OGS bij onopvallende (politie) voertuigen

Auteur Topic: OGS bij onopvallende (politie) voertuigen  (gelezen 102399 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #110 Gepost op: 31 december 2012, 15:05:53
En er zijn zulke mooie oplossingen!

Ik mag er helaas geen foto's van plaatsen....

Maar de onopvallende wagens die ik heb gebouwd, zijn voorzien van een simpele multistekker op de a stijl en een houder van het zwaailicht in de deur. Heb je haast? Pak je de lamp meteen uit de deur, klik je hem in de a stijl, raampje open en rijden maar. Hier zit dan ook meteen de aansluiting in voor de blackbox registratie etc.

Geen graaien achter de stoel of rechts naast je. Verder merk je ook dat er een groot verschil is in gekeurde zwaailichten. Sommige lampen zijn gewoon te plat, waardoor er maar een smal streepje blauw licht uit komt. staat de lamp dan iets schuin op het dak, wordt de waarschuwingswerking al enorm verminderd.

In Zweden bestaat er een prachtig systeem dat de kentekenplaat omlaag schuift en daarachter zitten de flitsers en de speaker verwerkt. Voordeel is dat het goed beschermd en onopvallend is als het uitgeschakeld staat, maar heel duidelijk hoorbaar is, wanneer ingeschakeld....


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #111 Gepost op: 31 december 2012, 22:48:26
(...)
In Zweden bestaat er een prachtig systeem dat de kentekenplaat omlaag schuift en daarachter zitten de flitsers en de speaker verwerkt. Voordeel is dat het goed beschermd en onopvallend is als het uitgeschakeld staat, maar heel duidelijk hoorbaar is, wanneer ingeschakeld....

Toevallig foto;s van?? Ben erg benieuwd:D


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #112 Gepost op: 2 februari 2013, 02:06:54
Werd van de week ingehaald door enkele voertuigen van, ik vermoed het AT. s' Ochtends rond een uur of 8/half 9 ter hoogte van Beilen op de A28. Het was zo goed als licht.

Ik reed op de linker baan om wat andere auto's in te halen, zie ik de bestelbus achter mij ineens naar rechts tussen de auto's schieten. Komt daar tot mijn verbazing een zwarte X5 met blauw blauw weg. Grill flitsers, blauwe pit op het dak. Ik zodra ik dat veilig kon ook naar rechts. Terwijl de X5 mij passeert hoor ik de sirene pas, en na het passeren zie ik nog de blauwe hideaways in de achterlichten. Maar al met al vond ik het geen opvallende verschijning. De pit was vrij plat, dus zal de beruchte puck wel zijn.

Even later komt er ook nog een A6 voorbij stuiven, die ongeveer hetzelfde uitgedost was. Alleen met een andere pit op het dak, die aardig beter opviel.

Maar wat ik me nu vooral afvraag, maakt het AT geen gebruik van grootlicht flitsers? Hier geloof ik wig/wag genoemd. Zie het zo nu en dan wel op de ambu's hier en die zie je dan vaak al van verre aankomen. De zichtbaarheid van met name die X5 viel mij vies tegen. Dat terwijl ik de spiegels amper uit het oog verlies.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #113 Gepost op: 2 februari 2013, 12:01:53
Ik heb regelmatige enkele wagens van het AT voorbij zie komen met grootlicht-schakeling danwel wigwag. Dus ze worden wel gebruikt...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #114 Gepost op: 4 februari 2013, 08:00:10
Ik heb van de monteur van Honac gehoord dat je de wig/wag lampen met een aparte handeling moet aanzetten omdat hij niet automatisch aan mag met de blauwe verlichting. (omdat de koplampknippers in het donker niet aan mogen)

Dus misschien wordt het in de haast vergeten, of bewust niet gevoerd.


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #115 Gepost op: 4 februari 2013, 19:03:59
Dat is natuurlijk altijd mogelijk EvEs. Het was ook nog niet echt helemaal licht, dus misschien dan juist wel netjes van hun. Zie alleen regelmatig ambu's met wig/wag rijden in het pikkedonker. Dus niet iedereen houd zich eraan.


sylvester1986

  • Gast


sylvester1986

  • Gast
Reactie #117 Gepost op: 27 maart 2013, 20:12:58


Mahad

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 248
Reactie #118 Gepost op: 12 april 2013, 16:44:14
Zelfde voor het Haagse, alle voertuigen zijn noodhulp uitgerust inclusief de bussen. De mensen die noodhulp rijden pakken de auto die zij het lekkerst vinden rijden en melden die in als noodhulp voertuig. Over het algemeen is dat het snelste voertuig, dus die staat standaard al ingemeld. Overigens gebeurt het vrijwel nooit dat er met een busje noodhulp wordt gereden, altijd een Touran.

Wat er met de afgeschreven voertuigen en materieel gebeurt weet ik niet, wel weet ik dat bureau vervoer een redelijk aantal reserve tourans en bussen heeft staan voor als een auto defect is.
Geld dat ook voor de onopvallende voertuigen dat die ook noodhulp uitgerust zijn ?
That's just the way it is.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #119 Gepost op: 12 april 2013, 18:30:25
Nee. Over het algemeen ligt daar zeer weinig in.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.