Ik kan je een voorbeeld geven wat ik zelf recentelijk heb meegemaakt. Rond 02:00 uur krijgen we een melding van een grote vechtpartij, of wij TP willen gaan. We krijgen van de meldkamer geen toestemming (dus geen OGS).
Omdat wij op dat moment zo'n 10 min van de locatie zaten, en je toch snel TP wilt zijn, zijn wij met redelijk hoge snelheid daar naartoe gereden (binnen de branche richtlijnen). Je wilt er immers op tijd zijn, voor het zelfde geld wordt er iemand in elkaar geslagen, toch?
Dat we geen toestemming hebben betekent niet dat wij geen rood licht mogen negeren, wij zijn dus ook door rood gereden om daar snel te komen. Omdat we geen toestemming hebben gehad van de MK hebben wij deze rit zonder licht en geluid gereden maar bij elk kruispunt hebben wij blauw-blauw aangezet. Dit doen we zodat het verkeer weet dat wij er aan komen, en we dus vrij baan hebben op het kruispunt.
Na elk kruispunt zetten wij de lichten weer uit - het is immers niet nodig om constant met blauw-blauw te rijden (gevaar-setting) en bovendien reageert niet iedereen even goed op die lampen. Sommige mensen schrikken er bijvoorbeeld van, tel daarbij op dat het midden in de nacht is.
Bovendien is het niet wenselijk dat de betrokkenen in de vechtpartij ons een minuut van te voren aan zien komen door onze felle blauwe lampen. TP gekomen was alles rustig en hebben wij dus ook de bus keurig geparkeerd en zijn we te voet gaan kijken.
Kort samengevat: We willen zsm ter plaatse zijn, alleen blauw-blauw op de kruispunten voor de veiligheid van ons en de medeweggebruikers, willen midden in de nacht niet teveel opschudding veroorzaken en willen uiteraard niet dat de betrokkenen snel wegrennen omdat ze ons van kilometers aan zien komen.
Dit is geheel volgens de branche richtlijnen en zo gaat het er heel vaak aan toe binnen de politie. Wel is het zaak om goed op te blijven letten, ondanks dat we de verkeersregels mogen negeren voor de uitvoering van de politietaak zijn wij GEEN voorrangsvoertuig zonder OGS.