Minderjarigen in de lekenhulpverlening

Auteur Topic: Minderjarigen in de lekenhulpverlening  (gelezen 40119 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 10 mei 2011, 21:29:40
Maar om nu alle 'jongere' hulpverleners over een kam te scheren en iemand daarbij cruciale hulp ontzeggen vind ik wat ver gaan.

Wie doet dat? Of heb je stiekem niet het hele topic gelezen, laat staan je op het forum ingelezen?  ::)

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #61 Gepost op: 10 mei 2011, 21:30:14
Even een voorval met een minderjarige als hulpverlener:

Een aantal weken geleden hebben we een oefenavond gehad met de EHBO vereniging i.s.m. de BHV/EHBO organisatie van een school.
Op de school waren 7 cases, waarbij er 1 was als volgt.
2 cv monteurs waren in de cv ruimte bezig, toen daar een ontploffing plaatsvond.
Een leerkracht ging poolshoogte nemen, en raakte volledig in  paniek.
Bij 1 van de groepen hulpverleners was een Jeugd B hulpverlener (12 jaar), die als ENIGE!!! de leerkracht die in paniek was, rustig wist te krijgen, zonder fysieke kracht.
Anderen lukten het ook wel, maar dan met spierkracht.
Wat heeft hij gedaan? Hij is met de leerkracht gaan voetballen, een stukje verderop in de gang, zodat de andere hulpverleners rustig de SO's konden behandelen.  Foto's:http://ehbohia.nl/fotos/fotos-2011/66-wartburg-2011
Zo'n ventje moet je als EHBO vereniging proberen te behouden, en stimuleren om, als hij 15 is het eenheidsdiploma te halen.
Met zulke jongens en meiden heb je de toekomst.

Groet, Leo

Het gaat hier niet om de discussie over EHBO maar over AED Alert. Er namelijk wel een verschil of je iets tegenkomt of ergens naartoe gaat.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

EHV-ertje

• Forum gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 10 mei 2011, 21:39:18
Ik denk dat vooral de hulpverleners waar het over gaat prima zelf kan beslissen of zij hieraan deel kunnen nemen, en anders zoals ik zeg; laat de -18 people een verklaring voor deelname aan het AED-alert-gebeuren door de ouders meetekenen.

En Dinges: Ik heb wel het hele topic gelezen, en ik weet niet of jij dat hebt gedaan, maar hier wordt toch duidelijk de 'jongere' hulpverlener over een kam geschoren door een aantal deelnemers aan dit forum. Er wordt een aantal keer gesuggereerd dat de minderjarige hulpverlener tegen deze situaties niet opgewassen zouden zijn... Dus alle minderjarige hulpverleners vindt ik over een kam scheren ja :D En AED-alert vind ik wel cruciale hulp, en wanneer iemand niet deel zou mogen nemen aan AED-alert en daar precies iemand nodig is.. Dan is dat toch ontzegging van cruciale hulp?
Ga maar eens bij jezelf met de ogen rollen O0 ;)

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 10 mei 2011, 21:42:21
En Dinges: Ik heb wel het hele topic gelezen, en ik weet niet of jij dat hebt gedaan, maar hier wordt toch duidelijk de 'jongere' hulpverlener over een kam geschoren door een aantal deelnemers aan dit forum.

Volgens mij heeft tot nu toe iedere prof gezegd: Uitzonderingen daargelaten. En niet alleen in dit topic.

Ga maar eens bij jezelf met de ogen rollen O0 ;)

Iedere keer weer, heus!  ;D ::)

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 10 mei 2011, 21:46:08
En je moet het niet zien als over 1 kam scheren, maar meer als het aanduiden van een groep.. Nogmaals: uitzonderingen daargelaten.

EHV-ertje

• Forum gebruiker
Reactie #65 Gepost op: 10 mei 2011, 21:48:04
En je moet het niet zien als over 1 kam scheren, maar meer als het aanduiden van een groep.. Nogmaals: uitzonderingen daargelaten.

Ik snap wel dat jij die uitzonderingen daargelaten vindt, maar merk dit niet bij alle forumleden en vind dat ik hier best op kan reageren..

Volgens mij heeft tot nu toe iedere prof gezegd: Uitzonderingen daargelaten. En niet alleen in dit topic.

Iedere keer weer, heus!  ;D ::)

Nou, dan moet je misschien nog maar een paar keer de berichten lezen.. Niet iedere prof.. Nu ken ik jouw definitie van prof niet, maar dat maakt ook niet uit.  :D

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 10 mei 2011, 21:54:19
Daarom merk ik dat je niet ingelezen bent op het forum.

Ik denk dat vooral de hulpverleners waar het over gaat prima zelf kan beslissen of zij hieraan deel kunnen nemen,

Hiermee tal van argumenten van profs in de wind slaande, (sommigen zelfs al een jaar of 20) wil ik het hier maar bij houden.  ;)

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 10 mei 2011, 21:54:43
Ik denk dat vooral de hulpverleners waar het over gaat prima zelf kan beslissen of zij hieraan deel kunnen nemen, en anders zoals ik zeg; laat de -18 people een verklaring voor deelname aan het AED-alert-gebeuren door de ouders meetekenen.
De ouders laten meetekenen dat zegt niet zo veel. Het is, ook voor ouders, moeilijk om in te schatten of hun <18 zoon of dochter een dergelijke situatie aan kan. Daarnaast zullen veel ouders denken; ach, als mijn kind het graag wil, waarom niet?

...hier wordt toch duidelijk de 'jongere' hulpverlener over een kam geschoren door een aantal deelnemers aan dit forum. Er wordt een aantal keer gesuggereerd dat de minderjarige hulpverlener tegen deze situaties niet opgewassen zouden zijn... Dus alle minderjarige hulpverleners vindt ik over een kam scheren ja :D ...
Om te beginnen hebben we het hier over een vrij specifieke situatie. Daarnaast mag je het best zien als 'over één kam scheren'. Maar goed, dat is bij heel veel regels en wetten zo. Je kunt niet met ieder individu rekening houden, zo werkt het niet in de maatschappij. Ik heb bij iedere post die ik gedaan heb overigens aangegeven dat er altijd uitzonderingen zijn.

En AED-alert vind ik wel cruciale hulp, en wanneer iemand niet deel zou mogen nemen aan AED-alert en daar precies iemand nodig is.. Dan is dat toch ontzegging van cruciale hulp?
Als je voor AED alert alleen afhankelijk zou zijn van 1 minderjarige hulpverlener, helemaal mee eens. Als het goed is, is dat niet zo, er wordt verwacht dat meerdere hulpverleners kunnen reageren. Niet beginnen over de situatie dat toevallig die ene <18 hulpverlener er is. Ontzegging van cruciale hulp? Dat gaat wel ver. In de eerste plaats ontzeg ik het slachtoffer geen hulp, ik 'ontzeg' -tot op zekere hoogte- een <18 hulpverlener toegang tot een systeem. Dat systeem is niet alleen afhankelijk van die ene <18. Ik heb heel veel respect voor de jongeren die levens redden en hebben gered, of in ieder geval een goede poging hebben ondernomen. Maar we moeten niet doen alsof de hele wereld van die jongeren afhankelijk is.

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #68 Gepost op: 10 mei 2011, 21:58:53
Als je voor AED alert alleen afhankelijk zou zijn van 1 minderjarige hulpverlener, helemaal mee eens. Als het goed is, is dat niet zo, er wordt verwacht dat meerdere hulpverleners kunnen reageren. Niet beginnen over de situatie dat toevallig die ene <18 hulpverlener er is. Ontzegging van cruciale hulp? Dat gaat wel ver. In de eerste plaats ontzeg ik het slachtoffer geen hulp, ik 'ontzeg' -tot op zekere hoogte- een <18 hulpverlener toegang tot een systeem. Dat systeem is niet alleen afhankelijk van die ene <18. Ik heb heel veel respect voor de jongeren die levens redden en hebben gered, of in ieder geval een goede poging hebben ondernomen. Maar we moeten niet doen alsof de hele wereld van die jongeren afhankelijk is.

Ben ik met je eens, we moeten zeker niet doen alsof alles ervan afhankelijk is. Ieder geval apart behandelen kan ook niet. Maar waarom zouden ze helemaal geen bijdrage mogen leveren. Een ander idee. Jongeren tussen 16 en 18 die zich ervoor aanmelden eerst een gesprekje laten hebben met iemand die weet hoe het is en kijken of die "lid" mag worden van AED alert? Jongeren onder de 16 zeg ik sowieso nee.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

EHV-ertje

• Forum gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 10 mei 2011, 22:07:06
Ben ik met je eens, we moeten zeker niet doen alsof alles ervan afhankelijk is. Ieder geval apart behandelen kan ook niet. Maar waarom zouden ze helemaal geen bijdrage mogen leveren. Een ander idee. Jongeren tussen 16 en 18 die zich ervoor aanmelden eerst een gesprekje laten hebben met iemand die weet hoe het is en kijken of die "lid" mag worden van AED alert? Jongeren onder de 16 zeg ik sowieso nee.

Kan ik me opzich goed in vinden in zo'n oplossing!