Minderjarigen in de lekenhulpverlening

Auteur Topic: Minderjarigen in de lekenhulpverlening  (gelezen 40088 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Wpie

• Forum gebruiker
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #90 Gepost op: 20 mei 2011, 23:54:17
Ik zou zeggen de leeftijdgrens voor AED allert op 18 jaar

zouden de jongere op straat een reanimatie tegen komen laat ze dan gaan
maar zoek het niet bewust op door je in te schrijven voor AED allert
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #91 Gepost op: 21 mei 2011, 00:29:59
Wat er bij mij nog steeds niet helemaal in gaat is dat professionals zeggen: "Ik kan mij nog reanimaties herinneren, nou, dat wil je een jongere echt niet aandoen..." Dat vind ik vreemd. Het gaat puur om je eigen beleving van zo'n situatie en iedereen beleeft zoiets anders! Natuurlijk ben jij ervaren en weet je hoe het ervaren kan worden, maar dat hoeft echt niet te betekenen dat jongeren het niet goed zouden kunnen ervaren.

Ik wil nog wel een puntje in de discussie brengen. Een AED-alert wordt uitgegeven door een centralist. Die centralist kan toch de traumatische reanimaties eruit filteren? Even wat voorbeelden erbij pakken:

* Vrouw 80 jaar. Als je als 16 jarige ter plaatse komt en met BLS wilt starten beginnen alle aanwezige volwassenen in de huiskamer te roepen dat ze niet gereanimeerd mag worden, omdat ze gisteren de diagnose onbehandelbare kanker heeft gekregen...
Hier heeft de meldkamer dan toch van geweten voordat het alert werd uitgegeven...?
* Voetbalveld spits, 20 jaar plotseling in elkaar gezakt. Het hele team, supporters, vrienden en vriendinnen staan huilend om het slachtoffer heen. Een 16 jarige komt met AED het veld op lopen ...
Wat is hier het verschil tussen een jongere en een volwassene...?
* Man 85 jaar ligt op bed. Buurvrouw had hem al de hele dag niet buiten gezien. Als je de man op de vloer wilt leggen om te starten met BLS merk je dat zijn ledematen niet slap zijn zoals je verwacht (lijkstijfheid).
Wanneer wordt hier nou daadwerkelijk een AED-alert voor uitgegeven...?
* Beeldschone dame, 30 jaar, ligt op straat. Een 16 jarige jongen knipt net de BH los om de aed-plakkers aan te brengen. Op dat moment komt haar vriend, fanatiek bodybuilder, uit de winkel lopen...
Stom voorbeeld. Hoe anders zou de reactie van de vriend zijn als de AED'er 35 zou zijn geweest? En zou die bodybuilder nou echt op de AED'er in gaan slaan als zijn vriendin op de grond ligt zonder te bewegen en zij gereanimeerd wordt met een AED naast haar hoofd...?
* Vrouw uit allochtoon gezin ligt in de woonkamer, hele familie staat er hysterisch om heen. Op hem moment dat de 16 jarige jongen wil starten met mond op mond beademing, krijgt haar man een rode waas voor zijn ogen ...
Het enige bezwaar dat ik hier zou kunnen bedenken is dat 16-jarige jongens eventueel minder sterk zouden kunnen zijn dan volwassen mannen en zich dus minder goed kunnen verdedigen tegen aanvallen van de man, maar dat vind ik wat vergezocht.

En RAdeR, dan schrijf je zelf al:
Dan moet je bedenken dat kinderreanimaties en traumatische reanimaties vaak al een uitzondering zijn bij AED-alert.
Waar hebben we het dan nog over...?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

(EHBO)

• Forum gebruiker
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #92 Gepost op: 21 mei 2011, 11:58:04
Waarom allemaal zo'n afkeer tegen de jeugd. Ik vind het al een heel belangrijk feit dat ze zich aanmelden voor AED alert. Het gaat tenslotte allemaal om het redden van levens. Het is ten eerste je eigen verantwoordelijkheid dat je gericht op een AED alert afgaat. En of het nou een volwassene of een ventje van 16 is het gaat om levens redden. En natuurlijk kan zoiets heftig zijn, maar om daarvoor niet mee te doen aan een AED project vindt ik onzin. (hoeveel keer is er nou een reanimatie in je woonomgeving.) De jeugd is de toekomst en dat vergeten een heleboel mensen.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #93 Gepost op: 21 mei 2011, 17:46:48
Waarom allemaal zo'n afkeer tegen de jeugd.

Gaarne citaten waaruit enige afkeer blijkt van wie dan ook.

Het is ten eerste je eigen verantwoordelijkheid dat je gericht op een AED alert afgaat. En of het nou een volwassene of een ventje van 16 is het gaat om levens redden. En natuurlijk kan zoiets heftig zijn, maar om daarvoor niet mee te doen aan een AED project vindt ik onzin. (hoeveel keer is er nou een reanimatie in je woonomgeving.) De jeugd is de toekomst en dat vergeten een heleboel mensen.

Het is niet alleen reageren op AED-tjes, maar ook via p2000 kijken of er soms ergens 2 ambu's worden gealarmeerd en dan op je fietsje springen en erop af gaan.

Dat jongeren (kinderen) moeten kunnen reanimeren sluit ik me helemaal bij aan. Liefst zelfs een paar EHBO-dagen in groep 8 van de basisschool. Maar op AED-meldingen en zelfs P2000-meldingen af gaan rijden?

Je eigen verantwoordelijkheid? Zeker onder de 16 is het de verantwoordelijkheid van ouders / verzorgers.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #94 Gepost op: 21 mei 2011, 18:09:49
Kunnen we P200 scannen buiten beschouwing laten in dit topic, niet iedere persoon met ehbo diploma van 16 doet dit, en minstens net zoveel volwassenen wel, dus laat dit aub buiten beschouwing.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #95 Gepost op: 21 mei 2011, 18:24:26
... En natuurlijk kan zoiets heftig zijn, maar om daarvoor niet mee te doen aan een AED project vindt ik onzin. (hoeveel keer is er nou een reanimatie in je woonomgeving.) De jeugd is de toekomst en dat vergeten een heleboel mensen.
Waarom is dat onzin? De reden dat het best heftig kan zijn en dat jongeren <18 daar best last van kunnen hebben is juist de reden dat we deze discussie voeren. En het aantal reanimaties nabij je huis staat los van deze hele discussie, het gaat om het principe van deelname, niet om het aantal (potentiele) reanimaties.

Dat de jeugd de toekomst is ben ik met je eens, je kunt ze prima op de basis en middelbare school Eerste Hulp vaardigheden aanleren. Maar of de toekomst nou afhangt van een paar jaar eerder of later deelnemen aan AED-alert?

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #96 Gepost op: 21 mei 2011, 18:46:28
Kunnen we P200 scannen buiten beschouwing laten in dit topic, niet iedere persoon met ehbo diploma van 16 doet dit, en minstens net zoveel volwassenen wel, dus laat dit aub buiten beschouwing.

Het een heeft te maken met het ander. Het topic heet: Minderjarigen in de lekenhulpverlening.

En niet iedereen doet dit, niet iedereen dat, niets over 1 kam scheren blablabla...maar, er is blijkbaar een groepje jonge-medemensen dat bewust ellende op gaat zoeken onder het mom van: ik heb mijn AED of EHBO papiertje. Dus dan kan en mag het.

Wat volwassenen doen is in mijn opinie juist even niet relevant, gezien de topictitel. Maar wees vrij een ander te openen!  ;)

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #97 Gepost op: 21 mei 2011, 18:58:52
Het een heeft te maken met het ander. Het topic heet: Minderjarigen in de lekenhulpverlening.

En niet iedereen doet dit, niet iedereen dat, niets over 1 kam scheren blablabla...maar, er is blijkbaar een groepje jonge-medemensen dat bewust ellende op gaat zoeken onder het mom van: ik heb mijn AED of EHBO papiertje. Dus dan kan en mag het.
Nu hebben we het in dit topic wel vrij specifiek over AED -alert gehad, waarbij de setting iets anders is dan het zelfstandig afgaan op P2000 meldingen. Immers, bij AED alert is er een 'verzoek' van de MKA.

Ik ben het wel met je eens dat het afgaan op P2000 meldingen niet wenselijk is. Niet door minderjarigen, maar ook niet door volwassenen. Ondanks dat er vast goede bedoelingen achter zitten voelt het voor mij toch altijd een beetje als het opzoeken van sensatie. :-X

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #98 Gepost op: 21 mei 2011, 19:07:52
Nu hebben we het in dit topic wel vrij specifiek over AED -alert gehad, waarbij de setting iets anders is dan het zelfstandig afgaan op P2000 meldingen. Immers, bij AED alert is er een 'verzoek' van de MKA.

De titel van dit topic is schijnbaar wat breder getrokken, dan dat het oorspronkelijk was. Doet verder geen afbreuk aan de ontstane discussie(s), vraagstuk blijft of het wenselijk is om kinderen in te zetten bij inzetjes. (zoals reanimaties)

HJ94

• Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
Reactie #99 Gepost op: 26 mei 2011, 10:04:43
Laten we dan even een cru voorbeeld nemen.

Stel, een persoon (of familielid) die tegen minderjarigen in de lekenhulpverlening is, krijgt een hartstilstand. Personen om de getroffene kunnen niet reanimeren en bellen de meldkamer. De meldkamer maakt de melding aan, stuurt de ambulances en politie. Daarna laat de centralist een AED-Alert afgaan. Al vrij snel krijgen mensen in een circkel rond de getroffene een SMS om te gaan reanimeren en defibrilleren.

Laten nu net twee jongeren (16-17 jaar) een balletje aan het trappen zijn op een voetbalveld, vlakbij de AED en woning van de getroffene. Ze krijgen beide de Alert en spreken af dat de ene de AED haalt en de alvast begint te reanimeren. Zo geschiedde, de reanimatie wordt gestart en even later heeft de defibrillator ook al enkele schokken afgegeven. Omdat deze twee jongeren tijdig bij het slachtoffer waren en binnen 6 minuten hebben gereanimeerd en gedefibrileerd, heeft het slachtoffer het overleefd.

Zo maar een voorbeeld dat in de praktijk wel kan voorkomen.

In mijn eigen woonplaats ben ikzelf (17 jaar) en met mensen van dorpsbelang bezig om een AED-project op poten te zetten. Hiervoor eerst uitgezocht wat er ten tijde van een hartstilstand moet gebeuren, waar de openbare AED's in ons dorp moeten hangen en hoe je vrijwilligers kunt regelen om te reanimeren. Ook heb ik zelf een reanimatiecursus gevolgd, met nog iemand van mijn leeftijd. Als je deelneemt aan een reanimatiecursus, dan zet je de knop in je hoofd om, want je weet hoe het moet en zult het in de praktijk ooit wel eens gebruiken.

Als mensen zich aanmelden voor AED-Alert (of Burgernet-AED) dan zijn ze zichzelf ervan bewust dat er een Alert uitgaat, ten tijde van een reanimatie. Mensen die wel een cursus hebben gevolgd, maar zich niet hebben opgegeven, krijgen dit niet. Het is een keuze die je zelf maakt. Als jongeren zich hiertoe geroepen voelen om te reanimeren, dan is dat toch hun zaak? Als zij vlakbij een AED wonen of erg mobiel om zo een leven te redden is dat toch mooi meegenomen.

Want, als er een reanimatie is, dan gaat het er toch om dat er binnen 6 minuten wordt gereanimeerd en gedefibrileerd?! En niet om wie dat nou doet, als het maar gebeurd. Mocht die minderjarige er vlakbij wonen en het willen, kunnen en durven, dan is dat toch mooi meegenomen? Wordt er gewacht op de hulpdiensten, dan is het in veel gevallen (hier op het platteland) al te laat. De één zal een reanimatie sneller verwerken dan de ander, maar je komt er echt wel overheen.