Beste Ellis,
Sinds vandaag ben ik aangesloten bij dit forum en hoop dat mijn antwoorden voor jou niet te laat komen. Ik zie in elk geval geen eerdere antwoorden van inhoudelijke aard op je vragen.
Hoog energetisch letsel:
In de plaats van een definitie voor een hoog energetisch letsel heb ik een definitie gevonden voor een hoog energetisch trauma. Dat zal de term zijn die men bij een spoedeisende eerste hulp en die ambulanceverpleegkundigen zal gebruiken. In feite komt het erop neer dat het gaat om letsels waarvan de uitwerking in sterke mate wordt bepaald door de snelheid van slachtoffer en object (voertuig, straatmeubilair, grond) ten opzichte van elkaar, de massa (slachtoffer en object), fysieke eigenschappen van het object (stijfheid, hardheid), de stand waarin het slachtoffer zich bevindt en de hoek waaronder het slachtoffer wordt getroffen. De belangrijkste aspecten zijn snelheid en massa. Aangezien deze niet direct bekend zijn, wordt aan de hand van een checklist (ter orientatie) vastgesteld of er sprake is van een hoog energetisch letsel. Immers, snelheid en massa bepalen de energie van het object c.q. het slachtoffer. De lijst van de zogenaamde "inclusiecriteria" staat onder andere vermeld in "Spoedeisende hulpverlening" van Van Kesteren en Wulterkens, uitg. Bohn Stafleu Van Loghum, Houten 2003 (ongeveer 39 euro). Ik noem ze hier in telegramstijl: aanrijding met meer dan 35 km/u zonder autogordels; 45 km/u met gordels; voertuig meer dan 7 meter verplaatst; binnendringen van wiel of motor in passagierscompartiment; passagierscompartiment is vervormd 35 cm aan zijde slachtoffer of 50 cm aan de andere zijde; vooras van voertuig is verplaatst; stuurwiel is vervormd; ster in voorruit door klap inzittende; haren en / of bloed op binnenspiegel; motorvoertuig over de kop; slachtoffer uit voertuig geslingerd; fysieke beknelling; kooiconstructie auto aangetast; val van 5 meter bij volwassene, 3 meter bij kind.
Log-roll: wordt gebruikt om het slachtoffer op een blackboard te "rollen". Als dit nodig is en ambulance verpleegkundigen hebben hulp nodig, geven zij wel aanwijzingen. Deze kanteltechniek is erop gericht de wervelkolom onbeweeglijk te houden (in de neutrale stand te houden). Er zijn drie of vier personen voor nodig. Een houdt het hoofd gefixeerd, bij voorkeur met de handgreep van Zach (met a umlaut, dus twee puntjes op de a). D tweede pakt schouder en heup, de derde heup en enkels. Nr 1 geeft de commando's en nummer 4 controleert en schuift een blackboard onder het slachtoffer.
Onderkoeling: ik ken geen officiele indeling van onderkoeling in fasen. In het boek "Handleiding instructeurs" van het Oranje Kruis is wel een aantal verschijnselen opgesomd die zullen of kunnen optreden naarmate de kerntemperatuur van het slachtoffer afneemt tijdens het verstrijken van de tijd:
36-34 gr.C: bleke huid, rillen, vermoeidheid;
44-33 gr.C: verwardheid, desorientatie;
32-31 gr.C: geheugenstoornissen, rillen stopt, spierstijfheid;
30-28 gr.C: bewusteloosheid, pupilverwijding;
28-25 gr.C: kamerfibrilleren (stilstand bloedsomloop)
minder dan 25 gr.C: hartactie stop, dood.
Sellick-methode (Handeling van Sellick of Handgreep van Sellick):
Deze handgreep wordt toegepast bij het intuberen van een slachtoffer. Hierbij wordt de slokdarm samengedrukt door met duim en wijzvinger op het cricoid te drukken ("Dringende geneeskundige hulpverlening", Temmerman, Standaard Uitgeverij Antwerpen). Dit is het kraakbeen dat je bij de adamsappel kunt voelen. De handgreep wordt ook wel eens toegepast wanneer het beademen van een verdrinkingsslachtoffer niet lukt door een laryngospasme. Door het inslikken van koud water trekken de stembanden aan en sluit de stemspleet zich. Het slachtoffer kan dan niet meer om hulp roepen. Het komt voor dat het slachtoffer dan ook geen water in kan ademen ("Spoedeisende hulpverlening").
Onderkoeld slachtoffer opwarmen:
Passief, dus isoleren en door eigen lichaamswarmte op temperatuur laten komen. Volgens het "Oranje Kruis boekje" en "Handleiding instructuers" : wikkel het slachtoffer in dekens (of reddingsdekens), zo mogelijk armen, benen en romp afzonderlijk. Pak het hoofd zorgvuldig in maar zorg ervoor dat het gezicht vrij blijft. Houdt het slachtoffer rustig. Bewaak vitale functies. De hulpverlener mag ook zijn eigen lichaamswarmte inzetten. Ik elk geval niet warm wrijven, geen alcohol, niet roken. Als het slachtoffer goed bij bewustzijn is, mag je hem warme suikerhoudende dranken laten drinken. Hij moet het zelf kunnen vasthouden en niet te gulzig drinken. Je mag hem niet dwingen.
Ik hoop dat ik je met dit lange epistel voldoende heb geinformeerd.
Vriendelijke groeten,
Robin.