GGD bepaalt of politie met O&G rijdt???

Auteur Topic: GGD bepaalt of politie met O&G rijdt???  (gelezen 8514 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #10 Gepost op: 14 mei 2011, 12:03:39
En dat verschil is door een centralist te bevragen hoop ik?.....    :-X
Zo niet, dan snap ik de status A2 ook niet, je wilt namelijk geen risico lopen.

Maar om de beginpost van het topic even om te draaien. Wim, als wij om de GGD of Brandweer vragen bij een melding dan bepalen wij toch ook de prioriteit? Soms met spoed, soms niet....  O0
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #11 Gepost op: 14 mei 2011, 12:07:39
Eehh, als de politie met prio 1 gaat rijden voor een gebroken hand, gebroken been, verkeersongeval waarbij iemand een wond aan zijn hoofd heeft, maar geen toestemming krijgt voor een vrouw die een gebroken heup heeft omdat ze al op de grond ligt??? schiet mij maar lek.
Een prio 2 rit met gebruikmaking van je vrijstellingen schiet voor geen meter op, niemand gaat voor je aan de kant.

[...]

Dinozzo, dus jij geen enkele adequate medische kennis zoals eerste hulp verlenen? Of bij slagadderlijke bloedingen eventuele drukpunten uitvoeren zodat iemand niet doodbloed. Blijf dan vooral prio 2 rijden, ik wil wel wat sneller gaarne. Hoef ik mezelf niet te verwijten voor het feit dat ik eerder eerste hulp had kunnen verlenen ipv achter het verkeer aansukkelen omdat toch niemand voor je opzij gaat.

Maar volgens mij kunnen botbreuken wel degelijk levensbedreigend zijn. Ze kunnen fitale organen/aders perforeren of gewoon inwendig bloeden ivm beenmerg waar bloed wordt aangemaakt.

Op de CPA meldkamer zit een centralist die heel wat meer medische kennis heeft dan ik. Als die ccentralist beoordeeld dat het niet levensbedreigend is dan ga ik daar vanuit. Die centralist kent de gevaren van een heupbreuk nog veel beter tot in de details dan wij.
De politiecentralist kan ook zien of de ambu al rijdt. Die ziet dus ook of de taak weggezet is ipv een ambu aangestuurd is.

Ik heb ook wel adequate medische kennis. Veel meer dan menig collega. Toch pretendeer ik niet dat ik heel veel aan een heupbreuk kan doen. Dus laat mij maar lekker met prio2 aansukkelen. Waarom zou ik overal met spoed doorheen vliegen als zelfs de ambu rustig aan doet. Die heeft namelijk geen vrijstelling en doet er nog langer over. En met prio 2 hoeven mensen niet voor mij opzij. Ik zoek mijn eigen weg wel.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #12 Gepost op: 14 mei 2011, 12:11:26
En dat verschil is door een centralist te bevragen hoop ik?.....    :-X
Zo niet, dan snap ik de status A2 ook niet, je wilt namelijk geen risico lopen.
Ja, dat is wel uit te vragen. Bij ouderen die vallen (bijvoorbeeld uitgegleden in de badkamer) is het 9 van de 10 keer een gebroken heup. Meestal geven die patiënten pijn aan hoog in het been/ter hoogte van de heup. Vaak ligt ook het been met de voet naar buiten gedraaid en is het been wat verkort. Voor een femur schachtfractuur is een veel grotere kracht nodig, je ziet die veel vaker bij een val van hoogte, of fiets, auto of motorongevallen. Misschien dat een van de medisch centralisten daar nog wat aan toe kan voegen?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #13 Gepost op: 14 mei 2011, 16:20:07
Maar om de beginpost van het topic even om te draaien. Wim, als wij om de GGD of Brandweer vragen bij een melding dan bepalen wij toch ook de prioriteit? Soms met spoed, soms niet....  O0

Precies, jij als aanvrager bepaalt de urgentie. Als ik met spoed een 2e wagen wil, of politie of brandweer, dan komen die ook met spoed. Vinden we dat het onder een prio 2 kan, dan een prio 2.

Maar v.w.b. die heupfractuur; ik heb het andersom meegemaakt. Wij hadden de oudere dame al in de wagen, waaknaaldje erin etc, aangesloten op de monitor, klaar voor rustig vertrek richting ziekenhuis. Hoor ik een politiewagen met spoed naderen. ''Die zullen toch niet voor ons komen?'' zei ik nog. En jawel hoor, kwamen op onze melding af..  ;D
''Wat leuk dat jullie zo snel ter plaatse komen, we gaan naar ***ziekenhuis, werkse nog!''


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #14 Gepost op: 14 mei 2011, 19:31:34
Waarom zou ik overal met spoed doorheen vliegen als zelfs de ambu rustig aan doet. Die heeft namelijk geen vrijstelling en doet er nog langer over. En met prio 2 hoeven mensen niet voor mij opzij. Ik zoek mijn eigen weg wel.

Ehhhhh, de ambu heeft wel degelijk vrijstellingen cq. ontheffingen van een aantal zaken, als er met een A2 urgentie gereden wordt.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #15 Gepost op: 14 mei 2011, 19:34:34
Voor zover ik weet niet (overal).
In regio 11+13 is er een speciale ontheffing voor verleend (door de gemeente??) waardoor het wel mag.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #16 Gepost op: 14 mei 2011, 19:45:04
Ehhhhh, de ambu heeft wel degelijk vrijstellingen cq. ontheffingen van een aantal zaken, als er met een A2 urgentie gereden wordt.
Dat zal dan per ambulancedienst verschillen maar standaard is het niet zo. Daarom is het voor de ambu ook belangrijk om OGS de hele rit aan te houden. Anders is er namelijk geen vrijstelling.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


EvD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #17 Gepost op: 15 mei 2011, 22:57:57
Voor zover ik weet niet (overal).
In regio 11+13 is er een speciale ontheffing voor verleend (door de gemeente??) waardoor het wel mag.

Niet in regio 11 (zawa) hoor. De ontheffing die men achter de ruiten heeft is van Amsterdam, omdat de ambu's van de VZA zijn.. Hebben niets met gemeenten uit Zawa te maken.

Wat mij betreft is het meerijden met een ambu vrijwel altijd een prio 1, anders hoeft de politie kennelijk ook niet mee.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #18 Gepost op: 16 mei 2011, 19:29:04
Dat zal dan per ambulancedienst verschillen maar standaard is het niet zo. Daarom is het voor de ambu ook belangrijk om OGS de hele rit aan te houden. Anders is er namelijk geen vrijstelling.

Standaard is het niet zo?

Wedden van wel?


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #19 Gepost op: 16 mei 2011, 20:05:31
Wedden hoeft niet, maar misschien kan je aangeven over welke zaken je het specifiek hebt?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.