Examen arrestatieteam Friesland

Auteur Topic: Examen arrestatieteam Friesland  (gelezen 5302 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Zorbacop

  • Brigadier RR - coach/ANPR/biker/ME
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Servo Per Amikeco
    • Zorba-shirts
Reactie #10 Gepost op: 18 mei 2011, 21:50:04
               
de opleiding voor hun taak is dan ook niet volgens het boekje.

Definieer "volgens het boekje".

De rijopleiding van de politie bestaat tegenwoordig niet meer uit ritten met optische en geluidssignalen. Wel wordt er met verhoogde snelheid gereden en door rood etc. Je rijd dus alsof je een prio1 melding hebt, maar zonder lichten en lawaai.

Soms is zonder OGS beter en veiliger dan met.
Crime is a disease  I'm the cure When everythi


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #11 Gepost op: 18 mei 2011, 21:51:53
De rijopleiding van de politie bestaat tegenwoordig niet meer uit ritten met optische en geluidssignalen. Wel wordt er met verhoogde snelheid gereden en door rood etc. Je rijd dus alsof je een prio1 melding hebt, maar zonder lichten en lawaai.

Net als in ambulanceland. En er zit een ervaringsdeskundige naast je die ingrijpt indien nodig.

Edit: al zullen de kwalificaties / eisen wel wat hoger liggen voor deze eenheid. O0


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2011, 21:54:02
Oefenen en opleiden zijn volgens mij twee afzonderlijke begrippen en ik neem aan dat Bart "opleiden" bedoelt. Dat men tijdens een oefening niet met O&G rijdt, lijkt me logisch. Maar hoe leert een chauffeur eigenlijk met O&G te rijden? ZO had Blik op de Weg ooit een mooie documentaire over de opleiding van de Haagse verkeerspolitie waarbij men zich tijdens een 'oefenrit' toch echt daadwerkelijk met O&G tussen het overige verkeer door moest wurmen, omdat zoiets wel realistisch geoefend moet worden. Zit wel wat in, lijkt me.
Een aanrader..! Heb de "set" van filmpjes al meerdere keren gekeken.
Voor de geïnteresseerden: http://www.youtube.com/results?search_query=Blik+op+de+weg+Special+VTB+Haaglanden&aq=f


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #13 Gepost op: 18 mei 2011, 22:12:07
Fijn zo'n storm in een glas water. Laten we deze discussie stoppen alvorens deze begint... Deze praktijk examens vinden al jaren zo plaats. Wat is trouwens gescheur?  Dadelijk gaat iemand nog klagen dat er een heli is ingezet en dat dit wel erg duur is.....
Je ziet het overduidelijk verkeerd.

Fijn zo'n reactie van een moderator aan een leek.
Ik vind de toon van jouw bericht niet echt uitnodigend om een volgende keer weer iets te vragen als leek zijnde.


Aan alle andere die gereageerd hebben op een normale wijze: Bedankt. Ik ben weer wat wijzer.   O0


japio

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #14 Gepost op: 18 mei 2011, 22:15:28
Ik kan niet oordelen over hoe het bij de politie of ambulance gaat, maar weet wel dat dit bij de brandweer volgens de Brancherichtlijn NIET is toegestaan!

Blz. 38, onder veelgestelde vragen:

Wat is de status als je alleen meedoet met een brandweeroefening? (...)

Bij oefeningen worden per definitie geen optische en geluidssignalen gevoerd, maar betreft het altijd prio 3. De brancherichtlijn, en dus ook de opleidingseis, is van toepassing op uitrukken in opdracht van de alarmcentrale.


Niet helemaal waar.
BOCAS, het Amsterdamse opleidingscentrum van Brandweer Amsterdam - Amstelland heeft als enige opleidingscentrum een ontheffing van de minister gekregen om gebruik te maken van O&G tijdens chauffeurs opleidingen en oefeningen. Uiteraard zijn er zeer zware eisen aan zowel instructeurs als aan de voertuigen gesteld. ( BOCAS heeft een Atego TAS en een Touran voorzien van dubbele bediening) Alle ritten worden met een onboard camera gelogd. Samen met de eigen mobiele slipbaan zijn we in staat om voor onszelf en voor derden hoogwaardige trainingen aan te bieden


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #15 Gepost op: 18 mei 2011, 22:22:58
Daar heb ik inderdaad laatst een filmpje van gezien. Verbaasde mij al.
Toch klopt mijn verhaal wel, in die zin dat dit zo in de brancherichtlijn staat. En branche betekent in dit geval opgesteld en geaccepteerd door/namens de gezamenlijke brandweerkorpsen (NVBR).
Maar jouw verhaal klopt ook. Regelgeving, en dus ook ontheffing van de minister staat juridisch boven regels/afspraken binnen een branche.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #16 Gepost op: 18 mei 2011, 22:27:07
Vinden jullie de manier waarop dat examen is afgenomen normaal?
En daarbij doel ik dan op het gescheur over de A32. Ik als leek vind dit echt niet kunnen, maar goed misschien zie ik dit wel verkeerd.
Je ziet het overduidelijk verkeerd.
Fijn zo'n reactie van een moderator aan een leek.
Ik vind de toon van jouw bericht niet echt uitnodigend om een volgende keer weer iets te vragen als leek zijnde.
Aan alle andere die gereageerd hebben op een normale wijze: Bedankt. Ik ben weer wat wijzer.   O0
Tja, je geeft eerst een duidelijk negatief waardeoordeel, en vervolgens vraag je of je het misschien verkeerd ziet. Ik geef daarop aan dat je het duidelijk verkeerd ziet, en dat vind je mijn reactie niet uitnodigend.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #17 Gepost op: 19 mei 2011, 08:12:00
Of het nou een oefening, een examen of een reeële inzet is, dat zul je bij het AT nooit weten  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #18 Gepost op: 19 mei 2011, 14:11:18
Tijdens onze bike opleidingsweek zat er ook een dergelijk onderdeel in:

Je hebt een melding, fiets zo snel mogelijk door deze volle winkelstraat / station / winkelcentrum van a naar b. Gewoon oefenen op het anticiperen van je medeweggebruiker, zoiets is niet in een simulatie te oefenen.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #19 Gepost op: 19 mei 2011, 19:17:21
Fijn zo'n reactie van een moderator aan een leek.
Ik vind de toon van jouw bericht niet echt uitnodigend om een volgende keer weer iets te vragen als leek zijnde.


Aan alle andere die gereageerd hebben op een normale wijze: Bedankt. Ik ben weer wat wijzer.   O0

Hij reageert gewoon als gebruiker, als ie als mod reageerde dan was zijn tekst wel in het rood en had er mogelijk een slotje op het topic gezeten ;) .


Ik vind het overigens niets meer dan normaal dat er ook met ogs geoefend wordt bij dergelijke opleidingen.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)