GRIP 3 (brand in trein) Station Coevorden - Coevorden 11-05-2011

Auteur Topic: GRIP 3 (brand in trein) Station Coevorden - Coevorden 11-05-2011  (gelezen 10540 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #30 Gepost op: 11 mei 2011, 17:09:03
Op Radio Drenthe verklaarde een medewerkster van een grillroom (tegenover waar de trein staat) dat ze rook zag in/rond een personentrein, maar geen vlammen. Van paniek heeft ze niets gemerkt. Een woordvoerder van de brandweer Drenthe vertelde vervolgens dat er geen brand in de trein is geweest, maar dat er een remsysteem is geblokkeerd waardoor veel rook is ontstaan. Het remblok is op een wiel gaan slepen. De passagiers zijn uit voorzorg uit de trein gehaald. Er is geen sprake van een ernstige situatie.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #31 Gepost op: 11 mei 2011, 17:09:55
Op www.rtvdrenthe.nl een brandweerwoordvoerder:

Geen brand in trein, remsysteem geblokkeerd waardoor veel rook. De trein stond in tunnel wat automatisch GRIP 3 inhoudt. Reizigers vervangend vervoer, station gedeeltelijk ontruimd.
Mis ik het dak van de tunnel als ik de fotos bekijk? Of heeft de tunnel een transparant dak?

-edit: Bij Coevorden is helemaal geen tunnel. Er bevind zich alleen een stuk industriespoor en wat bruggen over het water. Laatst nog geweest aangezien er kennissen van mijn moeder recht tegenover wonen. Daar waar al die stinkende dieselbussen rijden ja... :p


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #32 Gepost op: 11 mei 2011, 17:11:44


Dit is het betreffende station.

Ik zie het dak ook niet, kan natuurlijk dat het een heeeeeel groot dak is  ;D ;D
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Blommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
  • Hulpverlener zowel vrijwillig als beroepsmatig
Reactie #33 Gepost op: 11 mei 2011, 17:12:00
Die heeft goed geteld...

p2kflex
16:59:48 11-05-11GROUP-1(GRIP: 1) GRIP3 Treinbrand station-tunel STATION COEVORDEN COEVORDEN COEVORDEN
GRIP 30520142MKA Veiligheidsregio Drenthe (Onbekende code)
GRIP 30520143MKA Veiligheidsregio Drenthe (Onbekende code)
GRIP 30520144MKA Veiligheidsregio Drenthe (Onbekende code)
GRIP 30520145MKA Veiligheidsregio Drenthe (Onbekende code)
GRIP 30520146MKA Veiligheidsregio Drenthe (Onbekende code)
GRIP 30520147MKA Veiligheidsregio Drenthe (Onbekende code)

Helaas dit zijn geen codes voor ambulances, maar persoonlijke codes van medewerkers van de RAV UMCG


DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Reactie #34 Gepost op: 11 mei 2011, 17:12:46
Mis ik het dak van de tunnel als ik de fotos bekijk? Of heeft de tunnel een transparant dak?

misschien dat ze overkapping over het spoor zien als tunnel?
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #35 Gepost op: 11 mei 2011, 17:15:40
zouden ze dan niet  tis 4. .... geven?

Door ProRail is er wel een scenario aan gekoppeld, namelijk "TIS 2.4 ZEER GROOT". De centralist hoeft dit natuurlijk niet per se in de melding te zetten.

Overigens denkt iedereen dat het gelijk een zeer grote brand is of iets dergelijks. Tot op heden is er alleen bestuurlijk opgeschaald naar GRIP 3 en daarna weer afgeschaald naar GRIP 1. Ik zie verder geen opschaling, dus mogelijk is er slechts 'kleine brand' afgegeven. De opschaling naar GRIP 3 is ook wel te verklaren, want het hele traject wordt stilgelegd bij TIS 2.4.

Dat is precies waarom ik net een sateliet foto van google maps neer zette :) maar die wordt weer vrolijk verwijderd door de admins ;)
misschien dat ze overkapping over het spoor zien als tunnel?

Zoals in de melding te lezen gaat het om een station OF een tunnel. Technisch gezien hebben beide éénzelfde gevaar, namelijk dat de vluchtwegen zich bij brand direct met rook vullen. In dit geval ging het dus om een treinstation.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #36 Gepost op: 11 mei 2011, 17:21:56
TIS 2.4 gaat -letterlijk-  uit van een brand in een trein in een tunnel óf op een station. Zo staat het ook in de melding verwerkt, echter wordt er in Drenthe kennelijk geen TIS meegegeven aan de uitrukkende eenheden. In principe staat in de melding dus gewoon TIS 2.4 Station Coevorden, maar omdat Drenthe niet met TIS werkt is het uitgeschreven: Treinbrand station-tunnel
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #37 Gepost op: 11 mei 2011, 17:23:00
Door ProRail is er wel een scenario aan gekoppeld, namelijk "TIS 2.4 ZEER GROOT". De centralist hoeft dit natuurlijk niet per se in de melding te zetten.

Dat soort dingen wordt doorgaans niet bewust "in een melding gezet", maar in GMS ingevoerd. De configuratie van GMS bepaalt welke gegevens in de P2000-melding worden gezet. Daarnaast werkt nog steeds niet heel Nederland met TIS, dus ProRail kan best TIS uitgeven, maar als de AC er niet mee werkt dan laten ze er toch een 'eigen' inzetvoorstel op los.


bartbev

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Reactie #38 Gepost op: 11 mei 2011, 17:26:17
Dat soort dingen wordt doorgaans niet bewust "in een melding gezet", maar in GMS ingevoerd. De configuratie van GMS bepaalt welke gegevens in de P2000-melding worden gezet. Daarnaast werkt nog steeds niet heel Nederland met TIS, dus ProRail kan best TIS uitgeven, maar als de AC er niet mee werkt dan laten ze er toch een 'eigen' inzetvoorstel op los.

oke , dankje duidelijke info ik dacht dat TIS een landelijke ''regeling'' was. 98uiye


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #39 Gepost op: 11 mei 2011, 17:30:13
p2kflex
17:21:44 11-05-11GROUP-1AFSCHALEN GRIP 0 - Treinbrand station-tunel STATION COEVORDEN COEVORDEN COEVORDEN
0500014BRW Veiligheidsregio Drenthe (ROGS / AGS)
0500015BRW Veiligheidsregio Drenthe (HOvD Noord)