Hebben jullie wel eens problemen met het vervoeren van slachtoffers uit lastig bereikbare gebieden?
Dit is, met name voor kustbrigades, één van de hoofdtaken van de Reddingsbrigade. We worden dus ingezet om slachtoffers, materialen en dergelijke van en naar lastig bereikbare plekken te brengen. Denk aan; duinen, strand, bos, ondergelopen gebied, recreatiegebieden.
Is het belangrijk dat het slachtoffer stabiel en schokvrij kan liggen (ivm met het moeilijk begaanbare terrein, bij huidige quads liggen de slachtoffers zonder vering achterop)
Dit is zeker voor de slachtoffers met (mogelijk) wervelletsel van essentieel belang. Tevens is het een prettigere ervaring voor de patient.
Welke spullen zouden er minimaal mee moeten kunnen met de quad?
Dat ligt aan de taken waarvoor de ATV wordt ingezet... Dit lijstje bestaat uit algemene zaken waar ik zo snel even aan denk;
- Volledige BLS uitrusting (incl. AED en Zuurstofkoffer)
- Rescuecan
- Werpzak
- Brandblusser en blusdeken
- Werkverlichting
- Verbindingsmiddelen
- Afzetmiddelen
- Pionnen/Amber signalering (In het geval dat de ATV ook op de openbare weg wordt ingezet in bijv. een recreatiegebied)
- Iets van een geintregeerde soundcommander/megafoon/signaalgever zou bijzonder handig zijn
- Mogelijkheid om je reddingsvest ergens kwijt te kunnen
Wat is het huidige gebruik van quads bij de reddingsbrigade in Nederland?
Dat ligt eraan wat je verstaat onder "quad". Er zijn talloze (naar eigen wensen aangepaste) kleine ATV's in omloop, ik ken echter maar 2 brigades die echt met quads zoals op het plaatje rijden. In bijvoorbeeld Duitsland worden deze veel meer gebruikt.
Wat je de laatste jaren steeds meer ziet is dat er kleine ATV's zoals de Kawasaki Mule en Yamaha Rhino in gebruik worden genomen als patrouille en snel interventie voertuig. Bij onze brigade hebben we al jaren ervaring met Mules, maar wij gebruiken deze voertuigen dan ook weer totaal anders dan op het strand. Daarbij moet je dan aan alles denken tussen het te water laten van boten tot het met spoed begeleiden van ambulances.
Hierbij lopen we tegen de volgende zaken aan: We hebben geen goede mogelijkheid om (kuip) brancards en wervelplanken goed te zekeren voor transport. Deze worden nu overdwars op de laadbak geplaatst (Zwaartepunt brancard in het midden, en er is mogelijkheid om bijv. door te gaan met reanimatie) en dan gezekerd met enkele bandjes, als er geen andere optie is. Dit transport gaat uiteraard stapvoets, maar iets in de vorm van een brancarddrager zou geweldig zijn.
De dynamo van de motor kan niet voldoende spanning opwekken om naast de primaire accu, ook de secundaire accu geladen te houden. Dit levert met langdurig gebruik van de signalering wel eens probelemen op.