Minderjarigen in de lekenhulpverlening

Auteur Topic: Minderjarigen in de lekenhulpverlening  (gelezen 40074 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #40 Gepost op: 10 mei 2011, 13:36:18
Verreweg de meeste eerstehulp handelingen kunnen kinderen en pubers zowel geestelijk als lichamelijk best wel aan.
Waarom zijn er anders jeugd ehbo opleidingen?
Bij veel lokale evenementen zijn vaak jeugd-EHBO-ers aanwezig voor de "kleinere EHBO-klusjes" onder direct toezicht van volwassen EHBO-ers.
Het is niet zo zeer de vraag of kinderen en pubers EHBO mogen uitvoeren, maar of zij er persoonlijk aan toe zijn. Dat verschilt per kind en puber.
Het stellen van een leeftijdsgrens is dus niet reeel door de persoonlijke geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van het individu zelf.
In de praktijk zet ik bij sommige volwassen EHBO-ers mijn vraagtekens gezien het uitvoeren van handelingen, houding en gedrag.
In doorsnee genomen beseffen "zogenaamde" volwassenen pas echt de gevolgen van hun eigen handelen en onderlinge samenhangen als ze midden 20 jaar zijn. Dit is dus eigenlijk een gat tussen "wettelijk" en "daadwerkelijk" volwassenheid.
Roekeloosheid en wild gedrag verdwijnen ook meestal rond die leeftijd. "Men wordt dan wat verstandiger". ;)
Dit is een (leer)proces die bij de een wat sneller of langzamer gaat dan de ander.

Kinderen en pubers kunnen zwaardere handelingen zoals reanimatie en slachtoffer verplaatsen het beste aan "lichamelijk" volwassenen overlaten gezien hun lichamelijk ontwikkeling.
Voor ondersteunende handelingen als alarmeren, AED halen, ruimte maken, allerhande ondersteuning en opvang van ambulance ed. is voor kinderen en pubers een goede taakstelling.
Naar mate het kind of puber zich verder ontwikkeld kan het ook meer aan. Dit kan je meenemen in een persoonlijk EHBO opleidingstraject.

Indien een kind of puber zelf start met reanimeren op dat moment geen volwassenen aanwezig zijn, is dat op zich niet verkeerd, maar moet dit direct bij aankomst van volwassenen laten overnemen.
Diverse verhalen over reanimatie door kinderen bij volwassenen te over.

Samenvattend; specifieke EHBO handelingen door kinderen kan absoluut als het kind of puber daar persoonlijk klaar voor is.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 10 mei 2011, 14:28:47
Citaat
Samenvattend; specifieke EHBO handelingen door kinderen kan absoluut als het kind of puber daar persoonlijk klaar voor is.

Dat wel, ja. Maar onderdeel uitmaken van een georganiseerde hulpverleningsketen waarbij er, per definitie, altijd sprake is van een kritieke toestand en een emotioneel beladen situatie?

Ik vind van niet, na 15 jaar ervaring in de ambulancezorg.

Ook zullen de meeste mensen hier reageren hier vanuit een theoretische perspectief en nooit in een dergelijke situatie zijn terechtgekomen. Ik weet niet of men niet wilt of kan horen maar de laatste keer voor alle duidelijkheid:

Dit is vragen om ellende!!!!!!!!!

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #42 Gepost op: 10 mei 2011, 14:58:04
Ook zullen de meeste mensen hier reageren hier vanuit een theoretische perspectief en nooit in een dergelijke situatie zijn terechtgekomen.

Ik heb zelf in de situatie gezeten en heb er geen ellende mee gehad hoor.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 10 mei 2011, 15:08:26
@Sesamzaadje we voeren hier de discussie niet over individuele gevallen maar in zijn algemeenheid. Dat het bij jou (gelukkig en vooral achteraf gezien) goed gegaan is wil nog niet zeggen dat het dan daarom tot algemene regel verheven moet worden.
Door professionals die jarenlang ervaring hebben in de ambulancehulpverlening wordt aangegeven dat het niet wijs is om minderjarigen in te zetten bij georganiseerde hulpverlening bij reanimaties om meerdere hierboven genoemde redenen.

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 10 mei 2011, 15:19:33
Ter illustratie wat casussen waar je als aed-hulpverlener in verzeild kunt raken. Een ieder oordeelt dan maar of je als minderjarige daartegen opgewassen bent.

* Vrouw 80 jaar. Als je als 16 jarige ter plaatse komt en met BLS wilt starten beginnen alle aanwezige volwassenen in de huiskamer te roepen dat ze niet gereanimeerd mag worden, omdat ze gisteren de diagnose onbehandelbare kanker heeft gekregen...
* Voetbalveld spits, 20 jaar plotseling in elkaar gezakt. Het hele team, supporters, vrienden en vriendinnen staan huilend om het slachtoffer heen. Een 16 jarige komt met AED het veld op lopen ...
* Man 85 jaar ligt op bed. Buurvrouw had hem al de hele dag niet buiten gezien. Als je de man op de vloer wilt leggen om te starten met BLS merk je dat zijn ledematen niet slap zijn zoals je verwacht (lijkstijfheid).
* Beeldschone dame, 30 jaar, ligt op straat. Een 16 jarige jongen knipt net de BH los om de aed-plakkers aan te brengen. Op dat moment komt haar vriend, fanatiek bodybuilder, uit de winkel lopen...
* Vrouw uit allochtoon gezin ligt in de woonkamer, hele familie staat er hysterisch om heen. Op hem moment dat de 16 jarige jongen wil starten met mond op mond beademing, krijgt haar man een rode waas voor zijn ogen ...

Dan moet je bedenken dat kinderreanimaties en traumatische reanimaties vaak al een uitzondering zijn bij AED-alert.

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #45 Gepost op: 10 mei 2011, 15:40:29
En hoeveel volwassenen zijn daar goed op voorbereid of kunnen daar mee omgaan? Gister nog een gesprek gehad met een volwassen persoon die het ook moeilijk had met de 1e reanimatie die onlangs was uitgevoerd.

Daarnaast vermoed ik dat de meeste jongeren al snel de hand-en-spandiensten gaan doen. AED halen, ambu opvangen. Wellicht worden ze zelfs aan de kant gezet door 'ouderen'. Uitzonderingen zijn er altijd en ik geloof dat degene die zich aanmelden er zelf goed over hebben nagedacht en weten wat de consequenties (kunnen) zijn.

En hoe traumatisch is het wanneer je op het sportveld bent met je vrienden of 1 van je collega's zakt in elkaar voor je ogen en je weet juist niet wat te doen? In ieder geval daar alleen al voor kunnen ze hun vaardigheden gebruiken.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

jeroenduitske

• Senior gebruiker
  • jeroenduitske
Reactie #46 Gepost op: 10 mei 2011, 15:42:17
dat merk ik indderdaad ook als ik aankom dat 'ouderen mensen' mij niet serieus nemen en dat ik dus dan maar hand en spanddiensten ga doen
EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG

xangadib

• IvP
  • Forum gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 10 mei 2011, 15:48:06
Het is goed dat minder jarigen hulp willen en kunnen bieden. Dat moeten we niet op voorhand gaan verbieden omdat er ... tig redenen kunnen zijn dat het mis of goedgaat. Ik denk dat het verstandiger is om ze te steunen met goede voorbereiding en opleidingen. Goede hulpverleners zijn er nooit genoeg. En als ze er zijn kunnen ze wel een handje gebruiken.

De vraag is, moet een jeugdige/minderjarige zich aanmelden voor een AED alert? En/of moet daar actief op gescreend worden? Alle casussen van Radar zijn valide, maar ik durf te stellen dat ook volwassenen zich niet altijd zullen redden/goed zullen voelen bij deze voorbeelden.
Digitaal onderzoek

jeroenduitske

• Senior gebruiker
  • jeroenduitske
Reactie #48 Gepost op: 10 mei 2011, 15:54:48
ik ben 19 jaar en nog word ik soms aangezien voor 16 jarige ofzo
EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 10 mei 2011, 15:59:05
Beetje flauw, maar dit topic gaat over minderjarigen.
Dat is gewoon een andere discussie en een non-argument om minderjarigen wel toe te laten.
Volwassenen kunnen ook niet altijd goed omgaan met drank, niettemin is er wel een leeftijdsgrens om drank aan jongeren te verkopen.
Terwijl er heel veel jongeren zijn die zich wel kunnen beheersen met alcohol.

Overigens bevestigt iedereen in dit topic dat ook volwassenen problemen kunnen hebben met reanimaties. Sterker nog professionals zelf kunnen dat soms hebben.