Via WhatsApp? En wat als er nu een landelijke 3G-storing is zoals een maandje of 2 terug?
Andere opties: SMS, bellen, of de communicator. Of inderdaad kazernering. Wordt hier en daar verschillend aangepakt.
WhatsApp werkt natuurlijk niet alleen per definitie via 3G. Werkt ook prima via 4G, dat wordt(/is) niet voor niets gebouwd en sterker nog, dit soort korte databerichtjes werkt (is mijn ervaring) ook prima via het oude 2G, zeker als er een extra datalaag (Edge) overheen ligt. Bovendien, er vanuitgaande dat de meeste brandweerlieden op dat moment thuis op hun bedje liggen, zal de telefoon in het gros van de gevallen op de eigen WiFi staan.
Voor de personen die dan nog overblijven (geen WiFi) spreek je over een worst-case scenario; GMS uit de lucht op het moment dat er een mobiele storing is. Dat is nu eenmaal een ingecalculeerd risico, je kunt simpelweg niet alle scenario's afvangen.
Bovendien, waarom zou SMS en/of de communicator wel werken als er een "3G storing" is? Deze communicatie gaat *zeker* via het mobiele netwerk terwijl WhatsApp (zoals ik hierboven al zei) ook prima via WiFi kan werken en dus gewoon doorpruttelt als het mobiele netwerk eruit ligt......
Maar inderdaad zoals Luke ook al terecht opmerkt, als ik storingsdienst heb dan staan WiFi en mobiele data gewoon uitgeschakeld. Ik heb geen zin om wakker te schrikken van iets waarvoor ik niet wakker hoef te worden, dus in dat perspectief is WhatsApp wel weer een vreemde keuze, aangezien vast niet iedereen een diensttelefoon zal hebben en men dus op afstand niet kan weten in hoeverre dit impact gaat hebben op iemands nachtrust (zonder uitrukken).