De vergelijking is krom dat geef ik toe maar onderschat de jeugd niet ze zijn veel wijzer dan de meeste denken.
Wijs, ja, geestelijk volledig ontwikkeld? Nee. Ik kan mij iedere reanimatie die ik tot nu toe heb uitgevoerd nog herinneren, en daar zitten een aantal behoorlijke heftige reanimaties bij. Daar moet je jongeren van 16 en 17 jaar gewoon niet mee confronteren. En natuurlijk is het lastig om ergens een grens te trekken. Maar we verplaatsen gewoon de leeftijdsgrens.... Als we 16 en 17 jarigen gaan toestaan om naar AED alerts te gaan, dan staan morgen de eerste 15 jarigen aan de bel te trekken. En ach, die kunnen toch ook wel reanimeren....? En zo blijven we de grens verleggen.
Ik hoor hier ook mensen zeggen: de een is er eerder klaar voor als de ander. Dat is allemaal mooi en aardig, ik dacht op mijn 16de ook dat ik fantastisch zou kunnen autorijden. We hebben in het land nou eenmaal regels, en wat mij betreft leggen we de grens gewoon op 18 jaar. (Dat neemt dus niet weg dat ik wel een voorstander ben van ehbo en aed lessen op middelbare scholen!)