Minderjarigen in de lekenhulpverlening

Auteur Topic: Minderjarigen in de lekenhulpverlening  (gelezen 40103 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 10 mei 2011, 22:12:44
Ben ik met je eens, we moeten zeker niet doen alsof alles ervan afhankelijk is. Ieder geval apart behandelen kan ook niet. Maar waarom zouden ze helemaal geen bijdrage mogen leveren. Een ander idee. Jongeren tussen 16 en 18 die zich ervoor aanmelden eerst een gesprekje laten hebben met iemand die weet hoe het is en kijken of die "lid" mag worden van AED alert? Jongeren onder de 16 zeg ik sowieso nee.
Mee eens. De ondergrens moet in ieder geval 16 jaar zijn. Het gebied tussen 16 en 18 is lastiger, zoals we hier al zien in de discussie. Het is namelijk erg lastig om objectief vast te stellen wie wel/niet geschikt is. In een gesprekje kan je dat niet inschatten, hoeveel mensenkennis je ook hebt.

NicoHeerlen

• Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #71 Gepost op: 10 mei 2011, 22:17:14
@ Sesamzaadje, dan zit je nog altjd met de groep jongeren die zoiets hebben van "het eene oor in en het andere oor uit".

Hoe los je dat op?
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #72 Gepost op: 10 mei 2011, 22:32:55
Het is niet een gesprekje over degene duidelijk maken wat de gevolgen zijn, maar eerder om het (proberen) in te schatten of hij er mee om kan gaan. Ook gelijk een mogelijkheid om er als hij eenmaal heeft moeten reanimeren er een gesprekje met dezelfde persoon over te hebben. Misschien wel een idee ook voor volwassenen.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #73 Gepost op: 10 mei 2011, 22:44:17
Okay....laten we eens kijken. Hoeveel jongeren zijn er daadwerkelijk bij BurgerAED. Iemand enig idee?

Bij ons is de 16-jarige zoon van mij nu inderdaad de jongste. En in principe is 16 inderdaad echt de ondergrens hoor, alhoewel we 1 uitzondering hebben gemaakt, maar dat heb ik eerder al genoemd!! Daarnaast weet ik van de ongeveer 450 mensen hier dat er even uit mijn hoofd twee of drie 18-jarigen zijn. Don't blame me als ik er wat naast zit, maar veel zal het niet schelen.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 10 mei 2011, 22:48:05
Het is niet een gesprekje over degene duidelijk maken wat de gevolgen zijn, maar eerder om het (proberen) in te schatten of hij er mee om kan gaan. Ook gelijk een mogelijkheid om er als hij eenmaal heeft moeten reanimeren er een gesprekje met dezelfde persoon over te hebben. Misschien wel een idee ook voor volwassenen.
De gedachte is goed, maar ik ben bang dat het niet werkt. Het is erg moeilijk in te schatten aan de hand van een eenmalig gesprek hoe iemand reageert op en na een reanimatie. Daarnaast maakt het het hele AED-alert een kostbare aangelegenheid. De nazorg zou uiteraard goed zijn, en daarbij is het prettig als de reanimator al vooraf kennis heeft gemaakt met de gene die de nazorg regelt.

Okay....laten we eens kijken. Hoeveel jongeren zijn er daadwerkelijk bij BurgerAED. Iemand enig idee?
Dat is inderdaad wel interessant. Het maakt voor inhoud van de discussie niet veel uit, maar het geeft wel wat aan over de relevantie van de discussie.

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #75 Gepost op: 10 mei 2011, 22:52:29
Dat is inderdaad wel interessant. Het maakt voor inhoud van de discussie niet veel uit, maar het geeft wel wat aan over de relevantie van de discussie.

Misschien wel....we maken ons al 4 pagina's druk om een eventuele leeftijdsgrens, terwijl er misschien bijna geen jongere is die het doet. En dat zijn dan weer de uitzonderingen die de regel bevestigen. Die er over hebben nagedacht, ingeschat, etc.

Alerts zijn geen mode-artikel gelukkig. Het is niet zo dat ze dat perse willen doen om erbij te horen. We hebben toevallig de laatste tijd een aantal jongeren op de EHBO-opleiding (17/18 jarigen), maar slechts 1 hiervan is daadwerkelijk naar BurgerAED ook gegaan.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 20 mei 2011, 16:15:00
Na 4 pagina's even inhakend op dit draadje. Het aanmelden van een 'jongere' bij AED-alert is idd een moeilijke discussie. Er zijn jongeren van 16-17 die het goed aankunnen en er zullen er genoeg zijn die dat niet kunnen. Maar ik denk dat diegene die het niet kunnen zich ook niet aan zullen melden voor een AED-alert?! Maar daarintegen verwacht de meldkamer dat als zij een AED-alert uit doen ze geen 16 jarige jongetjes of meisjes die kant op zullen sturen. Met de meest schokkende gevallen (zoals baby/kinder/gehandicapten/trauma reanimatie) wordt al geen aed-alert verstuurd om ook rekening te houden met de volwassenen. Daarom zou ik zeggen om de leeftijdgrens van 18 tot een pré te maken. Dus niet geheel een verplichting maar meer een advies.

Iets wat ik mij net bedacht. De meeste volwassenen wil je ook geen reanimatie ervaring aandoen. Maar dat doet we ook?!

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 20 mei 2011, 16:24:48
Tevens hier een stukje van een 'ervaringsdeskundige'. Ik heb op mijn 17e idd iemand gereanimeerd. En dat op een leeftijdsgenootje van 15 jaar. Vanaf mijn 12e had ik mijn jeugd ehbo diploma en ben er eigenlijk altijd al vanuit gegaan dat ik een reanimatie tegen kon komen. Ik wist ook dat ik later iets in de acute zorg wou gaan doen. Op mijn 17e was het dan zover.
Nu er op terug kijkend heb ik het geen nare of vervelende situatie gevonden. Ik was en ben nog steeds erg blij dat ik toen zoveel voor iemand heb kunnen betekenen. De 1e nacht heb ik er een beetje over lopen piekeren maar heb er nooit wakker van gelegen of het er moeilijk mee gehad. Ondanks dat de jongen het in kwestie nooit meer bijgekomen is.

Wel moet ik zeggen dat je een veilige achter grond moet hebben om tegen te kunnen praten. Je moet gewoon er over kunnen praten zonder dat mensen meteen extra ´zielig´ gaan doen omdat jij tenslotte jong bent. Mijn ouders en collega´s hebben me ontvangen met een goedzo! En heb ik kunnen vertellen wat er gebeurt was. Dit was voor mij ruim voldoende. Ik wist dat ze achter mij stonden en dat ik er gewoon met ze over kon praten als ik daar behoefte aan had.

In de jaren er op volgend heb ik nog meerder malen een reanimatie mee gemaakt. Toch moet ik zeggen dat de ´eerste´ je altijd bij blijft. maarja, waarmee is dat niet ;) ;D

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 20 mei 2011, 16:37:30
Ook ik werd op mijn 17e voor het eerst geconfronteerd met een reanimatie. Ook ik had hiermee mijn eigenlijke vuurdoop in de hulpverlening. Ook "mijn" slachtoffer heeft het niet overleefd, overigens betrof het hier een bejaarde heer, midden op een trottoir voor het station in mijn woonplaats.

Ook ik heb geen enkele nadelige gevolgen, psychische problemen of slapeloze nachten gehad ten gevolge hiervan. Daarbij moet ik wel helaas toegeven dat dit ruim 26 jaar geleden is en dat ik nu wel grijze haren heb gekregen....maar dat is niet aantoonbaar door deze reanimatie gekomen.

Ik ken voldoende jeugdigen van ongeveer 16 tot 18 jaar en hen zou ik zonder meer in alle vertrouwen een reanimatie kunnen laten uitvoeren, ook zonder dat zij later daarvan wakker zullen liggen.

Ruud

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 20 mei 2011, 18:40:48
Jongeren van 14,15,16,17 mogen wel sex hebben en  zijn dus verantwoordelijk als ze niet de juiste voorbehoedsmiddelen gebruiken een kind krijgen. Maar iets simpels als een AED cursus volgen mogen ze niet? We leven toch in een raar land.