OGS bij onopvallende (politie) voertuigen

Auteur Topic: OGS bij onopvallende (politie) voertuigen  (gelezen 102437 keer)

0 gebruikers (en 42 gasten bekijken dit topic.

HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #60 Gepost op: 22 juni 2011, 11:46:17
Mijn vraag: weten de heren hier die rijden met die dingen hoe slecht ze zichtbaar zijn in de spiegels? En/of zijn hier al eens gesprekken over geweest intern? En wat zijn jullie ervaringen qua zichtbaarheid naar het overige verkeer, voelt het aan dat je minder opvalt of niet?

Die heren zullen dat ongetwijfeld weten en er sterk van balen dat ze met dat materiaal op weg worden gestuurd.

Ze realiseren zich ook dat er met hun klachten richting de leiding verder weinig gedaan wordt. Er zal best over gesproken worden maar verwacht niet te veel van wat er daarna gebeurd.

Zelf ben ik ook niet echt te spreken over die platte pitjes, met name overdag valt de lichtopbrengst mij tegen. Als je zegt hockeypuck dan bedoel je denk ik die platte pit van FedSig/TMC.


Gast

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 22 juni 2011, 11:48:57
Zonder al te veel offtopic te willen gaan; het plaatsen van de LED pit (of draailamp of welke magneet dan ook) op de zijkant/voorkant van het voertuig zorgt dat de lichtbundel allesbehalve in een horizontaal vlak over het voertuig wordt gestraald, het pakt de grond en de lucht mee.
Bij elke keer dat die magneetpit op het dak gezet moet worden zou ik als tip willen meegeven, als het kan zoveel mogelijk in het midden en niet rechtsvoor/linksvoor op de afbuigende hoek van het dak  O0


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #62 Gepost op: 22 juni 2011, 11:49:58
Dat zijn dezelfde lampen als die nu via BMW op de nieuwe dienstmotoren worden geleverd. Die zijn dus ook als ''paal''-montage leverbaar.

Het oogt nogal matig zo'n pitje op zo'n dikke bak...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #63 Gepost op: 22 juni 2011, 16:44:55
Bij elke keer dat die magneetpit op het dak gezet moet worden zou ik als tip willen meegeven, als het kan zoveel mogelijk in het midden en niet rechtsvoor/linksvoor op de afbuigende hoek van het dak  O0

Als het draadje daar lang genoeg voor zou zijn is dat zeker een goede tip.

Helaas zijn er ook bij de AT's en andere ''onopvallende'' diensten wat verschillen te zien. Voorheen was het ofwel Hansch Movia D en heel af en toe een Federal Signal strobe. De vervanging daarvoor is de Hansch Movia D LED ( 8)) en een Federal Signal LM400 ( :( )
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #64 Gepost op: 23 juni 2011, 11:02:30
De Hänsch Movia d kan een paar graden schuin redelijk compenseren, door de gebruikte lens en de hoogte van de lamp. De Fedsig LM400 heeft helaas die mogelijkheid niet.
Om de lamp normaal op correcte wijze te monteren, bestaat er een zogenaamde splithoff Träger.
Deze wordt in Duitsland gebruikt, in plaats van magneten. Hij klikt in de dakrand, die dan tevens als stroomvoorziening dienst doet.
En op die manier is de lamp altijd exact horizontaal.

Op die manier heb je namelijk ook geen risico dat het draadje door een gepantserd voertuig door de deur de wagen neit meer gasdicht maakt. Al zit er een losse dakconnector op enkele voertuigen heb ik gezien.

Groeten, Ruud


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #65 Gepost op: 23 juni 2011, 12:40:29
Misschien een domme gedachte van mij hoor; Maar zijn er geen lampen op de markt die iets naar boven, recht naar voren en iets naar onder licht uit stralen? Of is dat iets zinloos?


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #66 Gepost op: 23 juni 2011, 13:15:14
Bestaan wel, maar de ECE R65 verbiedt een grotere openingshoek.

Voor blauw en voor oranje zijn in deze wetgeving de openingshoek van het lichtbeeld vastgelegd.
De openingshoek voor oranje en blauw is verschillend, dat is de reden dat je bij bijvoorbeeld ouderwetse hella draailampen een verschillende riffeling in het glas ziet bij de blauwe en de oranje versie.

Groeten, Ruud


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #67 Gepost op: 23 juni 2011, 13:23:00
[...] lampen op de markt die iets naar boven, recht naar voren en iets naar onder licht uit stralen? Of is dat iets zinloos?
De door LSV aangehaalde Hänsch Movia D's (in flits of LED-uitvoering) zijn daar redelijk goed in.
 
Of als traditionele oplossing de draailenzen van Pintsch Bamag, de (Mini-)TriOptik en KL. Bij deze lampen (in ieder geval de KL - (Mini-)TriOptik weet ik niet zeker, zie je niet zo vaak meer) kunnen de 3 lenzen die om de gloeilamp draaien op iets verschillende hoogten geplaatst worden zodat de 3 lichtstralen in volgorde "iets hoog", "horizontaal" en "iets laag" verlopen; voorbeeld zijn de KLs op vliegtuigslepers op de Münchense luchthaven. De Mini is ook als magneetversie verkrijgbaar. Ouderwets maar doeltreffend.

Edit: LSV noemt terecht de ECE R65, ik ga er even van uit dat de Pintsch-Bamags deze regel niet volgen...

Een groot probleem voor HV-voertuigen met alleen pitten op het dak (in D nog heel normaal, zeker bij van personenauto's afgeleide politieauto's - op de Transporters en ambu's gelukkig niet meer zo vaak) vind ik dat achterruiten van huidige personenauto's (speciaal stations) niet erg veel zicht naar achteren bieden en de aanwezigheid/positie van zo'n HV-voertuig te laat opgemerkt wordt. Grillflitsers zijn vaak weer iets te laag. Ideaal is dan een dashflitser, met alle nachtelijke weerkaatsingsproblemen van dien... Maar zo ver zijn ze hier nog niet.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


sylvester1986

  • Gast


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #69 Gepost op: 7 september 2011, 22:12:13
Lijkt me een onopvallende hondenauto, wederom een nadeel, je krijgt die magneetlamp nooit hoog genoeg, of het snoer is te kort of de auto is te hoog (waardoor je er niet bij kunt). Verder een mooie wagen  0098
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !