Waarom rijdt de politie met Prio1, terwijl er niks aan de hand is?

Auteur Topic: Waarom rijdt de politie met Prio1, terwijl er niks aan de hand is?  (gelezen 24449 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #20 Gepost op: 22 mei 2011, 11:08:50
Heb dit voertuig zelf op de Westfrisiaweg zien rijden ter hoogte van Zwaag. Ik zag ze op een kaart kijken aldaar in de parkeerhaven dus iets zegt me dat ze gewoon OGS aan het oefenen waren.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #21 Gepost op: 22 mei 2011, 12:32:54
nope
het was de provincialeweg hoorn enkhuizen

ehm...
heej Wpie, als jij deze bus hebt zien rijden tussen de A7 en Lelystad, dus richting de dijk. Kan het gaan om de rijopleiding, deze gebruiken vaak de twee wegen vanaf Hoorn hiervoor. Twee redenen, je komt bijna alle soorten kruizingen tegen en de verkeersintentie is daar bijna altijd hoog.

Omdat je zegt dat de agenten achterin keken kan het zijn dat ze overleg hadden over de voortgang. Ik kom ze daar namelijk regelmatig tegen bij Enkhuizen aan het begin van de dijk bij de snackbar en heb het toen voor de gein eens gevraagd. De Instructeur schoot in de lach en gaf gelijk toe dat het een beetje vreemd leek omdat er geen lesvoertuigtekens op het voertuig zaten.

Jij bedoeld dus de N506, de andere is gewoon de N302.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #22 Gepost op: 22 mei 2011, 12:50:53
ehm...
Jij bedoeld dus de N506, de andere is gewoon de N302.
Ik heb hem zien rijden op de N302, komende vanaf de afrit Hoorn noord in de richting van Enkhuizen, bij de wijk Bangert en Oosterpolder, Zwaag.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #23 Gepost op: 23 mei 2011, 00:59:36
Ik woon aan een van de drukste kruisingen hier in het dorp. Hier komt minstens wekelijks, soms vaker, wel een politie auto langs die voor de kruising zijn sirenes aanzet en erna weer af. Meestal wel heel de tijd blauw. Ik vermoed dan meestal een "A2" rit.

Laatst toevallig een p2000 melding gezien (die komen hier ineens veel voor, voorheen nooit politie op p2000) waarvoor 2 politie auto's langs kwamen (was iig rond de tijd van de p2000 melding), was een ongeval met letsel (vrachtwagen/scooter).
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #24 Gepost op: 23 mei 2011, 11:22:07
Ik woon aan een van de drukste kruisingen hier in het dorp. Hier komt minstens wekelijks, soms vaker, wel een politie auto langs die voor de kruising zijn sirenes aanzet en erna weer af. Meestal wel heel de tijd blauw. Ik vermoed dan meestal een "A2" rit.
Het gaat hierbij om een 'prio 1' rit (bij de politie spreken we over prio 1, 2 en 3). Prio 1 kan gereden worden met alles aan, alleen blauw licht of zelfs zonder zwaailicht en sirene. Dit hangt af van de melding en van de drukte op de weg.

Prio 2 wordt in principe altijd zonder geluid gereden, blauw licht kan wel maar meestal niet. Ook dit hangt af van de melding en het verkeersbeeld.
Wout


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #25 Gepost op: 23 mei 2011, 23:43:25
In A-A hoor je soms ook wel eens op de porto/mobi daar waar nodig mag u gebruik maken van.


Dus dan zet je OGS alleen aan daar waar jij dat nodig vindt. bv Kruisingen


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #26 Gepost op: 24 mei 2011, 01:06:30
Het gaat hierbij om een 'prio 1' rit (bij de politie spreken we over prio 1, 2 en 3). Prio 1 kan gereden worden met alles aan, alleen blauw licht of zelfs zonder zwaailicht en sirene. Dit hangt af van de melding en van de drukte op de weg.

Prio 2 wordt in principe altijd zonder geluid gereden, blauw licht kan wel maar meestal niet. Ook dit hangt af van de melding en het verkeersbeeld.

Ik zie ze vaak 's avonds/'s nachts (dan ben ik wakker :P ). Zal dan dus waarschijnlijk wel zijn om mensen die slapen zo min mogelijk te storen (en prettigere voor hunzelf om maar af en toe die herrie aan te hebben). Overdag zie ik het ook wel ooit maar minder. En je hebt gelijk a2 is ambu taal, doelde inderdaad op prio 2 , maar kan dus ook prio 1 zijn.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #27 Gepost op: 24 mei 2011, 18:07:58
In A-A hoor je soms ook wel eens op de porto/mobi daar waar nodig mag u gebruik maken van.

Dus dan zet je OGS alleen aan daar waar jij dat nodig vindt. bv Kruisingen
Best bijzonder eigenlijk. De instructie is Toestemming of geen toestemming. Halve toestemming bestaat ook niet.
Als ze dit tegen me zeiden op het WT reed ik met toestemming.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #28 Gepost op: 26 mei 2011, 12:49:23
Best bijzonder eigenlijk. De instructie is Toestemming of geen toestemming. Halve toestemming bestaat ook niet.
Als ze dit tegen me zeiden op het WT reed ik met toestemming.

Er bestaat nog steeds veel onduidelijkheid over ... Mag de chauffeur zelf beslissen of hij wel of niet met OGS gaat rijden, moet hij daarbij de RMK in kennis stellen ....

Negen van de tien inbraakalarmen worden ook met alleen blauw gereden, terwijl dat een prio2 melding is. Een overvalalarm is prio1, echter rijd men daar (hopelijk) ook met alleen blauw ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #29 Gepost op: 26 mei 2011, 16:58:28
Behalve de brancherichtlijn is er maar 1 wettelijke regel verbonden en die staat in het RVV:

Citaat
Art. 29: Voorrangsvoertuigen en lichten.
Motorvoertuigen ten dienste van:

politie,
brandweer,
ziekenauto's en
andere door de minister aangewezen hulpverleningsdiensten
voeren blauw zwaai- of knipperlicht en een twee- of drietonige hoorn
om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.

Overigens is het zo dat er in alle regelingen over blauw zwaailicht EN twee- of drietonige hoorn gesproken wordt. Dan lijkt mij dat alleen blauw geen probleem is ongeacht elke regeling of instructie. Overigens blijft bij heel veel inbraak meldingen het blauw ook uit. Met een beetje creatief rijgedrag en een niet al te drukke wegsituatie ben je dan net zo snel en val je ook minder op....
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein