Ik denk dat vooral de hulpverleners waar het over gaat prima zelf kan beslissen of zij hieraan deel kunnen nemen, en anders zoals ik zeg; laat de -18 people een verklaring voor deelname aan het AED-alert-gebeuren door de ouders meetekenen.
De ouders laten meetekenen dat zegt niet zo veel. Het is, ook voor ouders, moeilijk om in te schatten of hun <18 zoon of dochter een dergelijke situatie aan kan. Daarnaast zullen veel ouders denken; ach, als mijn kind het graag wil, waarom niet?
...hier wordt toch duidelijk de 'jongere' hulpverlener over een kam geschoren door een aantal deelnemers aan dit forum. Er wordt een aantal keer gesuggereerd dat de minderjarige hulpverlener tegen deze situaties niet opgewassen zouden zijn... Dus alle minderjarige hulpverleners vindt ik over een kam scheren ja ...
Om te beginnen hebben we het hier over een vrij specifieke situatie. Daarnaast mag je het best zien als 'over één kam scheren'. Maar goed, dat is bij heel veel regels en wetten zo. Je kunt niet met ieder individu rekening houden, zo werkt het niet in de maatschappij. Ik heb bij iedere post die ik gedaan heb overigens aangegeven dat er altijd uitzonderingen zijn.
En AED-alert vind ik wel cruciale hulp, en wanneer iemand niet deel zou mogen nemen aan AED-alert en daar precies iemand nodig is.. Dan is dat toch ontzegging van cruciale hulp?
Als je voor AED alert alleen afhankelijk zou zijn van 1 minderjarige hulpverlener, helemaal mee eens. Als het goed is, is dat niet zo, er wordt verwacht dat meerdere hulpverleners kunnen reageren. Niet beginnen over de situatie dat toevallig die ene <18 hulpverlener er is. Ontzegging van cruciale hulp? Dat gaat wel ver. In de eerste plaats ontzeg ik het slachtoffer geen hulp, ik 'ontzeg' -tot op zekere hoogte- een <18 hulpverlener toegang tot een systeem. Dat systeem is niet alleen afhankelijk van die ene <18. Ik heb heel veel respect voor de jongeren die levens redden en hebben gered, of in ieder geval een goede poging hebben ondernomen. Maar we moeten niet doen alsof de hele wereld van die jongeren afhankelijk is.