Politieagent schiet verdachte dood op Weteringschans - Amsterdam 14-05-2011

Auteur Topic: Politieagent schiet verdachte dood op Weteringschans - Amsterdam 14-05-2011  (gelezen 56546 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Zembla - De kogels na het kampioenschap

Voor de mensen die het hebben gemist:

Datum uitzending: 16-12-2011 21:20

Actuele documentaire. Afl.: De kogels na het kampioenschap. Het kampioensfeest in de Amsterdamse binnenstad van een groep amateurvoetballers eindigt in mei van dit jaar in een drama. De 31-jarige aanvoerder overlijdt ter plekke door de politiekogels en twee van de mannen raken zwaargewond. De agent voelde zich bedreigd door de op hol geslagen groep mannen en gebruikt zijn wapen, met dodelijke afloop. Maar de verklaringen van de politieman blijken achteraf niet te stroken met de beelden van de beveiligingscamera's. Een reconstructie aan de hand van de beveiligingsbeelden en exclusieve interviews met de betrokken spelers uit het elftal over hoe dit kampioensfeest zo kon escaleren.

http://player.omroep.nl/?aflID=13527568
Samen sterk in de hulpverlening!


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Heb de aflevering van Zembla gezien en ik moet zeggen dat het wel erg agentje bashen is wat zembla doet.
De agent verklaarde dat het volgens hem 6 min duurde en dat terwijl het maar 1 min duurde. Goh dat vind ik
ook niet zo vreemd, als jij in je eentje staat tegenover een voor jou vijandige groep. Ook dat hij het aantal wat
hoger achte is niet vreemd. Als er 6 man dicht tegen jou aan staan in het donker en ook druk heen en weer bewegen
dan lijkt het al snel meer. En ja hij werd misschien niet gewurgd, maar als iemand mij om mijn nek heen beet
pakt dan gaat er bij mij ook een knopje om. Heb genoeg verhalen gehoord en zelf ook meegemaakt dat een paar
seconden in een goede nekverwurging bij jou zo het lichtje uit gaat.

Ja hij heeft misschien niet helemaal netjes gereageerd, en het waarschuwingschot ging verkeerd. Maar de HGL heeft
in een voor hem zeer bedreigende situatie gezeten waar hij met zijn vuisten en wapenstok niet uit kwam. Pepper mag je
niet gebruiken tegen een groep. Dan blijft nog de hond over en nu weet ik niet helemaal de indeling van de HGL busjes
van A-A, maar als ik kijk naar onze busjes dan zit de opening van het hok aan de achterzijde. Als jij dan in het tussenstuk
loopt te rollenbollen dan gaat het jou niet lukken om de hond te pakken. Dan blijft het wapen over en ja dat kan helaas mis
gaan zoals blijkt in dit geval (en mag ik ook even verwijzen naar de sergeant in Irak die ook een waarschuwingschot gaf die
fataal bleek).

Wat ik wel frapant vond was dat de broer zich niks kon herinneren van het incident tot aan dat hij in de halte lag. Maar hij weet
wel dat hij bij zijn broer heeft gezeten??? Ik mag hopen voor de agent dat het onderzoek voor hem snel duidelijkheid geeft, want
tijdens zo'n onderzoek steeds maar zitten duimen draaien en met de vraag zitten of jij dadelijk strafrechtelijk word vervolgd. Daar
word je niet blij van.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Ik ben in ieder geval blij dat er beelden zijn. Het is zeer jammer dat de geloofwaardigheid van verklarignen van agenten in het algemeen door een agent als deze nu in twijfel getrokken zullen worden.. Want dat zal zeker het gevolg zijn van deze uitzending.

Er is het één en ander mis gegaan, maar dat de agent liegt over het geweld wat zogenaamd aangewend is tegen de fietsers en hem, laat me zeer schrikken.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Er is het één en ander mis gegaan, maar dat de agent liegt over het geweld wat zogenaamd aangewend is tegen de fietsers en hem, laat me zeer schrikken.
Dat er iets mis is gegaan dat klopt, er is namelijk iemand overleden zonder dat hij er feitelijk echt inmenging had in de situatie.
En wat ik al zei over wat de agent verklaard heeft over zijn geweld, als jij in zo'n situatie komt dan voelen seconden als minuten.
Zeker als jij een een voor jou als levensbedreigende situatie komt dan gaat alles op zwart wit en doe jij er alles aan om jou leven
veilig te stellen. Heb dat zelf lichtelijk tijdens training mogen ervaren, als jij samen bent en er word geschoten dan zie jij je partner
niet meer en doe jij er alles aan om jou eigen leven te behouden.

Dat van die fietsers, dat heeft hij van een afstand gezien en dat is ook net interpetatie van een ander. Als ik jou een vriendelijk duwtje
geeft kan dat voor mij vriendelijk zijn maar voor jou vijandig. Mijn hoop is dan ook dat de rijksrecherche goed onderzoek doet en niet
deze agent als zwart schaap gaat neerzetten.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Mijn hoop is dan ook dat de rijksrecherche goed onderzoek doet en niet deze agent als zwart schaap gaat neerzetten.

Mijn hoop is dat de waarheid zal zegevieren. En als dat is dat de agent te snel heeft geschoten en dingen heeft verzonnen tijdens zijn eerste verklaring(en): so be it.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Zembla - De kogels na het kampioenschap

Tja ik heb dit met gemengde gevoelens bekeken. dat de verklaring van de agent anders is kan ik me wel voorstellen. Alles gaat voor hem ook als een flits voorbij. Alleen als ik dan het verhaal van die jongens hoor denk ik ook van ja aan de andere kant hebben jullie weer gelijk. En zijn verleden speelt natuurlijk ook mee. Is het niet verstandig om al voordat je uit stapt al een extra auto'tje te laten komen?
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


ADGPB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 439
p2kflex
20:24:00 30-01-12GROUP-1AMBULANCES TOTAAL :STREMMING TOT 0400 UUR 31/1/2012 VANAF LEIDSEPLEIN TOT AAN WETERINGSCHANS EN ALLE ZIJSTRATEN IVM RECONSTRUCTIE SCHIETPARTIJ
0120095MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Ambulances Totaal)

maandag 30 januari 2012 07:41
Straten dicht door reconstructie

Maandagavond wordt een reconstructie uitgevoerd van het gevecht op de Spiegelgracht, waarbij een agent op 14 mei de 31-jarige Michael Koomen doodschoot.

Omdat dit enige overlast kan geven, zijn de omwonenden zondag ingelicht. Dat heeft een woordvoerster van het Openbaar Ministerie (OM) in Amsterdam gezegd.

De omwonenden werden zondag per brief op de hoogte gesteld van de reconstructie die de hele avond duurt. Een deel van de Stadhouderskade (een belangrijke verkeersader) en de Weteringschans worden ter hoogte van de Spiegelgracht afgesloten voor verkeer. Het tram- en busverkeer wordt omgeleid. Ook de Spiegelgracht wordt afgesloten.

Het OM hoopt met de reconstructie meer inzicht te krijgen in het gevecht. Leden van de voetbalclub RKAVIC raakten die avond slaags met de politieman, die hierbij een schot loste. Twee mannen, onder wie een broer van het slachtoffer, die bij het gevecht betrokken waren, zijn inmiddels veroordeeld wegens het plegen van geweld. De rechtbank heeft de beelden van het incident bestudeerd, dat werd geregistreerd door twee bewakingscamera's. Hieruit bleek dat vooral een van de mannen zich agressief opstelde.

De twee mannen en de agent zijn maandag aanwezig bij de reconstructie. De rijksrecherche heeft onderzocht of de politieman terecht zijn wapen trok. Dit onderzoek is inmiddels afgerond, maar het OM beslist pas na de reconstructie of hij wordt vervolgd.

http://www.at5.nl/artikelen/75297/reconstructie-rkavic-zaak


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Ik heb zojuist de uitzending van Zembla bekeken en mijn persoonlijke mening hierover is dat het wel heel erg gekleurd is.

Persoonlijk had ik toch wel meer verwacht van een programma als dit. Ik begrijp dat ze informatie van eenzijde hebben gekregen, omdat het onderzoek nog steeds gaande is. Maar om dit op deze manier te presenteren, krijgt de agent wel meteen alle schuld in zijn schoenen geschoven. Betreurenswaardig als je het mij vraagt.

Gelukkig dat Diego zelf toegeeft dat door zijn actie de boel is geëscaleerd. En zoals hier eerder omschreven zo'n sotuatie ervaar je echt anders!!! Ik heb het zelf meegemaakt dat ik ook alleen was en dat de boel escaleerde. Ik ga er verder niet op in, maar als agent wordt er van je verwacht dat je optreedt. Daarbij kan een eenvoudige situatie ineens uitmonden in een dreigende en vijandige sfeer.
Als jij ingesloten bent en er staat een groep om je heen, dan kan jij echt niet meer even snel koppen tellen. Je bent dan alleen nog maar gefocust op degene die het grootste gevaar vormt voor jou eigen veiligheid. Daarnaast over het stukje tijdsbestek, in zo'n situatie gaat alles in slow motion. In mijn situatie duurde het ongeveer 1 minuut voordat de eerste collega's terplaatse waren nadat ik om assistentie gevraagd had. Hoelang het naar mijn gevoel duurde? Zeker 3 tot 5 minuten. Je staat er alleen voor en zij zijn in de meerderheid en wachten duurt altijd lang. Heel normaal dat je dan zegt dat het langer duurde dan in werkelijkheid!

Verder hebben wij nog geen banden gehoord van de gesprekken met de meldkamer, deze worden namelijk opgenomen. Wie zegt niet dat de collega al heeft aangegeven dat hij meer eenheden terplaatse wilde hebben?? Dan zullen onze brave jongens van het voetbal elftal echt niet zeggen hoor, als ze het überhaupt al gehoord hebben. In de uitzending hoor je ook dat het MAAR 18 sec. was NA het laatste schot. Dat wil dus zeggen dat het totaal dus 2min en 19 sec. plus 18 sec. = 2 min en 37 sec. heeft geduurd voor er assistentie was. Deze berekening loslatende op mijn eigen ervaring dan kan het heel goed zijn dat de agent direct al om assistentie heeft gevraagd.

Mijn ervaring was ook in de binnenstad van een van de grote steden in ons land en waar veel collega's in de avond- danwel nachtdienst aanwezig zijn!!

Natuurlijk is het zo dat dit verhaal alleen maar verliezers kent, maar zoals Zembla, de advocaat (met name dhr. Meerman) en de voetballers de agent neerzetten... Lijkt het wel alsof hij er op voorhand al op uit was.

En nu hoor ik de mensen alweer denken jij bent pro politie en wat vind jij van de feiten dat de eerste verklaringen van de agent niet stroken met de beelden van de bewakingscamera??? Daar kan ik alleen om antwoorden. Ik weet niet hoe kort/lang na het incident zijn verklaringen zijn afgenomen. Zeker de eerste 24 tot 48 uur lijken mij dat je zelf nog in een bepaalde emotie, gemoedstoestand bent dat je niet alles precies kan herinneren. Je hebt tenslotte wel geschoten (wat al een behoorlijke impact heeft) en daarbij is helaas een dodelijk slachtoffer en 2 zwaargewonden bij gevallen. Lijkt mij heel normaal dat je dat eerst even moet laten bezinken.

Maar afgelopen maandag was de reconstructie en laten we hopen dat daar wat uitkomt en dat de rijksrecherche zijn onderzoek kan afronden. Dan komt er voor alle partijen meer duidelijkheid.

En nogmaals dit incident kent alleen maar verliezers!
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Kortom we hebben hier te maken met een man die er niet vies van is om de politie in een kwaad daglicht te zetten. :-X

Waarheid is in een dergelijk geval ondergeschikt aan het vrijpleiten van de verdachte(n). 998765

Deze advocaat doet zijn werk   en hij zet niet specifiek de politie in een kwaad daglicht.  
Dat deze advocaat in het verleden gewerkt heeft voor de politie houd toch niet in dat hij deze zaak niet mag aannemen?  

Als jij ooit in een situatie terecht komt waarbij jij een advocaat nodig hebt hoop je ook dat hij er alles aan doet om te zorgen dat jij of strafvermindering of vrijspraak krijgt.   Of ga jij dan die advocaat beperkingen opleggen?    

Het "grappige" is, is dat jij eigenlijk het zelfde doet.       Jij vind de waarheid ondergeschikt aan deze agent  (politie)  

Ik hoop dat de reconstructie dé waarheid naar boven brengt.      
En dat dit resultaat geaccepteert wordt  (van beide zijde)  

Iedereen beleeft een situatie anders    en ik krijg nu de indruk dat alleen de situatie gezien door de agent als waar wordt gezien.  

Ik weet niet hoe kort/lang na het incident zijn verklaringen zijn afgenomen. Zeker de eerste 24 tot 48 uur lijken mij dat je zelf nog in een bepaalde emotie, gemoedstoestand bent dat je niet alles precies kan herinneren.

Waarom worden dag getuigen op geroepen zich zo snel mogelijk te melden als er iets gebeurt?
Dus het zal verstandiger te zijn om niet meteen een getuigenis te doen maar 24 - 48 uur te wachten.   (als er wat schokkends is gebeurd)

Nogmaals ik hoop dat de reconstructie duidelijkheid met zich mee brengt (voor een ieder)


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Waarom worden dag getuigen op geroepen zich zo snel mogelijk te melden als er iets gebeurt?
Dus het zal verstandiger te zijn om niet meteen een getuigenis te doen maar 24 - 48 uur te wachten.   (als er wat schokkends is gebeurd)

Nogmaals ik hoop dat de reconstructie duidelijkheid met zich mee brengt (voor een ieder)

Ten eerste gaat het hier niet om een getuige, maar om een direct betrokkene!! Zoals jij reageert Kusje krijg ik het gevoel dat jij nog nooit in een dergelijke situatie bent geweest!!! Ik hoop ook niet voor je dat je dat ooit zult komen, want het is echt geen pretje.

Maar in zo'n situatie kan je dingen op een bepaalde manier beleven. Als je dan even rust hebt en het laat bezinken kan het zijn dat je dingen beter gaat herinneren. Van belang is wel dat je er met NIEMAND anders over hebt!! Want dan kan je dingen gaan inkleuren, zoals ze dat noemen en wordt je verklaring minder betrouwbaar. Dat is wel een gegeven, maar als de agent direct na het incident gehoord is, is het heel erg menselijk (Ja, dat zijn agenten ook. Mensen!!) dat je nog stijf staat van de adrenaline. Of eigenlijk cortisol.
In ieder geval ben je dan nog zo in shock, of hoe je het ook wilt noemen, dat je details vergeet. Sommige details KAN je op zo'n moment ook echt niet herinneren.

Dat is ook de reden dat je altijd aan een getuige contactgegevens achterlaat bij een schokkende gebeurtenis. Met natuurlijk de mededeling: "Mocht u zich niet iets herinneren wat u vergeten bent. Dan kunt u altijd contact met ons opnemen."

Maar weet niet in hoeverre je ervaringsdeskundige bent, kusje?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.