politie vervoert zieken en gewonden

Auteur Topic: politie vervoert zieken en gewonden  (gelezen 4758 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

harold1981

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Gepost op: 14 mei 2011, 19:09:30
Wij zien het op Aruba steeds vaker gebeuren dat de politie bij verkeersongevallen en onwelwordingen op straat besluit om niet te wachten op de ambulance, maar zelf met gebruik van zwaailicht en sirene over te gaan tot vervoer naar het ziekenhuis. Metname als het om kinderen gaat en er reeds een ambulance onderweg is, zijn ze erg ongeduldig.

Gebeurt dit in jouw regio? Hoe staat de wetgeving hier tegenover? Ik begrijp bijvoorbeeld dat de ambulancewetgeving bepaalt wie verantwoordelijk is voor het vervoer van gewonden en zieken, maar als elke burger iemand met een personenauto naar een SEH kan brengen, waarom zou de politie dat dan niet mogen doen met hun dienstauto?


Ambulanceverpleegkundige


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2011, 19:15:49
Uh, ik weet 99,9 % zeker dat het hier niet gebeurd. (uitzonderingen / excessen daargelaten)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2011, 19:41:43
Tot nu toe een keer gezien. Meisje onwel, zakte telkens weg en het CPA had geen ambu beschikbaar. Na tien minuten is er besloten haar zelf weg te brengen.

Over het algemeen is het in Nederland zo geregeld dat er altijd wel een ambu beschikbaar is al duurt het soms wat langet.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2011, 19:43:51
Ik ken ook een praktijkvoorbeeld waarin er een auto als een malloot over de trambaan reed. Deze werd hierop staande gehouden door collega's. Achterin zat iemand met een slagaderlijke bloeding..... Deze is hierop vakkundig uit de auto gehaald en in de politieauto gezet waarna ze in 3 minuten op de SEH stonden. Dan is het inderdaad een beetje onhandig om op een ambu te gaan wachten....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2011, 20:04:19
Toevallig is er afgelopen week een personenauto door een collega begeleid waarin een mevrouw aan het bevallen was ...
Verder gebeurd het regelmatig dat gewonden (verdachten) met een dienstvoertuig naar het ziekenhuis worden gebracht. Je moet dan denken aan fracturen, hechtwondjes en dergelijke, waar men geen ambulance voor gaat sturen  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2011, 20:18:01
Tja, dat gebeurd nog wel eens. Maar het vervoeren van aanrijdingsslachtoffers? No-way.... Voor je het weet rijd je een volkswagen touran cabriolet....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2011, 21:27:47
Tja, dat gebeurd nog wel eens. Maar het vervoeren van aanrijdingsslachtoffers? No-way.... Voor je het weet rijd je een volkswagen touran cabriolet....

Kan ook mooi zijn!  :D ;D :P Volgens mij circuleren er wel foto's op het forum van een opengeknipte vectra omdat er een so in geplaatst was.

In de UK worden wel de heli's ingezet voor gewondenvervoer.
Freude am Fahren


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2011, 21:32:40
Kan ook mooi zijn!  :D ;D :P Volgens mij circuleren er wel foto's op het forum van een opengeknipte vectra omdat er een so in geplaatst was.
Er zijn wel meer voorbeelden volgens mij :P


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2011, 21:49:30
Ik heb in mijn tijd op S'hol een keer iemand vervoerd met OGS naar de medische dienst S'hol.

Ik reed mijn rond buiten S'hol toen wij werden tegen gehouden door een automobilist. Wij stoppen en vragen wat er aan de hand was. De bijrijder was gestoken door een wesp en was daar allergisch voor maar had geen spuit bij zich met tegengif?? of zo iets. Ambu laten komen zou even over heen gaan. Ik zag dat die bijrijder zijn nek/keel steeds dikker werd. Die man in de auto geladen en met OGS naar de medischedienst. Voor ons was het snel te rijden omdat we via S'hol-ZO airside opknalde en aan Centrum kant er weer afkwamen. Medischedienst was reeds ikg door onze meldkamer en die stonden ons op te wachten.

Later kregen we te horen van de medischedienst dat als de man had moeten wachten op een ambu hij het niet had gered. Dus omdat wij zo snel handelde leefde de man nog. Die man heeft ons na een maandje opgezocht en persoonlijk bedankt.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2011, 22:56:19
Ik heb in mijn tijd op S'hol een keer iemand vervoerd met OGS naar de medische dienst S'hol.

Ik reed mijn rond buiten S'hol toen wij werden tegen gehouden door een automobilist. Wij stoppen en vragen wat er aan de hand was. De bijrijder was gestoken door een wesp en was daar allergisch voor maar had geen spuit bij zich met tegengif?? of zo iets. Ambu laten komen zou even over heen gaan. Ik zag dat die bijrijder zijn nek/keel steeds dikker werd. Die man in de auto geladen en met OGS naar de medischedienst. Voor ons was het snel te rijden omdat we via S'hol-ZO airside opknalde en aan Centrum kant er weer afkwamen. Medischedienst was reeds ikg door onze meldkamer en die stonden ons op te wachten.

Later kregen we te horen van de medischedienst dat als de man had moeten wachten op een ambu hij het niet had gered. Dus omdat wij zo snel handelde leefde de man nog. Die man heeft ons na een maandje opgezocht en persoonlijk bedankt.

epinefrine (Epipen), geen tegengif maar zenuwstimulator (=adrenaline), zeer effectief en inderdaad in dit soort situaties levensreddend