Politieagent schiet verdachte dood op Weteringschans - Amsterdam 14-05-2011

Auteur Topic: Politieagent schiet verdachte dood op Weteringschans - Amsterdam 14-05-2011  (gelezen 55676 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Ten eerste gaat het hier niet om een getuige, maar om een direct betrokkene!! Zoals jij reageert Kusje krijg ik het gevoel dat jij nog nooit in een dergelijke situatie bent geweest!!! Ik hoop ook niet voor je dat je dat ooit zult komen, want het is echt geen pretje.

Maar in zo'n situatie kan je dingen op een bepaalde manier beleven. Als je dan even rust hebt en het laat bezinken kan het zijn dat je dingen beter gaat herinneren. Van belang is wel dat je er met NIEMAND anders over hebt!! Want dan kan je dingen gaan inkleuren, zoals ze dat noemen en wordt je verklaring minder betrouwbaar. Dat is wel een gegeven, maar als de agent direct na het incident gehoord is, is het heel erg menselijk (Ja, dat zijn agenten ook. Mensen!!) dat je nog stijf staat van de adrenaline. Of eigenlijk cortisol.
In ieder geval ben je dan nog zo in shock, of hoe je het ook wilt noemen, dat je details vergeet. Sommige details KAN je op zo'n moment ook echt niet herinneren.

Dat is ook de reden dat je altijd aan een getuige contactgegevens achterlaat bij een schokkende gebeurtenis. Met natuurlijk de mededeling: "Mocht u zich niet iets herinneren wat u vergeten bent. Dan kunt u altijd contact met ons opnemen."

Maar weet niet in hoeverre je ervaringsdeskundige bent, kusje?

Niet, vandaar ik ook vragen stel.............  maar aan de toon te lezen staan vragen niet vrij.....(door gebruik van hoofdletters en dubbele uitroeptekens en de opmerking dat agenten ook mensen zijn  e.d.  ........... >:D  Jammer.  
Ik ben ge-intresseerd  en dan stel ik een vraag / vragen  

Maar toch bedankt voor je antwoord.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Niet, vandaar ik ook vragen stel.............  maar aan de toon te lezen staan vragen niet vrij.....(door gebruik van hoofdletters en dubbele uitroeptekens en de opmerking dat agenten ook mensen zijn  e.d.  ........... >:D  Jammer.  
Ik ben ge-intresseerd  en dan stel ik een vraag / vragen  

Maar toch bedankt voor je antwoord.

Kusje dat ik zo reageerde is omdat ik zelf wel een ervaringsdeskundige ben en wat ik vrij jammerlijk vind is dat veelal de politie in dit soort gevallen direct in een kwaad daglicht wordt gesteld.

De hoofdletters van het wordt niemand, was eigenlijk alleen maar om het belang te benadrukken dat je het er ook met niemand over moet hebben. Anders ga je namelijk een situatie inkleuren door wat andere misschien gehoord of gezien hebben of denken gehoord of gezien hebben.

Het was trouwens niet mijn bedoeling om jou persoonlijk aan te vallen.
Wat ik nu ga zeggen is ook helemaal niet slecht of vervelend bedoelt, maar ik kreeg al enigzins de indruk dat je zelf geen ervaringsdeskundige bent. Ik hoop ook dat je dat nooit zult worden!!  ;) Want zojuist gun je niemand.

Ik zal proberen om een klein beetje te omschrijven hoe het is om in de schoenen van deze agent te staan. Daarbij wil ik wel duidelijk zijn dat ik me niet ga buigen over de schuldvraag. Maar deze agent heeft binnen enkele seconden meerdere beslissing moeten nemen, daarbij heb je een dreigende situatie en ben jij in de minderheid. Als je 2 verdachten in de bus hebt zitten, dan kan je niet meer bij je hond. Je moet optreden, omdat je al aan je optreden bent begonnen en omdat mensen dat van je verwachten!

Daarna komt de rijksrecherche, advocaten en allerlei "deskundigen" die over jou handelen gaan oordelen. Die mensen moeten dat natuurlijk aan de hand van bewijs die er zijn, processen-verbaal, videobeelden en eventueel geluidsopnames. Deze mensen hebben daar alle tijd van de wereld voor. Kijk maar naar deze zaak. Het onderzoek is direct na het incident gestart en nu bijna een jaar later nog steeds niet afgerond.

Zo een situatie is voor de agent, de nabestaande, de slachtoffers heel tergend. Voor de nabestaanden en de slachtoffers dat begrijpt iedereen denk ik wel. Maar voor de agent die waarschijnlijk nu twijfelt aan zijn eigen optreden (tenminste iets wat mij logisch lijkt), ook al is zijn optreden juist geweest. Al die tijd in onzekerheid zitten is niet fijn geloof mij.

Ik heb ook zaken gehad die beoordeelt moesten worden. Ik ga er verder niet te veel over uit wijden, maar ik was en dat ben ik nog steeds dat ik juist hebt gehandeld. Dat was ook het oordeel van de beoordelaars, echter het duurde wel 2 maanden voordat ik dat te horen kreeg. Dat is lang, want al die tijd weet je niet of je wel precies volgens het boekje hebt opgetreden. Daarbij komt ook dat deze mensen alleen, zoals ik al zei, op papier, video en eventueel geluidsopnamen mee krijgen. Ze zullen nooit de spanning, de sfeer etc. voelen die jij als agent voelde.

Ik hoop dat ik het nu een klein beetje beter hebt uitgelegd, kusje.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Ik hoop dat ik het nu een klein beetje beter hebt uitgelegd, kusje.

Zekers, dank je wel   O0  O0


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Agent die voetballer neerschoot niet vervolgd
AMSTERDAM - De agent die vorig jaar mei in Amsterdam de 31-jarige Michael Koomen doodschoot, wordt niet vervolgd.
Volgens het Openbaar Ministerie (OM) blijkt na uitgebreid onderzoek dat de hondengeleider niet verwijtbaar heeft gehandeld.
De agent loste op de avond van 14 mei op de Weteringschans in de binnenstad vier schoten nadat hij het aan de stok had gekregen met leden van de Amstelveense voetbalclub RKAVIC, die op die dag hun kampioenschap vierden.
Michael Koomen, die niet mee heeft gevochten, werd dodelijk getroffen. Zijn broer Nick kreeg een kogel in zijn been, ploeggenoot Diego Medina werd in de buikstreek geraakt.

Waarschuwingsschot
Volgens het OM is de hondengeleider in het nauw gedreven door enkele spelers. Ze grepen hem in zijn nek en trokken hem de politiebus in, waar hij werd vastgehouden en getrapt.
''In deze uiterst benarde positie heeft de agent een waarschuwingsschot willen lossen'', aldus justitie. Dat Michael Koomen, die juist de gemoederen wilde sussen, hierbij fataal is geraakt is volgens het OM van een ''onbeschrijfelijke tragiek en voelt zeer onrechtvaardig aan''.
http://www.nu.nl/binnenland/2788255/agent-voetballer-neerschoot-niet-vervolgd.html


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Agent die voetballer neerschoot niet vervolgd
Agent die betrokken was bij het dodelijk schietincident niet vervolgd

bron: http://www.om.nl/actueel-0/nieuws-persberichten/@158723/agent-betrokken/
16 april 2012 - Arrondissementsparket Amsterdam

De hondengeleider die betrokken was bij het schietincident op 14 mei 2011 op de Weteringschans in Amsterdam zal niet worden vervolgd. Bij dit schietincident kwam de 31-jarige Michael Koomen om het leven. Het Openbaar Ministerie (OM) is na uitgebreid onderzoek door de Rijksrecherche en een reconstructie van het incident tot de conclusie gekomen dat de agent niet verwijtbaar heeft gehandeld.

De in het nauw gedreven agent heeft op 14 mei 2011 vier schoten gelost nadat hij was belaagd door leden van een voetbalclub die een kampioenschap vierden. Een groot gedeelte van de gebeurtenissen is op beveiligingscamera's opgenomen. Deze beelden zijn getoond tijdens de rechtszaak tegen de belagers van de agent. Gebleken is dat de agent, zijn belagers en zelfs neutrale getuigen allen op bepaalde punten niet juist hebben verklaard. Dit onderstreept dat getuigenverklaringen in dit soort situaties kritisch moeten worden bezien. Voor de in media geuite beschuldiging dat de agent bewust verkeerd zou hebben verklaard ziet het OM echter geen grond.

Omdat op de beelden niet alles zichtbaar was, is onder leiding van de rechter-commissaris een reconstructie gehouden. Dit heeft mede bijgedragen aan het flinke tijdsverloop sinds het incident. Het oordeel van het OM over het handelen van de agent is als volgt.

Kort voor het eerste schot werd de agent vanachter om zijn nek gegrepen en zijn politiebus ingetrokken. In de politiebus kwam hij op een van de mannen terecht terwijl hij door een andere man werd vastgehouden. Ondertussen werd hij herhaaldelijk getrapt door een derde belager. In deze uiterst benarde positie heeft de agent een waarschuwingsschot willen lossen. Daarbij heeft hij getracht zijn belagers niet te raken. Dit schot heeft echter Michael Koomen dodelijk geraakt. Michael Koomen nam niet deel aan de belaging en probeerde juist de gemoederen te bedaren. Dat dit is gebeurd is van een onbeschrijfelijke tragiek en voelt zeer onrechtvaardig aan. De agent kan hiervan echter geen verwijt worden gemaakt.
Het tweede schot van de agent heeft niemand geraakt.  De agent bevond zich daarna nog steeds in dezelfde benarde positie waarbij hij werd vastgehouden en op hem werd ingetrapt. De twee schoten hadden niet tot beëindiging van het geweld geleid. Onder deze omstandigheden is het begrijpelijk en toegestaan dat de agent probeerde de situatie te keren door gericht op de benen van zijn belagers te schieten. In de dynamiek van het gevecht heeft hij daarbij een man in het bovenbeen geraakt en een in de buikstreek. Deze schoten vonden plaats vanuit een noodweersituatie.

Het OM concludeert dat de agent niet zal worden vervolgd voor zijn handelen.

In media is meermalen negatief bericht over het verleden van zowel de agent als de betrokken mannen. Van dit soort berichten gaat de suggestie uit dat iemand die eerder iets fout heeft gedaan dat nu ook wel weer zal hebben gedaan. Het OM hecht eraan op te merken dat in elk strafrechtelijk onderzoek, en dus ook in dat tegen zowel de agent als zijn belagers, eerst moet worden vastgesteld wat er is gebeurd. Pas als een strafbaar feit is vastgesteld, wordt gekeken naar de persoon van de dader en zijn eventuele geschiedenis. Komt het OM zoals in dit geval niet toe aan een strafbaar feit dan is die geschiedenis niet van belang.

De belagers van de agent, onder wie de twee ernstig gewonde slachtoffers zijn vervolgd voor het plegen van openlijk geweld tegen de agent. Op 11 november 2011 zijn deze personen veroordeeld tot celstraffen die gelijk waren aan het aantal dagen dat zij in voorarrest hadden gezeten. Alle partijen hebben zich bij die uitspraak van de rechter neergelegd.

De tragiek, verdriet en frustratie die deze gebeurtenissen heeft opgeroepen wordt door alle betrokken functionarissen ingevoeld en onderkend. Mede daardoor is besloten tot een zeer uitgebreid en uitputtend onderzoek waarbij naar het oordeel van het OM redelijkerwijs alles is verricht om te reconstrueren wat er die nacht van 14 mei 2011 precies is gebeurd. Het OM spreekt zijn medeleven uit met de nabestaanden van het overleden slachtoffer. Zij zijn in een persoonlijk onderhoud op de hoogte gesteld van deze beslissing. Als zij zich niet neerleggen bij deze beslissing kunnen zij een klacht indienen bij het gerechtshof in Amsterdam.
Samen sterk in de hulpverlening!


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Sodeju wat een verhaal. Ik moet het me maar niet gaan voorstellen hoe het voelt als je in zo'n situatie komt. Weet je in de hectiek er een te raken, gaat de rest nog door ook. Brrr, hoop 't niet mee te hoeven maken...


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Familie eist vervolging agent bij gerechtshof

maandag 16 april 2012 | 16:07 | Laatst bijgewerkt op: maandag 16 april 2012 | 16:09
 
ANP
AMSTERDAM - De familie van de 31-jarige Michael Koomen die vorig jaar mei in Amsterdam door een agent werd doodgeschoten, gaat bij het gerechtshof eisen dat het Openbaar Ministerie (OM) de politieman toch moet vervolgen. Justitie maakte maandag bekend dat het de hondengeleider niet laat berechten, omdat hij niet verwijtbaar heeft gehandeld. De nabestaanden leggen zich hier niet bij neer, zei advocaat Jeroen Soeteman.

De familie spant een zogeheten artikel 12-procedure aan. Hierbij kijkt het gerechtshof in Amsterdam of het OM terecht heeft besloten niet tot vervolging over te gaan. Het hof kan het OM eventueel bevelen om de agent toch te berechten.

,,De familie heeft altijd gewild dat rechters zouden oordelen over deze zaak en niet de officier van justitie'', aldus de advocaat. Ook stellen ze de politie Amsterdam-Amstelland aansprakelijk voor het overlijden van hun zoon. ,,Ze willen dat de politie haar verantwoordelijkheid neemt.''

Vier schoten
De agent loste op de avond van 14 mei op de Weteringschans vier schoten nadat hij het aan de stok had gekregen met leden van de Amstelveense voetbalclub RKAVIC, die op die dag hun kampioenschap vierden. Het uitgelaten elftal had zich door een gecharterde rondvaartboot in de Amsterdamse binnenstad laten afzetten, om aldaar het feest voort te zetten. Het kwam echter al snel tot een confrontatie met de agent, die hen wegens wangedrag staande hield.

Michael Koomen werd dodelijk getroffen. Zijn broer Nick kreeg een kogel in zijn been, ploeggenoot Diego Medina werd in de buikstreek geraakt.

Bron: http://www.pzc.nl/nieuws/algemeen/binnenland/10867690/Familie-eist-vervolging-agent-bij-gerechtshof.ece


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Familie eist vervolging agent bij gerechtshof

 De familie spant een zogeheten artikel 12-procedure aan. Hierbij kijkt het gerechtshof in Amsterdam of het OM terecht heeft besloten niet tot vervolging over te gaan. Het hof kan het OM eventueel bevelen om de agent toch te berechten.
 

Dit was in mijn ogen wel te verwachten na alle commotie.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Dit was in mijn ogen wel te verwachten na alle commotie.

Ik zat er ook op te wachten. Kan onze collega het helaas nog niet afsluiten.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Een droevig verhaal waarbij er alleen maar verliezers zijn.

Was het niet mogelijk geweest om de agent vrijuit te spreken (wat nu gebeurd is) en daarnaast een vergoeding van de Nederlandse Staat naar de nabestaanden van het slachtoffer?
Daarmee laat je zien dat het een noodlotig ongeval/incident was en dat de Nederlandse Staat zich coulant wil opstellen richting de nabestaanden.

Trouwens, veel sterkte naar de agent en familie van het slachtoffer. Beiden zullen nog jaren deze nare ervaring moeten verwerken.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.