GRIP 2 Zeer grote brand (industrie) Lijndenweg Zuiderkade - Beverwijk 15-05-2011

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (industrie) Lijndenweg Zuiderkade - Beverwijk 15-05-2011  (gelezen 15660 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Verwacht ik inderdaad ook niet, dan komt er dus veel in het riool ? !!!!

Daarom wordt ook vaak het waterschap gealarmeerd of in ieder geval geïnformeerd. Zij kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om bepaalde pompen uit te schakelen of dingen af te sluiten, zodat het vervuilde bluswater niet het hele rioolcircuit door gaat. Dat is bijvoorbeeld ook bij de brand in Moerdijk gebeurd, waarbij sloten werden ingedamd, etc.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

bart007

• Senior gebruiker
@Hunter:   ik was me nog niet  aan het verbazen, eigenlijk pas aan het realiseren.
Bij de brand van Chemie Pack Vlasweg - Moerdijk was er een discussie over "muurtjes rond een terrein als preventie voor milieuvervuiling ) n.a.v.  het daar overvloedige bluswater.
Bodem en luchtvervuiling en/of mogelijk gevaar voor hulpverlening en omwonenden (plus waarschuwingen daarover ) is voor mij een rode draad.

Ik zat dus n.a.v. "die muurtjes" te denken aan een gat van een paar m3 waarin bij zo'n situatie zoals nu in Beverwijk grote hoeveelheden bluswater terecht kunnen komen en direkt weggezogen.  
 .......... toen kwam ik er pas achter dat in deze situatie veel het riool in gaat.  998765
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

bart007

• Senior gebruiker
Daarom wordt ook vaak het waterschap gealarmeerd of in ieder geval geïnformeerd. Zij kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om bepaalde pompen uit te schakelen of dingen af te sluiten, zodat het vervuilde bluswater niet het hele rioolcircuit door gaat. Dat is bijvoorbeeld ook bij de brand in Moerdijk gebeurd, waarbij sloten werden ingedamd, etc.

Wat ik wel eens hoor , vooaral bij hevige regenval, is dat er dan een soort "overstort" in het gewone oppervlakte water plaats vind.
Nou is de hoeveelheid bluswater in dit geval denk ik niet te vergelijken met een hevige bui op een flink oppervlak, maar bij afsluiten van rioolafvoer (pompen) gaat het dan wel ophopen. Of haal ik dan dingen doorelkaar ?
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Dat kan, maar ik mag aannemen dat de mensen van het waterschap daar rekening mee houden. Ik heb er verder geen verstand van ;)

Overigens hoeft bluswater in het riool niet direct ernstige gevolgen te hebben. Bij zo'n fabriek als in Moerdijk zat er natuurlijk een onacceptabele hoeveelheid zooi in, maar misschien is het bij deze brand wel acceptabel en kan de AWZI* dat op de normale manier verwerken.

*afvalwater zuiverings installatie
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Ryanduhhh

• Junior gebruiker
  • **
Schijnt toch heel effectief te zijn de Cobra maar wat ik mijzelf wel afvraag is het volgende.
Als brandweer man wordt je geleerd om minimaal de hoogte van het gebouw in afstand aan te nemen i.v.m. instortingsgevaar.
Maar degene die de Cobra bediend zit toch eigenlijk met zijn snuffert tegen het pand aan, toch een beetje raar vind ik.
Ben benieuwd of iemand hier een andere mening over heeft.

Hangt er vanaf... zolang de muren/wanden geen zwakheden (scheuren/bollingen ect) vertonen moet het kunnen?!

SimonSt

• Senior gebruiker
Kort berichtje vanuit het RCC te Haarlem; we zijn als OT weer afgeschaald. Er zijn geen acties meer m.b.t. een effectgebied.

NLBulletjeDH

• Junior gebruiker
  • **
Hangt er vanaf... zolang de muren/wanden geen zwakheden (scheuren/bollingen ect) vertonen moet het kunnen?!

Jij denkt dat dat staalwandige gebouw niet verzwakt is???  98uiye ik heb een beetje het gevoel dat ze cobra weer aanprijzen als een paar jaar geleden en dat het een super middel is , nou mijn mening is van niet. het is een toevoeging op onze bestaande bestrijding maar geen supermiddel die onze normale middelen zou kunnen vervangen. en bij een brand van zo'n omvang zie ik totaal niet de meerwaarde er van in en is het een Dure aanschaf, voor iets wat we met 90% gewoon blussen met water

Berend

• Forum gebruiker
@ NLBulletjeDH
Helemaal mee eens dat een stalen constructie het niet lang volhoud tijdens een flinke brand.
Waarschijnlijk kun je nog beter een zwaar houten constructie hebben, deze brand een paar centimeter per uur in.
Een stalen constructie is binnen no time één grote stapel wokkels.
Getuige ook deze video van de brand in Purmerend bij Lite international, dit was een korte maar zeer hevige brand.
Zeer grote brand Lite international GRIP2 Purmerend.