Goedemorgen allemaal
Gister de hele dag BHV-training gehad, waarbij mij iets in het verkeerde keelgat geschoten is...
Iedereen op de training kreeg oefeningen om als hoofd-BHV een team aan te sturen. Dit waren trainingen als het ontruimen van een pand waarbij iemand op de 2e verdieping in een rolstoel zat (Evac-chair) etc.
De oefening waarbij ik hoofd-BHV was, was echter om te beginnen een veel ingewikkeldere oefening, waarbij in eerste instantie volgens de "presentielijst" nog 1 iemand na ontruiming niet uit het gebouw was. Gezien de locatie waar deze persoon zich bevond en geen melding van brand etc. 2 BHV'ers het pand ingestuurd om deze persoon te zoeken, maar wel voor de zekerheid de AED meegegeven omdat ik deze bij het verzamelpunt niet nodig had. Via de portofoon meerdere keren gevraagd om een rapport. Eerste keer kreeg ik een rapport dat de persoon gevonden was in de ruimte waar we dachten. De keren erop was het antwoord dat de BHV'ers bezig waren de persoon naar buiten te krijgen.
Eenmaal buiten gekomen krijgt het lotus-slachtoffer een hartstilstand. De 2 BHV'ers gevraagd waar de AED was. Deze hadden ze in de ruimte waar ze de persoon hadden gevonden achtergelaten, schijnbaar in de hecktiek. Goed, kan gebeuren. Andere BHV'er naar binnen gestuurd om de AED te gaan halen.
Op dat moment krijg ik van de instructeur te horen dat dat mij punten gaat kosten...
Blijkt dus achteraf dat in de ruimte waar de vermiste persoon zich bevond ook een felle brand woedde met behoorlijke rookontwikkeling. Ik had dus nooit iemand terug naar binnen moeten sturen om de AED te halen. Verder was er nog een uiteindelijk dodelijk slachtoffer in de dichte rook die de 2 BHV'ers niet gezien hadden.
Toen ik aan het eind van de oefening aan de 2 BHV'ers vroeg waarom ze de rook / brand niet gerapporteerd hadden (aangezien het mij onlogisch leek dat ze dit niet gezien hadden omdat het om een felle brand ging), kreeg ik als antwoord "omdat we dat van de instructeur niet mochten melden".
Wat mij niet helemaal bevalt is dat er een en ander niet realistisch overkomt:
- BHV'ers melden een felle brand niet omdat ze dit niet mogen van de instructeur > het sturen van 3e BHV'er wordt mij aangerekend als "opzettelijk in gevaar brengen van BHV'er", ondanks dat ik niet kon weten dat er brand was...
- Persoon aanwezig in het gebouw welke niet als bezoeker geregistreerd is en ook niet als personeel op het bord aanwezig was > overlijden van slachtoffer wordt mij in de schoenen geschoven bij de beoordeling...
Voor mij heeft het in dusverre gevolgen dat richting ons BHV-team is gemeld dat ik als hoofd-BHV grote risico's neem en dat op mijn beoordeling de opmerking staat dat ik de ontruimingsoefening "met de hakken over de sloot heb gehaald". Theoretisch heb ik op alle punten de hoogste score van alle BHV'ers in ons pand.
Navraag bij de instructeur waarom de instructie naar de BHV'ers was dat ze niets mochten melden kwam alleen als antwoord "omdat ik de oefeningen in elkaar zet".
Wat vinden jullie hier van? Ik voel me er nog altijd niet fijn bij omdat ik weet dat, als er brand in een pand is, ik een BHV-er niet zomaar naar binnen stuur voor een AED...