GGD bepaalt of politie met O&G rijdt???

Auteur Topic: GGD bepaalt of politie met O&G rijdt???  (gelezen 8796 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
Reactie #20 Gepost op: 16 mei 2011, 21:51:04
Haha, zal ik de titel even veranderen in "heeft de GGD nou wel of niet vrijstelling met een a2" :)

Nee hoor, ga lekker door haha, vond het wel comisch hoe een topic een andere wending kreeg :)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #21 Gepost op: 16 mei 2011, 22:36:25
Maar ben je het er inmiddels ook wel mee eens dat het een beetje belachelijk is om als politie met OGS aan te komen rijden terwijl de ambulance "rustig aan doet"?

Ook ik meende me te herinneren uit mijn HAP-dagen dat we vrijstellingen hadden, echter ik kan er niks over terugvinden hoe dat dan wettelijk geregeld is. Iemand een bron?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #22 Gepost op: 16 mei 2011, 23:25:50
Standaard is het niet zo?

Wedden van wel?

Waar wil je om wedden? Zeg het maar... :-* O0
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #23 Gepost op: 17 mei 2011, 00:11:08
Vanuit de brancherichtlijn Optische en Geluidssignalen - Spoedeisende medische hulpverlening 2009 komt de volgende tekst:

Citaat
In de ‘Rijtechnische Richtlijnen Ambulancezorg’ (2003) is beschreven welke vrijstellingen gelden bij A2-urgentie zonder optische en geluidssignalen en bij B-vervoer.

Helaas zonder bronvermelding, wel heb ik nog het volgende gevonden op de website van het CBR: Toetsmatrijs Algemene Rijvaardigheid - HAP-chauffeur met daarin de artikelen beschreven waarvoor vrijstelling geldt. Inderdaad de artikelen die ik destijds ook geleerd heb.

Citaat
6.2 Vrijstellingen in geval van U2-oproep of besteld vervoer
Ontheffingen:
-RVV artikel 3, 4, 5, 6 10, 11, 12, 14, 23, 24, 25, 43 (muv 3e), artikel 45.1, artikel 46, 52, 73, 76, 87.
-Borden: C1, C2, C4, C6, C12, D2, D4, D5, D6, D7, E1, E2, E5, E6, E7, E10, F1, F5 en F7

DiNozzo, wil je nog steeds wedden?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #24 Gepost op: 17 mei 2011, 00:14:48
Zolang ik nog nergens een koninklijk besluit heb teruggevonden: ja ;).

Ik heb even de artikelen erbij gepakt maar het gros heeft te maken met parkeren en eigenlijk de basisvrijstellingen zoals in artikel 87 genoemd. Toch mag de ambulance, integenstelling tot de politie, niet door rood en ook niet te hard rijden...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #25 Gepost op: 17 mei 2011, 00:25:04
Zolang ik nog nergens een koninklijk besluit heb teruggevonden: ja ;).

Ik heb even de artikelen erbij gepakt maar het gros heeft te maken met parkeren en eigenlijk de basisvrijstellingen zoals in artikel 87 genoemd. Toch mag de ambulance, integenstelling tot de politie, niet door rood en ook niet te hard rijden...

Dat wordt toch ook nergens beweerd? Jij zegt keihard dat een ambulance onder een A2 geen vrijstellingen/ontheffingen heeft, wij zeggen dat een ambulance die wel degelijk heeft, alleen inderdaad niet zo uitgebreid als de politie. Verder is het zo dat een A2-urgentie impliciet de toestemming inhoudt om met OGS verder te rijden, dit hoeft dan alleen gemeld te worden aan GMK/CPA.


wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
Reactie #26 Gepost op: 17 mei 2011, 08:29:44
Maar ben je het er inmiddels ook wel mee eens dat het een beetje belachelijk is om als politie met OGS aan te komen rijden terwijl de ambulance "rustig aan doet"?

Ook ik meende me te herinneren uit mijn HAP-dagen dat we vrijstellingen hadden, echter ik kan er niks over terugvinden hoe dat dan wettelijk geregeld is. Iemand een bron?

Nee, ik ben het nog steeds niet eens. Want ik heb gehoord dat een GGD meldkamer ook wel eens een a1 melding als een a2 wegschrijft wanneer er geen auto beschikbaar is.
Dan vind ik het kolder dat wij geen toestemming krijgen. Dan nog, als er prio1 meldingen zijn voor mindere gevallen en dit krijgt dan een prio2 blijf ik nog steeds bij mijn standpunt.
Maar goed, we hoeven het niet eens te zijn. Ieder mag zijn eigen mening hebben. Ik vond dit een rare situatie en heb daar een eigen mening over.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #27 Gepost op: 17 mei 2011, 10:19:13
Nee, ik ben het nog steeds niet eens. Want ik heb gehoord dat een GGD meldkamer ook wel eens een a1 melding als een a2 wegschrijft wanneer er geen auto beschikbaar is.
....
Los van het 'ik heb gehoord dat' karakter lijkt dat me sterk en levensgevaarlijk en kan ik me eigenlijk niet indenken dat dat daadwerkelijk gebeurt.

... Dan nog, als er prio1 meldingen zijn voor mindere gevallen en dit krijgt dan een prio2 blijf ik nog steeds bij mijn standpunt.
Maar goed, we hoeven het niet eens te zijn. ...
Soms wordt een melding ernstiger ingeschat door de centralist dan het ter plaatse blijkt te zijn. Dat kan gebeuren en dat is niet erg. Ook het omgekeerde kan (inderdaad) voorkomen en is vervelender. Maar goed; als de medisch centralist aan de hand van zijn uitvragen een bepaalde prioriteit toekent aan een melding, dan moet de MK politie toch kunnen aannemen dat de prioriteit juist is, toch?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #28 Gepost op: 17 mei 2011, 12:16:01
Dat wordt toch ook nergens beweerd? Jij zegt keihard dat een ambulance onder een A2 geen vrijstellingen/ontheffingen heeft, wij zeggen dat een ambulance die wel degelijk heeft, alleen inderdaad niet zo uitgebreid als de politie. Verder is het zo dat een A2-urgentie impliciet de toestemming inhoudt om met OGS verder te rijden, dit hoeft dan alleen gemeld te worden aan GMK/CPA.

Ik was inderdaad er niet mee bekend dat de ambulance vrijstelling heeft voor de artikelen die genoemd worden. Ik dacht dat die per gemeente geregeld moesten worden. Maar onder deze standaard vrijstelling valt maar bar weinig wat tijdens een rit van pas kan komen. Het meeste is voor op de bestemming of voor het laatste stukje naar het ziekenhuis. Niet dat ik er ooit op zou komen om er voor te schrijven maar het is dus in ieder geval geregeld :).
Wat ik in dit geval bedoelde met vrijstelling een vrijstelling zoals wij die bij de politie kennen. Namelijk zo ongeveer het complete RVV. Dat is meer bedoeld voor tijdens de rit en daar kan en mag de ambulance geen gebruik van maken waardoor je in de situatie komt dat ik als politiemedewerker mijn auto door rood een kruising over laat rollen terwijl de ambu voor datzelfde verkeerslicht moet wachten. En ik dus vanaf hetzelfde vertrekpunt veel sneller ter plaatse kan zijn.

Nee, ik ben het nog steeds niet eens. Want ik heb gehoord dat een GGD meldkamer ook wel eens een a1 melding als een a2 wegschrijft wanneer er geen auto beschikbaar is.
Dan vind ik het kolder dat wij geen toestemming krijgen. Dan nog, als er prio1 meldingen zijn voor mindere gevallen en dit krijgt dan een prio2 blijf ik nog steeds bij mijn standpunt.
Maar goed, we hoeven het niet eens te zijn. Ieder mag zijn eigen mening hebben. Ik vond dit een rare situatie en heb daar een eigen mening over.

Ik neem aan dat jij bekend met de criteria van het begrip "dringende taak" zoals die in het RVV genoemd wordt? Als een centralist met een medische achtergrond inschat dat het niet heel urgent is schrijft die het weg onder een prio 2. Als het daadwerkelijk een prio 1 taak zou zijn zou daar echt wel wat in geregeld worden met betrekking tot het aansturen van ambulances. Ik kan mij nier voorstellen dat een centralist een reanimatie of anderszins levensbedreigende situatie om die reden maar eventjes laat liggen als prio 2. Ik ben dan ook benieuwd van wie je het gehoord hebt. Het WIS van de politie wil er nog wel eens naast zitten waarna verhalen een eigen draai krijgen. Je kan beter aan een CPA centralist zelf vragen of het ook zo is.

Ik snap dat het je frustreert dat je af en toe voor *** meldingen toestemming krijgt en als je het nodig hebt dan ineens niet. Ik heb die frustratie ook vaak genoeg. Maar je kan je je er druk over maken en zo alleen maar onnodige stress voor jezelf maken of jezelf er bij neerleggen en later even met de meldkamer zelf het uitspreken. Als ik meld dat iets mij dwars zit dan mag ik even bellen. Komen we er dan nog niet uit dan is het zelfs mogelijk dat ik even naar de meldkamer ga of de centralist even bij ons komt om het uit te spreken. Dit natuurlijk in overleg met de dienstdoende chef.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
Reactie #29 Gepost op: 17 mei 2011, 14:16:23
Het probleem waar wij als hulpinstanties ook veel mee te maken hebben zijn het behalen van bepaalde cijfertjes.
Een a1 wegschrijven terwijl je geen auto's heb is al snel een overschrijding van de tijd.
Daarom een a1 als a2 wegschrijven, heb je meer tijd.
Hoe belachelijk het ook klinkt.
Of het dan meer levensgevaarlijk is, tja die ambu komt toch nie gelijk want die is er niet.
Maar goed, genoeg er over.

@DiNozzo, yup, het kan gevoelsmatig inderdaad frustreren als er voor mindere zaken hoger ingezet worden.
Voor het geval dat een centralist van de GGD medisch hoger geschoold is wil niet altijd zeggen dat hij/zij het ook bij het goede eind heeft (99 van de 100 wel).