OGS bij onopvallende (politie) voertuigen

Auteur Topic: OGS bij onopvallende (politie) voertuigen  (gelezen 103197 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #320 Gepost op: 12 februari 2015, 14:35:45
Citaat van: Jerommeke link=msg=1330226 date=1423746243
Zoek voor de grap eens op youtube op de termen ''undercover politie'' ''onopvallende politie'' etc.
Met enige regelmaat komen er onopvallende ''wijkwagens'' langs die alleen maar met blauwe grill-flitsers en twee toon rijden.
Ik kan ook genoeg filmpjes vinden van opvallende auto's die met alleen blauw rijden. Wat wil je daar mee zeggen? Ja er zijn collega's die kennelijk niet de moeite nemen om de blauwe pit op het dak te zetten. (dat hoeft niet meteen kamikaze te zijn overigens)
Ik ken ook collega's die met een opvallende auto rijden als een kamikaze. Dat ligt meer aan de bestuurder dan aan het voertuig waar ze in zitten.

Als men vanuit de leiding vind dat er iets moet gebeuren, zorg dan dat je er voor zorgt dat het materiaal aan de eisen voldoet, en zorg er bv voor dat de grill flitsers alleen werken als de blauwe lamp ook aangesloten is. En als jij verwacht dat die sjoelschijf op het dak het verschil maakt.... Onze burgerauto heeft alleen dat lullige blauwe lampje, en of je die nou op het dak zet of niet, zien doen ze je toch niet.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #321 Gepost op: 12 februari 2015, 14:58:17
Citaat van: Jerommeke link=msg=1330226 date=1423746243
Er gaat zelfs nog discussie of de gewone BPZ diender met de (uitgeklede) versie van BROA nog wel geschikt bevonden wordt om met OGS in een onopvallend dienstvoertuig te rijden.

Er is idd discussie over, gek genoeg voornamelijk afkomstig van de docenten rij-opleiding van de PA. Er zijn div. onderzoeken naar gedaan die allemaal tot één conclusie komen; juridisch geen enkel bezwaar.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #322 Gepost op: 12 februari 2015, 15:14:00
Citaat van: Red link=msg=1330236 date=1423748145
Ik kan ook genoeg filmpjes vinden van opvallende auto's die met alleen blauw rijden. Wat wil je daar mee zeggen? Ja er zijn collega's die kennelijk niet de moeite nemen om de blauwe pit op het dak te zetten. (dat hoeft niet meteen kamikaze te zijn overigens)
Ik ken ook collega's die met een opvallende auto rijden als een kamikaze. Dat ligt meer aan de bestuurder dan aan het voertuig waar ze in zitten.

Als men vanuit de leiding vind dat er iets moet gebeuren, zorg dan dat je er voor zorgt dat het materiaal aan de eisen voldoet, en zorg er bv voor dat je de grill flitsers alleen werken als de blauwe lamp ook aangesloten is. En als jij verwacht dat die sjoelschijf op het dak het verschil maakt.... Onze burgerauto heeft alleen dat lullige blauwe lampje, en of je die nou op het dak zet of niet, zien doen ze je toch niet.

Als je met een voertuig met alleen blauw rijdt heb je geen vrijstellingen, dat is duidelijk
Bij opvallende voertuigen is het niet mogelijk om de daklampen uit te schakelen én met sirene te rijden..
Als je bij een onopvallend voertuig de daklamp niet plaatst voldoe je niet aan de eisen en heb je (als bestuurder en als organisatie) een groot probleem bij een ongeval.
Tel daarbij op dat de collega's niet opgeleidt zijn om met een onopvallend voertuig te rijden en er vanuit gaan dat ''ze wel gezien worden'' en de ellende wordt groter.

Alle (nieuw/recent) opgebouwde voertuigen hebben geen los inschakelbare grill-flitsers. Daarom is die bende ook zo duur, er zitten allerlei regelkasten en registratiekasten tussen. Het is geen kwestie van twee TIR6'jes in de grill schroeven en een schakelaartje. Alles gaat via die ene regelunit.
Dat die grill-flitsers werken in combi met de daklamp maakt geen bal uit, als je die daklamp onder je stoel laat liggen.

Ik begrijp in ieder geval de eenheden die de basisteamburgerbakkie's niet uitrusten met grill-flitsers...
Dat we als (welwillende en goedwerkende) uitvoerende iets anders willen, begrijp ik natuurlijk ook....

http://www.youtube.com/watch?v=xQzi2DfGIzo
112Renkum
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #323 Gepost op: 12 februari 2015, 15:22:19
Ik snap je punt Jerommeke, maar om nou in een auto geen gordels meer in te bouwen omdat toch niet iedereen ze gebruikt... Laat een kleine groep het niet verpesten voor de rest.

Als ik zie of hoor dat collega's een pitrit met alleen grillflitsers uitvoeren, dan spreek ik ze daarop aan. Wijs ze op de moeite die je hebt gedaan voor die uitrusting, en het gevolg als er niet goed mee wordt omgegaan.

Joost

• Forum gebruiker
  • inzetcoördinator bij het BMTN
    • BMTN
Reactie #324 Gepost op: 12 februari 2015, 15:30:10
En bovenstaand filmpje is dagelijkse kost in Arnhem. 98uiye dus zonder daklamp, en dan vaak ook nog zonder richting aan te geven alle kanten opvliegen.
Begrijp me niet verkeerd, er zijn er ook wel die het het goed doen.
BMW Motorbegeleidingsteam Nederland, voor verkeersbegeleiding van al uw evenementen!

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #325 Gepost op: 12 februari 2015, 15:40:22
En bovenstaand filmpje is dagelijkse kost in Arnhem. 98uiye dus zonder daklamp, en dan vaak ook nog zonder richting aan te geven alle kanten opvliegen.
Begrijp me niet verkeerd, er zijn er ook wel die het het goed doen.
Schiet er een filmpje van en zet het op Dumpert, hoe durven ze!

Joost

• Forum gebruiker
  • inzetcoördinator bij het BMTN
    • BMTN
Reactie #326 Gepost op: 12 februari 2015, 16:02:13
Citaat van: Frank. link=msg=1330254 date=1423752022
Schiet er een filmpje van en zet het op Dumpert, hoe durven ze!
Waarom zou ik er een filmpje van moeten maken? mag ik ook niet eens bij de uitoefening van mijn werk te Arnhem. En juist daar kom ik ze tegen/ of zij mij achterop om mij (dan in mijn ogen) af te snijden. Verder geen commentaar hoor, wie werkt maakt fouten, het valt alleen zo op als je met OSG door het verkeer heen probeert te manoeuvreren en je geeft niet aan dat je linksaf wil en toch probeert om je auto er door heen te drukken.
BMW Motorbegeleidingsteam Nederland, voor verkeersbegeleiding van al uw evenementen!

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #327 Gepost op: 12 februari 2015, 16:44:15
Citaat van: Jerommeke link=msg=1330249 date=1423750440
Als je met een voertuig met alleen blauw rijdt heb je geen vrijstellingen, dat is duidelijk

Je hebt wel vrijstelling maar je bent geen voorrangsvoertuig. voor de duidelijkheid.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #328 Gepost op: 12 februari 2015, 20:46:58
Citaat van: Jerommeke link=msg=1330249 date=1423750440
Dat die grill-flitsers werken in combi met de daklamp maakt geen bal uit, als je die daklamp onder je stoel laat liggen.

http://www.youtube.com/watch?v=xQzi2DfGIzo
112Renkum

Deze ligt tenminste op het dash...
Maar goed ook dan ben je niet je wettelijke 360 graden natuurlijk.

Eigelijk maakt het helemaal niet uit of je hem op dak zet of niet. Als het onderweg maar niet mis gaat. Gaat het wel mis dan heb je een groter probleem. Handig is het niet i.i.g.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #329 Gepost op: 12 februari 2015, 21:00:18
Citaat van: CopVR3 link=msg=1330341 date=1423770418
Deze ligt tenminste op het dash...
Maar goed ook dan ben je niet je wettelijke 360 graden natuurlijk.

Eigelijk maakt het helemaal niet uit of je hem op dak zet of niet. Als het onderweg maar niet mis gaat. Gaat het wel mis dan heb je een groter probleem. Handig is het niet i.i.g.

Zelfs die blauwe hockeypuck op t dak zie je 'm niet 360 graden......
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel