'Agent Spiegelgracht werd belaagd en valt niets te verwijten'16 mei 2011 | 11:35
AMSTERDAM De agent die afgelopen zaterdagavond betrokken was bij een schietpartij op de hoek van de Spiegelgracht en de Weteringschans in het centrum van Amsterdam, handelde puur uit noodweer. Dat vertelt een anonieme getuige aan RTV Noord-Holland.
Bij de schietpartij kwam een 31-jarige man uit Amsterdam om het leven, twee anderen raakten gewond.
De getuige vertelt: "De agent kwam aan met zijn bus, stapte uit en wilde twee jongens arresteren. Die twee maakten deel uit van een grotere groep. Waarom ze gearresteerd werden, weet ik niet. Ik heb niet gezien of ze iets vernield hadden."
Wapenstok helpt niet
"Toen de agent de twee in de bus wilde meenemen, liep het uit de hand. Een deel van de groep, duidelijk dronken, begon zich ermee te bemoeien en greep de agent vast, bij zijn keel dacht ik," aldus de getuige. "Zo'n vier mannen begonnen op hem in te beuken. De agent probeerde de belagers van zich af te slaan met zijn wapenstok, maar dat hielp helemaal niks. Ze gingen maar door met schoppen en slaan."
Volgens de getuige klonk er vervolgens een schot. Eén van de mannen in de groep viel volgens hem direct achterover. "Hij was volgens mij op slag dood. Opvallend was dat de anderen zich daar niet door lieten stoppen en doorgingen met het geweld tegen de agent. Waarschijnlijk heeft hij daarna nog een keer geschoten, maar dat weet ik niet precies."
Aangehouden personen zitten nog vast
De negen personen die werden aangehouden in verband met de schietpartij zaten maandagochtend nog vast. Onder hen zijn de twee personen die gewond raakten bij het incident. Dat liet de politie maandagochtend weten.
"Respectloos"
Omstanders probeerden na het schot in te grijpen, vertelt de getuige. Er waren binnen no-time vijf of zes politiewagens ter plaatse. Pas toen zou het geweld zijn gestopt. De getuige vindt het ongelofelijk dat iemand in functie zó wordt tegengewerkt door een groep dronken mannen. "Het sloeg helemaal nergens op. Respectloos. De agent kon waarschijnlijk niet anders."
Spiegelgracht
Het incident gebeurde zaterdagavond rond kwart over tien op de Spiegelgracht. Wat er precies is gebeurd, is volgens de politie nog onduidelijk. Wel staat vast dat een politieagent schoten heeft gelost. Hoe het met de gewonden gaat, is nog niet duidelijk.
bron:
http://www.rtvnh.nl/nieuws/56846/%27Agent+Spiegelgracht+werd+belaagd+en+valt+niets+te+verwijten%27