.

Een andere factor, wat als een jongere een cursus gedaan heeft en er dan achterkomt dat de buurman is overleden, en hij niet kon helpen omdat hij door zijn leeftijd geen aed alert mag krijgen?
Als advocaat van de  >:D: als je daar last van hebt of denkt te krijgen, dan moet je je ook niet aanmelden voor een AED project. Immers, als je niet thuis bent als je de SMS ontvangt kan je hem ook niet helpen. Het is wel een beetje ver gezocht denk ik.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #22 Gepost op: 9 mei 2011, 16:11:33
Nu dat de vergelijking word getrokken naar het besturen van een auto wil ik toch het volgende even kwijt, mag ik je er dan even op wijzen dat dit najaar de leeftijd wordt verlaagd waarbij een jongere (jonger dan de tot nu heilige 18) mag beginnen met autorijden!!

We zijn het er schijnbaar over eens dat de jongere wel met een moordwapen de weg op mag, maar dat deze ongeschikt is om te reanimeren?! Daarnaast mag hij wel al alcohol kopen vanaf zijn 16e.

We moeten niet proberen te beschermend te zijn, ooh jee het tere zieltje kan niet tegen een reanimatie maar ondertussen in 1001 games kan hij wel heel realistisch mensen afknallen/platrijden en noem maar op.

De eerder genoemde fysieke geschikheid om te kunnen reanimeren lijkt mij de beste ondergrens. Per slot van rekening komen alleen pubers met een oprechte interesse naar een reanimatieopleiding.

Ruud


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #23 Gepost op: 9 mei 2011, 16:25:35
Nu dat de vergelijking word getrokken naar het besturen van een auto wil ik toch het volgende even kwijt, mag ik je er dan even op wijzen dat dit najaar de leeftijd wordt verlaagd waarbij een jongere (jonger dan de tot nu heilige 18) mag beginnen met autorijden!!

We zijn het er schijnbaar over eens dat de jongere wel met een moordwapen de weg op mag, maar dat deze ongeschikt is om te reanimeren?! Daarnaast mag hij wel al alcohol kopen vanaf zijn 16e.
Het gaat in die vergelijking  om het tot stand komen van een leeftijdsgrens, niet of je er levens mee kunt redden of mensen mee kunt doodrijden.

We moeten niet proberen te beschermend te zijn, ooh jee het tere zieltje kan niet tegen een reanimatie maar ondertussen in 1001 games kan hij wel heel realistisch mensen afknallen/platrijden en noem maar op.
Een reanimatie is toch wel iets anders dan een computerspelletje. Een beetje bescherming mag in deze wereld wel lijkt me zo. Wie zorgt voor het kind dat een behoorlijk traumatische reanimatie heeft meegemaakt na een AED-alert en daardoor problemen krijgt op school en in zijn verdere leven?

De eerder genoemde fysieke geschikheid om te kunnen reanimeren lijkt mij de beste ondergrens. Per slot van rekening komen alleen pubers met een oprechte interesse naar een reanimatieopleiding.
De meeste pubers zijn gelukkig oprecht geïnteresseerd. Fysieke geschiktheid is echter bijna niet te definiëren. Er zijn een aantal factoren die daar bij meespelen:
1. De reanimator zelf: lichaamsbouw, spierkracht, conditie.
2. Het slachtoffer: lichaamsbouw en omvang
3. De situatie waar het plaatsvindt

Dus, even een wilde gooi: je moet minimaal 1.65 lang zijn en 65 kilo wegen om te kunnen reanimeren? Je moet tenminste een x aantal kilo's kunnen indrukken? Je moet tenminste 2 uur in de week fitnessen om het lang genoeg te kunnen volhouden? Daarnaast maakt het ook uit of je een slachtoffer van 65 kilo of van 165 kilo moet reanimeren. Dat is dan weer van invloed op de benodigde lichaamsbouw. Die wisselwerking maakt het bijna onmogelijk om fysieke eisen te stellen.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #24 Gepost op: 9 mei 2011, 16:27:35
Ik heb liever een goed gemotiveerde lekenhulpverlener van < 15, dan een hele club die alleen maar staat te filmen. Los van de lichamelijke beperkingen, waarom niet?

Waarom moeten we in Nederland overal regels voor willen hebben? Ja, het kan (is!) best een traumatische ervaring, maar in onze maatschappij is er een hoop aan begeleiding voor- en achteraf.
Digitaal onderzoek


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #25 Gepost op: 9 mei 2011, 16:34:35
Citaat
Per slot van rekening komen alleen pubers met een oprechte interesse naar een reanimatieopleiding.

Bovenstaande is waar. Pubers hebben ook belangstelling voor het vliegen met "flight-simulators". Moeten we ze dat ook in het echt aanbieden?

Deze vergelijking lijkt kant noch wal te raken. Toch: sta eens even bij stil. Bij het aanmelden van de AED-alert ben je een (leken) onderdeel van het professionele hulpverleningstraject. Dat is mijn bezwaar, een professionele organisatie (lees:meldkamer) moet niet willen dat er minderjarigen optreden. De redenen zijn hierboven allemaal een keer genoemd, ik ga ze niet nog eens weer opnoemen. Wél wil ik één ding kwijt: na 20 jaar hulpverlening heb ik het af en toe nog moeilijk met bepaalde situaties. Gelukkig heb ik aardig wat levenservaring om dit te kunnen verwerken. Dat kan niet worden gezegd van een 16-jarige, alle andere meningen ten spijt.

Citaat
Een reanimatie is toch wel iets anders dan een computerspelletje. Een beetje bescherming mag in deze wereld wel lijkt me zo. Wie zorgt voor het kind dat een behoorlijk traumatische reanimatie heeft meegemaakt na een AED-alert en daardoor problemen krijgt op school en in zijn verdere leven?

Prachtig verwoord door Lunatum! Ik had zelf niet beter kunnen schrijven.

Ik ben niet hier om mijn gelijk te krijgen en ik hou van een stevige discussie. Ik zou alleen willen dat men ziet dat ik dit schrijf uit eigen ervaring. Het is toch echt beschermend bedoelt en zeker niet belerend. Neem nou van me aan, dit is geen goed idee onder de 18 jaar. Er is vaak sprake van summiere gegevens in dit soort meldingen waardoor de situatie geenszins duidelijk is. Stel, je komt bij iemand die zich heeft verhangen en je moet hem/haar eerst van de touw snijden? Dit is geen film of computerspelletje, dit is menens. Denk je echt dat je s'avonds lekker gaat slapen? Ik weet zeker van niet.


Soms weet je niet wat je niet weet......

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #26 Gepost op: 9 mei 2011, 16:34:47
Maar je kunt je EHBO diploma toch pas vanaf je 18de halen? En je moet een geldig certificaatnummer op kunnen geven bij AED-alert.

Of kun je BLS/AED al jonger halen?
Je kunt het examen voor je 'eenheidsdiploma' , zoals dat zo mooi heet, doen vanaf je 15e verjaardag.
Mijn zoon heeft het gehaald toen hij 15 jaar en 2 maanden oud(jong) was.
Als er gereanimeerd moet worden, weet ik dat hij het kan, en dat er later goed over gesproken wordt!

Leo
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


Jarco_B

  • jeudbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #27 Gepost op: 9 mei 2011, 16:35:10
Ik ben in december 15 geworden en heb in maart mijn EHBO diploma gehaald(met reanimatie en AED).
Ook bij de jeugd brandweer waar ik bij zit krijgen wij van af ons 14e een reanimatie cursus.

Misschien een idee dat bij iedereen onder de 18 eerst de ouders toestemming moeten geven? Die kennen hun kind het beste en hebben ook de plicht om hun kind te beschermen in wat hij wel en niet kan.
Is een goed idee vind ik.

Bij ons bij de EHBO kunnen kinderen vanaf groep 8 al een jeugdEHBO cursus volgen, moet dit dan ook geen hogere grens want ze leren levensredend handelen (stabiele zijliging, slagaderljke bloedingen etc.)? ;)
Verpleegkundige I.O. Aspirant jeugdbrandweer zwijndrechtsewaard Evenement verkeersregelaar EHVer/AED-bediener


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #28 Gepost op: 9 mei 2011, 16:36:10
Ik ben in december 15 geworden en heb in maart mijn EHBO diploma gehaald(met reanimatie en AED).
Ook bij de jeugd brandweer waar ik bij zit krijgen wij van af ons 14e een reanimatie cursus.
Is een goed idee vind ik.

Bij ons bij de EHBO kunnen kinderen vanaf groep 8 al een jeugdEHBO cursus volgen, moet dit dan ook geen hogere grens want ze leren levensredend handelen (stabiele zijliging, slagaderljke bloedingen etc.)? ;)

Dit is dus mijn zoon!
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #29 Gepost op: 9 mei 2011, 16:45:25
Ik ben in december 15 geworden en heb in maart mijn EHBO diploma gehaald(met reanimatie en AED).
Ook bij de jeugd brandweer waar ik bij zit krijgen wij van af ons 14e een reanimatie cursus.
Is een goed idee vind ik.

Bij ons bij de EHBO kunnen kinderen vanaf groep 8 al een jeugdEHBO cursus volgen, moet dit dan ook geen hogere grens want ze leren levensredend handelen (stabiele zijliging, slagaderljke bloedingen etc.)? ;)
Helemaal goed!  O0
Digitaal onderzoek