Politieagent schiet verdachte dood op Weteringschans - Amsterdam 14-05-2011

Auteur Topic: Politieagent schiet verdachte dood op Weteringschans - Amsterdam 14-05-2011  (gelezen 55647 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Denk dat de advocaat nog wel een ander standpunt in gaat nemen als ook hij de camerabeelden heeft mogen inzien en de wat meer objectievere getuigen heeft mogen horen... Als ik het goed lees is dat namelijk nog niet gebeurt.

Ik vond trouwens een advocaat die het heeft over "gelul en geleuter" niet echt getuigen van grote klasse (om het maar even netjes te verwoorden). Zegt voor mij genoeg over het niveau. Wat minder formeel taalgebruik ben ik wel voor, maar dit schiet wel weer erg door...


Jasper K

  • evenementen hulpverlener met geneeskunde ambitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
  • willekeurige opvulling van de ruimte
Moet dat nou op mijn verjaardag?!
 Hoe dan ook denk ik dat die agent echt alleen zal hebben geschoten omdat hij niet anders kon, en een rechtzaak vind ik onzin
All of science is nothing more than the refinement of everyday thinking.  - Albert Einstein  Wissenschaft und Kunst gehören der Welt an, und vor ihnen


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Waar ik dan zo benieuwd naar ben als ik die reactie van die 'advocaat' zie (die dan schijnbaar ook nog agent is geweest, goh, wat zal hij gemist worden), is hoe deze beste man zou reageren als er 9 dronken personen om hem heen lopen te dringen/hem half in zijn auto klemzetten.... Nu reageert hij nog van ach, tsss, je wapen trekken, er waren geen pistolen of messen..... Nee meneer de advocaat, 9 man tegen één, dan zijn er geen verdere wapens nodig hoor.

Ook de contradictie is stuitend in zijn eigen woorden, enerzijds schouderophalend verkondigen dat er niets aan de hand was, anderzijds tevens vertellen dat het dodelijke slachtoffer de zaak probeerde te sussen. Mischien domme vraag, maar wat moet er gesust worden als er niets aan de hand was ???

Verder zal de zaak ongetwijfeld verder uitgezocht worden door de rijksrecherche en zal de rechter wel bepalen hoe en wat, maar dergelijke reacties van advocaten en andere 'buitenstaanders' erger ik mij mateloos aan. Beetje het Hoek van Holland verhaal, als je er niet zelf staat heb je makkelijk lullen (om de advocaat in zijn eigen termen te woord te staan.)
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
'Voetbalteam stond stijf van de coke'
door John van den Heuvel
AMSTERDAM -  Een deel van het Amstelveense voetbalteam, dat zaterdag betrokken was bij het incident waarbij een agent amateurvoetballer Michael Koomen (31) doodschoot, stond stijf van cocaïne en drank. De politie trof bij een aantal betrokkenen meerdere wikkels cocaïne aan.


Justitie weet nog niet of de betrokken politieman strafrechtelijk wordt vervolgd. De agent beroept zich op noodweer en zegt dat hij schoot omdat hij dacht te worden gewurgd. Bewakingscamera’s hebben een groot deel van de confrontatie gefilmd.

In paniek

Advocaten van enkele verdachten vinden dat de politieman veel te snel naar zijn dienstwapen greep. Het doodgeschoten slachtoffer zou volgens de advocaten juist hebben geprobeerd de vechtende partijen te scheiden. “Raadsman Mr. Rob Meerman (zelf oud-politieman), die een van de gewonden bijstaat: “Die agent is gewoon in paniek geraakt.”

Het hele artikel lezen kan via: http://www.telegraaf.nl/binnenland/9810833/___Voetbalteam_stond_stijf_van_coke___.html?p=17,1[/url]


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Twee verdachten schietincident agent langer vast
Uitgegeven: 17 mei 2011 19:01
Laatst gewijzigd: 17 mei 2011 19:36

AMSTERDAM - Twee personen die zaterdag werden aangehouden rond een dodelijk schietincident in Amsterdam, blijven nog twee weken vastzitten.
Dat heeft de rechter-commissaris dinsdag besloten, liet een woordvoerster van de rechtbank in Amsterdam weten.

Het gaat om twee mannen van 28 en 33 jaar, aldus het Openbaar Ministerie (OM). Zij worden verdacht van poging tot doodslag dan wel openlijke geweldpleging tegen een agent.




Justitie verdenkt de 28-jarige man, die in het ziekenhuis ligt, daarnaast van poging tot diefstal met geweld van een dienstwapen.

Een derde verdachte ligt ook in het ziekenhuis. Zijn medische toestand laat niet toe dat hij al wordt voorgeleid.


Schietpartij

Tijdens de schietpartij zaterdagavond op de Spiegelgracht kwam een 31-jarige man om door de schoten van een politieagent. Twee mannen raakten gewond.

De aangehouden personen waren leden van een voetbalteam van de Amstelveense club RKAVIC, waartoe ook de omgekomen man behoorde. De voetballers vierden hun kampioenschap in de hoofdstad.

Zaterdag werden nog zes andere personen opgepakt. Zij zijn heengezonden. Het is niet nodig voor het onderzoek dat zij langer vast blijven zitten, aldus het OM. Hun mogelijke betrokkenheid bij het incident wordt nog onderzocht.


Geschoten

Rob Meerman, advocaat van twee betrokkenen, zegt dat de agent minstens drie keer heeft geschoten.

Naast het dodelijke slachtoffer is een van de voetballers in zijn buik geraakt en een ander in zijn been (de broer van het dodelijke slachtoffer). Eén van de gewonden is net uit coma.

© ANP  


Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2517516/twee-verdachten-schietincident-agent-langer-vast.html


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Quote: Ik vond eigenlijk nog dat het lang duurde voordat een van de advocaten of families reageerde maar hier is hij dan. En precies zoals altijd hetzelfde verhaal dat het allemaal wel mee viel.
Totdat ik de feiten ken ga ik er vanuit dat er terecht is geschoten uit noodweer. einde quote

Ik trek geen conclusies maar vaak ligt de waarheid ergens in het midden.........

Zoals ik al vertelde maar wat jij niet meegeciteerd hebt is dat ik uit ga van de berichtgeving in de media. Ik zal dat geen feiten noemen maar alles wijst wel dezelfde kant op. Ik ben niet op enige wijze bij het onderzoek betrokken dus ik kan het mij nu eens veroorloven om een mening te hebben.

Ik ken collega's die geschoten hebben. Ik heb onderzoeken gelezen van collega's die geschoten hebben. Ik heb de mediaberichtgeving ook bij gehouden. Ik heb nog nooit gelezen dat de familie zei: "Misschien verdiende hij het ook wel". Het is altijd een lieve jongen en de agent de klootzak die nooit had mogen schieten.
Daarom zeg ik al dat dit een standaard stukje is. Bovendien staat het ook nog stijf van de fouten op juridisch gebied maar dat doet een goede advocaat heel bewust.

Een paar jaar terug is er in Drenthe iemand neergeschoten die een agent te lijf wilde gaan. Vervolgens lanceerde de familie en advocaten een heel charme offensief dat het zo'n goede man was die zo maar neergeschoten was en liet de man huilend zijn verhaal doen op TV. De complete publieke opinie werd op zijn hand gezet.
Vervolgens ga je het rapport lezen van de rijksrecherche. Ga je het onderzoek van de rechter ter zitting lezen. Blijkt dat er (met tal van onafhankelijke getuigen) iets heel anders gebeurd dan meneer beweerde. Meneer was na een woedeaanval agenten aan het bedreigen geweest. Was vervolgens zijn huis ingestormd. Kwam daar weer uit met zijn handen op zijn rug en stormde op de agenten af. Na meerdere sommaties en een waarschuwingsschot bleef hij doorkomen en liet zijn handen niet zien. Uitspraak rechter: vrijspraak op grond van noodweer.
Puntje van kritiek op de kranten is alleen dat het verhaal van de familie groot in beeld kwam en dat de uitspraak of op pagina 12 in een hele kleine kolom of gewoon niet.

 Ik wil best wel eens met 3 man die advocaat half een busje in frommelen en dan zijn keel dichtknijpen. Kijken hoe hij zich voelt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV

 Ik wil best wel eens met 3 man die advocaat half een busje in frommelen en dan zijn keel dichtknijpen. Kijken hoe hij zich voelt.

al kan ik het begrijpen hoe je als agent voelt maar dit soort uitspraken is niet wat ik van een agent (in opleiding) verwacht in het openbaar.

Want dan ben je op dezelfde manier bezig als de (voormoedelijke) daders in mijn ogen.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
al kan ik het begrijpen hoe je als agent voelt maar dit soort uitspraken is niet wat ik van een agent (in opleiding) verwacht in het openbaar.

Want dan ben je op dezelfde manier bezig als de (voormoedelijke) daders in mijn ogen.
DiNozzo bedoelt niet dat hij hetzelfde wil gaan doen als wat de verdachte hebben gedaan maar enkel dat hij het gevoel
wat de agent die nacht had lichtelijk wil laten evenaren (echt evenaren kan niet vanwege allerlei variabelen) waardoor je
als buitenstaander meer begrijpt hoe iemand in zo'n situatie zich voelt en waarom hij doet wat hij doet.

Want iedereen heeft altijd wel een woordje klaar van ik doe dit of dat, maar puntje bij paaltje als er stont aan de knikker is
dan reageer je altijd anders dan je denkt. Of je moet dusdanig getraint zijn dat je als een halve robot kan acteren.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Harde tekst op plek doodgeschoten Michael

Op de plek waar afgelopen zaterdagavond RKAVIC-voetballer Michael werd doodgeschoten door een agent, hebben onbekenden een protesttekst op de grond gespoten.
Foto: frank buis

"Police murderers pigs", zo staat er op de hoek van de Spiegelgracht met de Weteringschans, waar het drama zich afspeelde. De tekst was woensdagochtend alweer weggehaald. Ook de ruiten van de tegenovergelegen galerie Reflex waren met soortgelijke teksten beklad.

Rijksrecherche onderzoekt nog wat er precies is gebeurd. Maar volgens Rob Meerman, de advocaat van een aantal van de RKAVIC-voetballers, moet de agent als dader worden gezien. "Je mag alleen van je vuurwapen gebruik maken bij noodweer, en dat was volgens de getuigen die wij hier op kantoor hebben, en dat zijn er nogal wat, niet aan de orde."

http://www.at5.nl/artikelen/62484/harde-tekst-op-plek-doodgeschoten-voetballer


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
al kan ik het begrijpen hoe je als agent voelt maar dit soort uitspraken is niet wat ik van een agent (in opleiding) verwacht in het openbaar.

Want dan ben je op dezelfde manier bezig als de (voormoedelijke) daders in mijn ogen.

Hoho, ik wens hem het niet toe en ook niet dat het bij hem gedaan wordt. Ik ben benieuwd alleen of hij in een gecontroleerde (IBT) omgeving anders zou reageren. Ik denk het niet... Maar dat gaat toch niet gebeuren en is ook niet relevant. Deze advocaat doet alleen waar hij voor ingehuurd wordt. Zijn cliënten totaal vrijpleiten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein