[...] lampen op de markt die iets naar boven, recht naar voren en iets naar onder licht uit stralen? Of is dat iets zinloos?
De door LSV aangehaalde Hänsch Movia D's (in flits of LED-uitvoering) zijn daar redelijk goed in.
Of als traditionele oplossing de draailenzen van Pintsch Bamag, de (Mini-)TriOptik en KL. Bij deze lampen (in ieder geval de KL - (Mini-)TriOptik weet ik niet zeker, zie je niet zo vaak meer) kunnen de 3 lenzen die om de gloeilamp draaien op iets verschillende hoogten geplaatst worden zodat de 3 lichtstralen in volgorde "iets hoog", "horizontaal" en "iets laag" verlopen; voorbeeld zijn de KLs op vliegtuigslepers op de Münchense luchthaven. De Mini is ook als magneetversie verkrijgbaar. Ouderwets maar doeltreffend.
Edit: LSV noemt terecht de ECE R65, ik ga er even van uit dat de Pintsch-Bamags deze regel niet volgen...
Een groot probleem voor HV-voertuigen met alleen pitten op het dak (in D nog heel normaal, zeker bij van personenauto's afgeleide politieauto's - op de Transporters en ambu's gelukkig niet meer zo vaak) vind ik dat achterruiten van huidige personenauto's (speciaal stations) niet erg veel zicht naar achteren bieden en de aanwezigheid/positie van zo'n HV-voertuig te laat opgemerkt wordt. Grillflitsers zijn vaak weer iets te laag. Ideaal is dan een dashflitser, met alle nachtelijke weerkaatsingsproblemen van dien... Maar zo ver zijn ze hier nog niet.