Gebruik van quads bij de reddingsbrigade

Auteur Topic: Gebruik van quads bij de reddingsbrigade  (gelezen 41057 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #50 Gepost op: 21 juni 2011, 21:26:35
Om en nabij de 185 ;)

Maar niet elke reddingsbrigade heeft een hulpverleningstaak, terwijl een aantal ook weer alleen een rampbestrijdingstaak hebben...
Er zijn namelijk ook veel reddingsbrigades die alleen een preventieve taak hebben, in die zin dat ze alleen zwemopleidingen verzorgen.
Actuele cijfers kan ik op de site van RB NL (www.reddingsbrigade.nl) zo 1-2-3 niet vinden. Alleen dat van de 180 brigades de helft een rampbestrijdingstaak heeft.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #51 Gepost op: 22 juni 2011, 12:38:37
De overkapping zit er op op verzoek van de ambulancedienst (heb veel overleg met hun gepleegd) en meerdere leden van de reddingsbrigade hebben ook aangegeven dat ze dat belangrijk vonden  (afscherming regen/wind en zicht).
Er is voor vier wielen gekozen om het anders desastreus zou zijn als hij een keer los zou schiet.
Je zit ook heel goed in het filmpje dat de aanhanger juist doordat het een twee asser is erg heen en weer schiet.

Het is een mogelijkheid dat het echt gebouwd wordt , maar dat ligt aan het bedrijf waar ik voor ontwerp, het is principe maar een oefen ontwerpopdracht.

Heel goed dat die mensen dan ervaringen hebben met dit soort toepassingen  in ruw terrein. :'(,  
Ik ben erg benieuwd naar de eerste veld testen.. en ik ben bang dat deze erg snel op de kant ligt, of het eerste zandheuveltje niet overkomt..

Losschieten mag nooit een optie zijn, zelfs gebruikerfouten moeten vermeden worden, dat zou echt een designfout zijn.

Verder moet je goed snappen, dat harder dan stapvoets rijden met een patient, echt onaanvaardbaar is en echt voor grote problemen gaat zorgen..  Het maakt niet uit of je niet kiest voor 1 wiel, 2 wiel, of 4 wiel systemen..
Een simpele test om te bewijzen..  zet iemand met een gebroken sleutelbeen op achter op een quad, en 4x4 en rijdt dan eens over het strand..  De uitkomst kan je denk ik wel voorspellen..  Mensen stappen na 50meter huilend uit.. en gaan wel lopen.
Echt meer pijnprikkels aan een bewusteloze kan je niet geven

Maar ik zal er wel niet genoeg verstand van hebben..


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #52 Gepost op: 25 juni 2011, 22:08:28
Maar ik zal er wel niet genoeg verstand van hebben..

Tsja, gewoon informatie in winnen bij de mensen die er verstand van hebben en/of bij zo'n beetje elke kust-reddingsbrigade in Nederland  O0
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #53 Gepost op: 26 juni 2011, 14:36:36
Tsja, gewoon informatie in winnen bij de mensen die er verstand van hebben en/of bij zo'n beetje elke kust-reddingsbrigade in Nederland  O0

Bin there, done that, got the t-shirt..

Neem eens een bowlingbal of een knikkerbak mee in een aanhangertje achter een quad, meer simpeler kan ik niet laten zien..  Zet er een camera op.. en laat maar zien.. of dat comfortabel zal zijn...


AlexEGM

  • RB Egmond / Strandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Reactie #54 Gepost op: 22 juli 2011, 21:12:42
Ik zal deze vragen als lid van een brigade beantwoorden:
Hebben jullie wel eens problemen met het vervoeren van slachtoffers uit lastig bereikbare gebieden?
-meestal niet, redelijk egaal bewakingsgebied
Is het belangrijk dat het slachtoffer stabiel en schokvrij kan liggen (ivm met het moeilijk begaanbare terrein, bij huidige  quads liggen de slachtoffers zonder vering achterop)
-hangt van het letsel af, het liefst wel. Let op dat het ook handig is als een slachtoffer goed vast zit, gof iemand achter het slachtoffer in de gaten kan houden
Welke spullen zouden er minimaal mee moeten kunnen met de quad?
-EHBO
-Mobilofoon/portofoon
-rescuetube
-eventueel een redlijn kastje
Op alle door mij geplaatste foto's zit copyright


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #55 Gepost op: 23 juli 2011, 00:30:45
Nog even een toevoeging aan een mogelijke inventarislijst, met oog op de toekomst: Houders om een rescueboard in te vervoeren... (Zoals bij de welbekende collega's uit Bondi bijvoorbeeld)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,817
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #56 Gepost op: 23 november 2013, 23:49:17
Brandweer ZHZ ‏@BrandweerZHZ 12h
Hulpdiensten oefenen vanochtend op #Sophiapolder in @gemeenteHIA  Inzet van KNRM en Quad voor vervoer naar/ op eiland

10:55 AM - 23 Nov 13

Brandweer ZHZ ‏@BrandweerZHZ 11h
De oefening op de #Sophiapolder  is ten einde. Gewonden gered. De hulpdiensten ervaren de oefening als leerzaam. pic.twitter.com/t3LtoNT1uh

12:04 PM - 23 Nov 13
Samen sterk in de hulpverlening!


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #57 Gepost op: 23 november 2013, 23:59:12
Luchtgeveerde aanhanger.
Verdiep je daar eens in.  ;)
Groetjes, Marco


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #58 Gepost op: 24 november 2013, 19:08:30
Ik vraag mij af of dit in het mulle zand werkt. ::)


guest11765

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 25 november 2013, 10:25:33
Citaat van: Shifty link=msg=1222687 date=1385316510
Ik vraag mij af of dit in het mulle zand werkt. ::)

Zeker vanuit technisch oogpunt zou ik niet weten waarom het niet zou kunnen?
Ik denk dat je alleen geen koppelingen moet gebruiken!
Maar je hebt ook load adjuster systemen die werken met een pomp die niet los gaat van de leidingen en die alleen een 12volt aansluiting nodig hebben.

Met andere woorden: luchtbalgen als vering, leidingen van kunststof, direct 1 op 1 aangesloten op een compressor in afgesloten kist met extra filter, en white stekker verbindingen naar de quad.
Alleen iedereen roemt luchtvering, zo comfortabel is het helemaal niet!

Waar ook bij RWC trailers eens naar gekeken moet worden en dus ook een quad aanhanger, zijn hele grote wielen met ballon banden. 1 een groot wiel heeft veel minder last van hobbels, dus rolt veel makkelijker door. 2 door de grote omtrek is het contactvlak veel groter dus ook "drijft" de band veel beter op het zand. 3 door ballon banden te nemen kan je met 1 bar druk heel veel vering opvangen. 4 Door het kunnen kantelen (i.p.v. 4 banden, dus altijd je rug forceren met op de kogel tillen etc) kan de aanhanger veel makkelijker gekoppeld worden!

Maar goed dit roep ik inmiddels al 3 jaar en niemand doet er ook maar iets mee.............