Minderjarigen in de lekenhulpverlening

Auteur Topic: Minderjarigen in de lekenhulpverlening  (gelezen 39759 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #100 Gepost op: 26 mei 2011, 10:28:42
@HJ94: ik begrijp je tekst heel goed en er zit wel wat in.

Het probleem is mi dat al die argumenten spelen op het gevoel. 'Wat als...' 'Stel nou dat...' 'Het kan...'

Stel dat de buurjongen van 16 niet lid mag zijn van AED alert en zijn buurman moet gereanimeerd worden, oei, wie weet krijgt hij wel een trauma omdat hij er niet van wist. Gevoelsmatig zeg ik dan ook: vervelend voor die jongen.

Maar in het kader van de (professionele) hulpverleningsketen is dat niet relevant. Het gaat er dan om de keten zo optimaal mogelijk is, onder de juiste voorwaarden. Vanuit professioneel oogpunt moet je niet willen dat je keten afhankelijk is van minderjarigen (jonger of ouder dan 16), dat geeft onzekerheid. Even los van of de grens op 16 of 18 moet liggen. Ik kan ook wel 100 uitzonderingen bedenken, van situaties of van jongeren die meer dan gemiddeld om kunnen gaan met de situatie. Maar daar kan je rondom regelgeving niets mee.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #101 Gepost op: 28 mei 2011, 15:51:53
Vanuit professioneel oogpunt moet je niet willen dat je keten afhankelijk is van minderjarigen (jonger of ouder dan 16), dat geeft onzekerheid.

Ten eerste is een AED-alert geen professionele hulpverlening. Ten twee ben je niet van deze hulpverleners afhankelijk. Ten derde vind ik het belangrijker dat iemand goed kan reanimeren, dan wat z'n leeftijd is. En aangezien het hebben van een geldig reanimatie / AED-diploma (vanuit EHBO of BHV) een vereiste is, wordt dat al gecontroleerd.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #102 Gepost op: 29 mei 2011, 00:10:57
Ten eerste is een AED-alert geen professionele hulpverlening.
Dat zeg ik ook niet, integendeel. Ik zeg alleen dat je vanuit het oogpunt van de professional gezien niet moet willen dat minderjarigen (en dan met name 16-) worden ingezet als burgerhulpverlener. Het waarom is uitgebreid hier besproken.

...Ten twee ben je niet van deze hulpverleners afhankelijk...
Dat is maar hoe je het bekijkt. Voor het opstarten van vroegtijdige reanimatie ben je afhankelijk van burgerhulpverleners in het algemeen. Wanneer je 16- inzet ben je dus impliciet ook afhankelijk van hen, al zullen er ook volwassenen reageren. Natuurlijk maakt het voor het slachtoffer niet uit wie er reageert. Het voorbehoud dat ik er bij heb is dat de problematiek waar je mee te maken krijgt heftig is voor een minderjarige, die daar nog lange tijd last van kan hebben (en nee, niet iedereen heeft daar last van). Als meldkamer heb je ook daar een verantwoordelijkheid: enige bescherming van de jeugd is op zijn plaats.

Ten derde vind ik het belangrijker dat iemand goed kan reanimeren, dan wat z'n leeftijd is. En aangezien het hebben van een geldig reanimatie / AED-diploma (vanuit EHBO of BHV) een vereiste is, wordt dat al gecontroleerd.
Zie boven. In de toevallige voorbijgangers setting ben ik het helemaal met je eens. In het kader van de burgerhulp en hulpverleningsketen niet.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #103 Gepost op: 29 mei 2011, 10:11:56
Dat zeg ik ook niet, integendeel. Ik zeg alleen dat je vanuit het oogpunt van de professional gezien niet moet willen dat minderjarigen (en dan met name 16-) worden ingezet als burgerhulpverlener. Het waarom is uitgebreid hier besproken.
Het blijft lastig.  Als de 16-jarige een toevallige passant is, start hij ook met reanimeren. Daar kun je als professional niets aan doen. Waarom zou je die persoon dan uitsluiten bij een 'georganiseerde' AED-inzet?

Citaat
Dat is maar hoe je het bekijkt. Voor het opstarten van vroegtijdige reanimatie ben je afhankelijk van burgerhulpverleners in het algemeen. Wanneer je 16- inzet ben je dus impliciet ook afhankelijk van hen, al zullen er ook volwassenen reageren. Natuurlijk maakt het voor het slachtoffer niet uit wie er reageert. Het voorbehoud dat ik er bij heb is dat de problematiek waar je mee te maken krijgt heftig is voor een minderjarige, die daar nog lange tijd last van kan hebben (en nee, niet iedereen heeft daar last van). Als meldkamer heb je ook daar een verantwoordelijkheid: enige bescherming van de jeugd is op zijn plaats.
Afhankelijk vind ik een groot woord; imho is bijvoorbeeld een AED-alert gewoon passantenhulpverlening, met dat verschil dat de 'passant' er even op gewezen wordt dat er drie huizen verderop iets aan de hand is. Het al dan niet starten van een BLS of AED-reanimatie verandert niets aan het te volgen protocol van de ambu die tp komt, hooguit aan de overlevingskansen van het slachtoffer. Je bent dus niet afhankelijk van die passantenhulpverlening. Als je er echt afhankelijk van bent, ga je niet via een relatief onbetrouwbaar medium als SMS alarmeren en het risico nemen dat er geen reactie komt omdat er niemand in de buurt is. Dan zorg je dat er bijvoorbeeld een brandweereenheid met AED gealarmeerd wordt via P2000 die bepaalde opkomsttijd kunnen garanderen.
Voor wat betreft de 'heftige ervaring': dat ben ik met je eens. Maar in welke vorm verschilt hier de AED-alert van passantenhulp? Ook de ervaring wordt niet anders. Daarnaast kun je nog aanvoeren dat iemand die zich opgeeft voor een AED-alert weet dat hij gealarmeerd kan worden en met een reanimatie te maken kan krijgen. Ook iemand van 16 weet dat. Iedereen van 16 (al dan niet 'ervaren' met hulpverlening of BLS/AED kan te maken krijgen met het feit dat iemand voor hen in de rij voor de kassa ineens in elkaar zakt, bij wijze van spreken.
Wel vind ik dat er een taak is voor de verschillende stichtingen die de AED's plaatsen en de alerts regelen een vorm van nazorg aan te bieden voor de ingezette vrijwilligers. Of dat nu al gedaan wordt, weet ik echter niet.

Citaat
Zie boven. In de toevallige voorbijgangers setting ben ik het helemaal met je eens. In het kader van de burgerhulp en hulpverleningsketen niet.

Nogmaals: wat is naar jouw mening het verschil tussen passantenhulp en burgerhulp?


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #104 Gepost op: 3 juni 2011, 20:29:29
Wel vind ik dat er een taak is voor de verschillende stichtingen die de AED's plaatsen en de alerts regelen een vorm van nazorg aan te bieden voor de ingezette vrijwilligers. Of dat nu al gedaan wordt, weet ik echter niet.


Dit is ook al een redelijk grijs gebied. In het ene gebied regelt de gemeente dit, bij de ander de EHBOvereniging of RK. Wij doen het in Hoorn als EHBOvereniging namens gemeente Hoorn. Na een inzet krijgen alle hulpverleners (mits ze hun emailadres goed hebben ingevuld *zucht*) een email. Wij wijzen ze op Sensoor of de huisarts, vermelden eventuele bijzonderheden als die er zijn geweest en melden dat mensen ook contact met ons kunnen opnemen. Soms hoor je niets, soms een mailtje als mensen wat kwijt willen en tot nu toe 1x een gesprek.

Mensen willen voornamelijk kwijt waar ze 'tegen aan liepen'. Een elektronische deur die ze niet open konden krijgen, wat ze ter plaatse aantroffen, hoe het is gegaan, etc. En soms ook de vraag: heb ik het wel goed gedaan, had ik het anders kunnen/moeten doen.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #105 Gepost op: 3 juni 2011, 20:59:58
Citaat
Afhankelijk vind ik een groot woord; imho is bijvoorbeeld een AED-alert gewoon passantenhulpverlening, met dat verschil dat de 'passant' er even op gewezen wordt dat er drie huizen verderop iets aan de hand is.

Sorry, maar ik heb de rest niet gelezen... met zo'n statement kom je al niet meer geloofwaardig over....
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #106 Gepost op: 5 juni 2011, 22:54:09
Jammer. Waarom?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #107 Gepost op: 6 juni 2011, 21:29:37
Jammer. Waarom?

AED is een georganiseerde vorm van hulpverlening, waaraan spelregels zijn gebonden. Passantenhulpverlening is dat niet, dat is volstrekt willekeur.

C.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #108 Gepost op: 6 juni 2011, 22:52:21
AED is een georganiseerde vorm van hulpverlening, waaraan spelregels zijn gebonden. Passantenhulpverlening is dat niet, dat is volstrekt willekeur.

C.

Ik probeer natuurlijk de knuppel in het hoenderhok te gooien, en dat lijkt gelukt te zijn ;)
Ik snap je standpunt uiteraard. De lijn tussen passentenhulp en 'georganiseerde' hulp zoals bij een AED is dun. Ook de AED-vrijwilliger wordt niet gestuurd door een professionele organisatie, maar door een stichting die al de (vrijwillige) hulpverleners koppelt. Het verschil is klein, waar trek je de grens?


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #109 Gepost op: 11 juni 2011, 13:41:40
Ik vindt dat je als AED-vrijwilliger wel wordt gestuurd door een professionele organisatie. Namelijk de meldkamer. Zij beslissen of er burgerhulpverleners ingezet worden. Bij een reanimatie zeg ik dan ook als er om gevraagd wordt dat ik door de meldkamer gestuurd ben.