Als je je afmeld, komt er achter je naam ipv een groen bolletje, een rood bolletje te staan. Wanneer er tekort manschappen / bevelvoerders / chauffeurs zijn, geeft het bord een signaaltje naar degene die zich als laatste afmeldde. Hij of zij krijgt dan een bericht dat ie op de kazerne moet blijven. Wanneer er dan een melding is, kan je direct op het bord zien of je als manschap of als bevelvoerder nodig bent. Ook houdt het bord rekening met de personen die zijn opgeleid voor de WvD.
Als ik in Opmeer vrijwilliger was zou ik mijn pager meteen laten omprogrammeren! Als ik met mijn vriendin ergens heen wil en ik meld mij af, wil ik geen melding krijgen waarin ik verplicht word om te blijven. Ik ben toch vrijwilliger? Dan is het risico van de gemeente dat er wel eens een onvolledige bezetting kan zijn. Zo niet, moet je vrijwilligers gaan kazerneren en laten uitbetalen. Maar dan kan je deze pagers ook wel wegdoen.
Dat je bij onvoldoende bezetting bijvoorbeeld de postcommandant een melding geeft om de acute onderbezetting aan te geven is beter, maar wat hij er dan aan moet doen blijft dan ook weer een vraag. Moet hij dan het voertuig uitmelden? Moet hij mensen gaan verplichten weer inzetbaar te zijn? Moet hij de laatste die zich heeft afgemeld gaan opbellen om hem thuis te houden? Het is en blijft de keus van de gemeente (straks regio) om met vrijwilligers te blijven werken en zal hier de consequenties ook van moeten inzien.
Dat je de achterliggende agenda gebruikt om te inventariseren op welke dagen/tijden je een structurele onderbezetting hebt, is een goede keuze. Dan kan je er namelijk wat aan doen. Maar gebruik het systeem niet om de vrijwilliger vast te leggen.
In de gemeente waar ik werk loopt er al een aantal maanden een proef met PreCom pagers. Deze pagers worden voornamelijk gebruikt om de opkomst na een melding te inventariseren. Wij zijn namelijk als "koude" beroepsorganisatie in de kazerne aan het werk om de vrijwilligers aan te vullen als er een uitruk is. De achterliggende agenda gebruiken wij om het rooster van de "beroeps" op de kazerne te bepalen.
Bij een uitruk kunnen de vrijwilligers binnen ongeveer 40 seconden aangeven of ze opkomen, afwijzen of ze kunnen vergeten te drukken. Mocht je per ongeluk het verkeerde knopje indrukken, kan je binnen deze tijd nog wijzigen. Het scherm in de kazerne is nu leeg en bevat alleen de melding. Na 45 seconden gaat de server inventariseren en stuurt een overzicht van de melding en de opkomende personen naar het scherm. Hierbij kan je meteen zien of je een bevelvoerder, chauffeur en voldoende manschappen hebt. Daarnaast gaat een tijdbalk lopen waarna wij als beroepsorganisatie na 4 minuten aanvullen en wegrijden met de vrijwilligers die wel opkomen.
Het voordeel van het systeem is dat de terugmeldfunctie geheel los staat van de paging. Je kan je afmelden maar bij een melding zal je pager evengoed afgaan en kan je alsnog aangeven dat je komt. Dit is makkelijk als je bijvoorbeeld net thuis komt en je agenda staat nog op afwezig. Ook bij onvoldoende bereik van het GSM netwerk krijg je evengoed je melding, alleen komt niet op het scherm te staan dat je opkomt.
Het systeem van PreCom is erg handig alleen zijn er mijn inziens drie grote nadelen:
1. Je bent totaal afhankelijk van de vrijwilliger. Als hij/zij de agenda niet goed gebruikt (invult) kan je het achterliggende systeem wel wegdoen.
2. De pager is erg groot en log. Hij is 1,5x breder en bijna 2x hoger dan de Galaxy, daarnaast is hij zwaarder door de grote accu.
3. De pager moet bijna iedere dag aan de lader, waarbij de Galaxy het soms wel een week volhoudt.