Als er geen toeters en bellen op een onopvallend politievoertuig zitten dan mag je daar toch geen spoedritten mee rijden? Ookal heb je die zelf geregeld? Mocht je een aanrijding krijgen, tijdens een prio 1 rit met OGS wat doet de verzekering dan? Want officieel mag er dus geen prio 1 mee gereden worden. Of zijn politievoertuigen met toestemming en beschikking over OGS niet anders (zeer hoog risiso) verzekerd dan de peugeot 206 van de buurvrouw?
Neehoor dat is niet verbonden aan een voertuig, al zal de meldkamer niet snel een 'toestemmingsrit' geven aan een onopvallend voertuig. Als er helemaal geen toeters en bellen opzitten betekent het niet dat je geen 'spoedrit' mag rijden, je hebt voor de uitvoering van de politietaak altijd ontheffing van het RVV en mag dus gewoon rode lichten negeren, busbaan pakken etc als dat nodig is. Sterker nog, als ik in mijn privé auto in eigen tijd iets zie gebeuren waarop ik direct moet ingrijpen dan heb ik ook vrijstelling van het RVV, zolang het maar noodzakelijk is voor de uitvoering van de politietaak.
Het grote verschil in rijden zonder OGS is dat je geen voorrangsvoertuig bent, maar daar staat al genoeg info over op het forum. In het Haagse heb ik heel veel onopvallende surveillance gereden en daarbij heb ik slechts 1x met OGS gereden, terwijl ik veel vaker 'met spoed' naar een melding ben gegaan zonder OGS. Het is een afweging die je maakt en betekent dat je je rijgedrag hier op moet aanpassen.
Ook als je verkeerssurveillance doet en je moet achter iemand aan die een rood licht negeert betekent dat vaak dat jij dezelfde 'overtreding' moet maken om hem uiteindelijk staande te kunnen houden.
Sterker nog, de oude rij opleiding die ik heb gehad (BROA) bestond uit spoedritten zonder OGS. Dus ja, ook met de burgervoertuigen die niet zijn uitgerust met licht en geluid mag je 'spoedritten' rijden. Hoe dat verzekeringstechnisch zit weet ik niet, je bent geen voorrangsvoertuig dus zul je sneller de pineut zijn. Net zoals je dat bent als je met een opvallend auto zonder sirene rijdt...... Rijgedrag aanpassen en zo min mogelijk risico nemen