OGS bij onopvallende (politie) voertuigen

Auteur Topic: OGS bij onopvallende (politie) voertuigen  (gelezen 102424 keer)

0 gebruikers (en 33 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #190 Gepost op: 24 augustus 2013, 18:32:24
Citaat van: CopVR3 link=msg=1194762 date=1377295503
Want?

Een lampje, vaak ook nog schuin op het dak geplaatst, op een voertuig in een neutrale uitvoering en kleur valt nu eenmaal een stuk minder op dan een gestripte hulpverleningsvoertuig. Als je geluk hebt zitten er nog grillflitsers in maar dan houdt het vaak wel op.

Als mensen een sirene horen krijgen ze een verwachtingspatroon. Ze zoeken vaak een wit voertuig met oranje/blauwe strepen, een rood voertuig met wit/blauwe strepen of een geel voertuig met oranje/blauwe strepen, allen met blauwe lampen op het dak die rondom zichtbaar zijn. Ze verwachten niet een personenauto met een blauw lampje er op.

Als je hier bewust van bent valt hier prima mee om te gaan maar ik merk altijd wel dat je op kruisingen minder snel gezien en voorgelaten wordt dan met een opvallend voertuig.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #191 Gepost op: 24 augustus 2013, 18:47:46
Citaat van: rensb link=msg=1194750 date=1377292947
Als er geen toeters en bellen op een onopvallend politievoertuig zitten dan mag je daar toch geen spoedritten mee rijden? Ookal heb je die zelf geregeld? Mocht je een aanrijding krijgen, tijdens een prio 1 rit met OGS wat doet de verzekering dan? Want officieel mag er dus geen prio 1 mee gereden worden. Of zijn politievoertuigen met toestemming en beschikking over OGS niet anders (zeer hoog risiso) verzekerd dan de peugeot 206 van de buurvrouw?

Neehoor dat is niet verbonden aan een voertuig, al zal de meldkamer niet snel een 'toestemmingsrit' geven aan een onopvallend voertuig. Als er helemaal geen toeters en bellen opzitten betekent het niet dat je geen 'spoedrit' mag rijden, je hebt voor de uitvoering van de politietaak altijd ontheffing van het RVV en mag dus gewoon rode lichten negeren, busbaan pakken etc als dat nodig is. Sterker nog, als ik in mijn privé auto in eigen tijd iets zie gebeuren waarop ik direct moet ingrijpen dan heb ik ook vrijstelling van het RVV, zolang het maar noodzakelijk is voor de uitvoering van de politietaak.

Het grote verschil in rijden zonder OGS is dat je geen voorrangsvoertuig bent, maar daar staat al genoeg info over op het forum. In het Haagse heb ik heel veel onopvallende surveillance gereden en daarbij heb ik slechts 1x met OGS gereden, terwijl ik veel vaker 'met spoed' naar een melding ben gegaan zonder OGS. Het is een afweging die je maakt en betekent dat je je rijgedrag hier op moet aanpassen.
Ook als je verkeerssurveillance doet en je moet achter iemand aan die een rood licht negeert betekent dat vaak dat jij dezelfde 'overtreding' moet maken om hem uiteindelijk staande te kunnen houden.

Sterker nog, de oude rij opleiding die ik heb gehad (BROA) bestond uit spoedritten zonder OGS. Dus ja, ook met de burgervoertuigen die niet zijn uitgerust met licht en geluid mag je 'spoedritten' rijden. Hoe dat verzekeringstechnisch zit weet ik niet, je bent geen voorrangsvoertuig dus zul je sneller de pineut zijn. Net zoals je dat bent als je met een opvallend auto zonder sirene rijdt...... Rijgedrag aanpassen en zo min mogelijk risico nemen  O0
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Reactie #192 Gepost op: 24 augustus 2013, 19:50:03
Ik heb vaak het idee dat je zonder OGS meer opschiet dan met OGS, Als je OGS aanzet gaan mensen toch anders rijden, zonder rijden die mensen ook een beetje meer door  ;D
Met Vriendelijke Groet.....


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #193 Gepost op: 25 augustus 2013, 01:06:38
Citaat
Sterker nog, als ik in mijn privé auto in eigen tijd iets zie gebeuren waarop ik direct moet ingrijpen dan heb ik ook vrijstelling van het RVV, zolang het maar noodzakelijk is voor de uitvoering van de politietaak.
En hier ben ik 't niet mee eens.
De vrijstelling spreekt wel over de 'uitvoering van de politietaak', maar lid 4 van de vrijstelling geeft ook nadrukkelijk aan dat het om een 'opgedragen taak' moet gaan.

En ergens privé ingrijpen heeft niets met een opgedragen taak te maken. Dat het eea je wellicht vergeven wordt door een rechter is mogelijk (lees: er bestaat een rechtvaardigingsgrond), maar het heeft weinig tot niets met de vrijstelling te maken..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #194 Gepost op: 25 augustus 2013, 01:17:16
Citaat van: DiNozzo link=msg=1194918 date=1377361944
Een lampje, vaak ook nog schuin op het dak geplaatst, op een voertuig in een neutrale uitvoering en kleur valt nu eenmaal een stuk minder op dan een gestripte hulpverleningsvoertuig. Als je geluk hebt zitten er nog grillflitsers in maar dan houdt het vaak wel op.

Als mensen een sirene horen krijgen ze een verwachtingspatroon. Ze zoeken vaak een wit voertuig met oranje/blauwe strepen, een rood voertuig met wit/blauwe strepen of een geel voertuig met oranje/blauwe strepen, allen met blauwe lampen op het dak die rondom zichtbaar zijn. Ze verwachten niet een personenauto met een blauw lampje er op.

Als je hier bewust van bent valt hier prima mee om te gaan maar ik merk altijd wel dat je op kruisingen minder snel gezien en voorgelaten wordt dan met een opvallend voertuig.

Weinig tot geen last van.
Ik ga met een onopvallende auto minstens zo snel en makkelijk door het verkeer dan met een opvallende auto.
Hij is ook sneller, trekt harder op, past door elk gaatje, wendbaarder ipv die kinderwagen-Tourans en busjes en die van ons is gelukkig voorzien van de beste signalering.
Movia SL op dak. Schuin op dak bij dag is niet boeiend want geeft nog steeds en bak licht. grillflitsers, groot licht knippert ook. blauw flitsers aan de achterzijde en de sirene.
Dat valt genoeg op!


sylvester1986

  • Gast
Reactie #195 Gepost op: 25 augustus 2013, 13:06:06
Citaat van: CopVR3 link=msg=1195034 date=1377386236
Weinig tot geen last van.
Ik ga met een onopvallende auto minstens zo snel en makkelijk door het verkeer dan met een opvallende auto.
Hij is ook sneller, trekt harder op, past door elk gaatje, wendbaarder ipv die kinderwagen-Tourans en busjes en die van ons is gelukkig voorzien van de beste signalering.
Movia SL op dak. Schuin op dak bij dag is niet boeiend want geeft nog steeds en bak licht. grillflitsers, groot licht knippert ook. blauw flitsers aan de achterzijde en de sirene.
Dat valt genoeg op!
Idd 1 van de betere O0
Citaat van: RS6 link=msg=1034048 date=1336671238






Regio: Drenthe
Afdeling: BPZ - bureau Assen Balkengracht
Soort voertuig: Onopvallendvoertuig
Merk en type: Volkswagen Golf 6 2.0 TDI 140 pk DSG
Kenteken: **-**-**
Bijzonderheden: Net nieuw. Met AVLS, stop voor/achter, grill flitsers en alternerende koplampen.

Foto's zijn gemaakt door CopVR3.
@CopVR3, klopppen de gegevens zo?  ;)
Citaat van: RS6 link=msg=1042712 date=1338385176
De VW Golf is inmiddels voorzien van blauw aan de achterzijde.
2x Whelen TIR3 met zwarte pant, zodat ze niet opvallen als ze uit staan. ;-)





Foto's zijn van CopVR3


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #196 Gepost op: 25 augustus 2013, 13:33:22
Zo hoort een onopvallende auto opgebouwd te zijn. Jaloers  :-X O0


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #197 Gepost op: 25 augustus 2013, 13:38:15
Citaat van: tcf link=msg=1195113 date=1377430402
Zo hoort een onopvallende auto opgebouwd te zijn. Jaloers  :-X O0
Dat zou een mooie vervanger zijn voor de huidige ovd-p golf van zhz :D O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #198 Gepost op: 25 augustus 2013, 15:28:27
Nou inderdaad! Of de vaste burgerauto van D1, die zit al bijna aan het maximale aantal km's


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #199 Gepost op: 25 augustus 2013, 18:23:17
Citaat van: tcf link=msg=1195129 date=1377437307
Nou inderdaad! Of de vaste burgerauto van D1, die zit al bijna aan het maximale aantal km's
Ik ben benieuwd wanneer deze er uit gaan, maar dat horen we dan misschien nog wel van jou  :D  Zal binnenkort als ik de golf zie ( ik zie hem wat meer  :D ;D )  nog wat foto's maken van het beestje, ik vermoed dat deze ook niet al te lang meer in gebruik is  O0 ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid