OGS bij onopvallende (politie) voertuigen

Auteur Topic: OGS bij onopvallende (politie) voertuigen  (gelezen 102428 keer)

0 gebruikers (en 34 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #150 Gepost op: 20 april 2013, 15:34:34
Helemaal eens, vind ook dat alle bureau's zo'n uitgeruste auto moeten hebben. Echter wegen de voordelen niet op tegen de kosten, de auto's zijn te beperkt inzetbaar en je moet er dus een noodhulp auto voor inleveren. Bovendien kennen de boefjes de auto snel genoeg, als je dat allemaal bij elkaar optelt is het prijskaartje ineens wel erg hoog en moeten we het met een goedkopere versie doen.  :'(

Tsja... Ik vraag het me af. Je ziet binnen politie Nederland steeds vaker gebeuren dat er qua personele inzet beperkt wordt en dat er (bijv.) nog maar 1 of 2 agenten ''over'' zijn (dus die niet de eerstelijns hulp moeten verlenen, minimale sterkte).
Wat is er nou mooier als die in een onopvallende auto zetten?! De resultaten zijn er snel genoeg en qua financieel plaatje win je ook genoeg... (hoeveel mobiele bellers ''pak je'' tijdens opvallende surveillance & onopvallende surveillance...?)

De nieuwe slogan binnen de politie ''Prio-1 voor iedereen'' heeft natuurlijk met een lege dienstauto geen zin.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #151 Gepost op: 20 april 2013, 16:33:52
De vraag is dan ook waar je het burgervoertuig voor wilt gebruiken. Bij ons worden onze basisteamauto's nu veel gebruikt voor projectmatige gerichte surveillance op doelgroepers waarbij geen verkeerszaken worden aangepakt. Gelukkig maar want het zijn allemaal Opel op VW Slowmotions zonder stopborden (achterzijde).

Die Golf die CopVR3 beschrijft is in ieder geval welkom hoor, motiveert ook meer om onopvallend te gaan rijden. Nu is die motivatie ver te zoeken gezien de niet-uitgeruste trage auto's als onopvallende.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #152 Gepost op: 20 april 2013, 17:09:08
Wij hebben daar op het bureau niet zo'n last van, er zijn regelmatig diensten met meer personeel dan auto's. Kan me dan ook niet voorstellen dat de bureauleiding een opvallend voertuig gaat inleveren voor een onopvallend voertuig.
Vwb verkeerszaken, dat is voor een wijkbureau iets minder interessant. Behalve dat wij niets van het door jou geschetste financiele plaatje terugzien wordt er toch meer gefocust op criminaliteit met onze burgerbakken. (uitzonderingen daargelaten)
Echte verkeerszaken worden door de verkeersdienst aangepakt en worden door ons erbij gedaan, niet echt een motivatie om zo'n dure auto te kopen. Bovendien.... waarom zou de bureauleiding zoveel geld uitgeven voor een prachtig uitgeruste auto, terwijl het in hun ogen ook met een minder toegeruste auto kan.............. Alles wat de 'kale' burgerauto tekort komt, kan immers door een opvallende auto worden gedaan.

Waar ik wel heel blij mee ben is de technische uitrusting van onze onopvallende auto, bepaald traag is hij niet te noemen 998765
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #153 Gepost op: 20 april 2013, 19:42:07
De onopvallende VW Golf 2.0 TDI DSG van Assen op pagina 7 heeft al enige maanden het hele pakket.
Naast:
-Movia SL pit,
-grilflitsers,
-knipperende koplampen
-sirene,
-mobilofoon
-led leeslamp, wit/rood
-stop vóór, 3-functie stopbak achter (stop, volgen en alleen "politie")
-stoel/bank bescherming-leer

heeft hij ook:
-maglites
-handsfreebury
-navigatie (VDO met meldkamerkoppeling voor meldingen en kentekenbevraging)
-radio cd/mp3
-AVLS
-AED
-en de gehele "touran-noodhulp uitrusting" m.u.v. het schild tbv gestoordenprocedure.

Ofwel, de natte droom voor iedere liefhebber van onopvallend surveilleren  8)

Het zou eens tijd worden voor een "standaardpakket" voor onopvallende auto's.
je ziet nu korpsen met alleen stop- voor en korpsen met bovenstaand pakket.

Ik vind (maar dat is mijn mening) dat iedere onopvallende auto voor een wijkteam minimaal moet zijn voorzien van het volgende:

- stop voor en achter, met achter de optie om alleen "politie" te tonen
- optische en geluidssignalen
- navigatie
- mobilofoon met bediening op het stuur.
- radio  >:D

dit is toch een mooie gulden middenweg?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #154 Gepost op: 21 april 2013, 03:19:57
Alles wat de 'kale' burgerauto tekort komt, kan immers door een opvallende auto worden gedaan.

In de grote stad, vast & zeker... In de rest van Nederland niet... Ik heb al vaker een plaatje geschetst met de mensen waarmee andere steden en/of gemeenten het moeten doen. Ook die werkgebieden die tegen de grote regio's/steden aan liggen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #155 Gepost op: 21 april 2013, 04:34:59
Bovendien kennen de boefjes de auto snel genoeg...

ff gaan rouleren met andere wijkteams...

overigens moet ik er bij zeggen dat de noodhulpuitrusting in deze Golf in de loop der tijd is opgespaard, waadoor je uiteindelijk een extra auto helemaal kan vullen.
De TIR3 blauwe lampen aan de achterzijde zijn afneembaar (onofficieel maar reuze effectief) en werken met schakelaar op sigarettenplug.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #156 Gepost op: 21 april 2013, 10:43:36
Rouleren is niet echt een optie, vrijwel alle wijkbureau's rijden met dezelfde auto's...... in andere kleuren  ;D
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #157 Gepost op: 21 april 2013, 23:10:42
Nou dat maakt toch niet uit? Er rijden duzenden Golfjes op de weg... Ander kleurtje en kenteken doet al genoeg...
Of met een wit petje achter het stuur gaan zitten... of een genaaid pleerrol-mutsje op de hoedenplank en 2 bambi-zonneschermpjes op de achterste zijramen...
werkt fantastisch!


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #158 Gepost op: 21 april 2013, 23:13:08
Nog een tip van het huis :) Als jullie op zoek zijn naar een VD o.i.d. en daarom rustig door een wijk rijden, stop dan iniedergeval je oortje even aan de kant van de middenconsole... Zeker die zwarte oortjes vallen nogal op voor het geoefende oog...


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #159 Gepost op: 22 april 2013, 18:50:00
Nou dat maakt toch niet uit? Er rijden duzenden Golfjes op de weg... Ander kleurtje en kenteken doet al genoeg...

Dat is 't punt, wij rijden (zoals eerder vermeld) niet met Golfjes. Als de boefjes 's-avonds een diesel auto met ons merk/type aan zien komen rijden dan zijn ze weg, ongeacht de kleur. Het is namelijk al eens geprobeerd.
Helaas heeft het ook niet zo heel erg veel prioriteit dat we een gevarieerder wagenpark krijgen/lenen/huren. Bovendien, de echte boefjes weten precies wie politie is... wat voor auto dan ook!

Nog een tip van het huis :) Als jullie op zoek zijn naar een VD o.i.d. en daarom rustig door een wijk rijden, stop dan iniedergeval je oortje even aan de kant van de middenconsole... Zeker die zwarte oortjes vallen nogal op voor het geoefende oog...

Ja dat hadden we zelf ook wel bedacht  ;D maar bedankt voor het meedenken iig!! Wij dragen overigens geen oortjes, alleen áf en toe met solo surveillance.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.