Waarom rijdt de politie met Prio1, terwijl er niks aan de hand is?

Auteur Topic: Waarom rijdt de politie met Prio1, terwijl er niks aan de hand is?  (gelezen 24465 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #30 Gepost op: 26 mei 2011, 18:54:27
Ik heb hem zien rijden op de N302, komende vanaf de afrit Hoorn noord in de richting van Enkhuizen, bij de wijk Bangert en Oosterpolder, Zwaag.

het was idd de N506
de rit ging vanuit hoor richting enkhuizen
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #31 Gepost op: 11 juni 2011, 16:36:00
Ik kan je een voorbeeld geven wat ik zelf recentelijk heb meegemaakt. Rond 02:00 uur krijgen we een melding van een grote vechtpartij, of wij TP willen gaan. We krijgen van de meldkamer geen toestemming (dus geen OGS).
Omdat wij op dat moment zo'n 10 min van de locatie zaten, en je toch snel TP wilt zijn, zijn wij met redelijk hoge snelheid daar naartoe gereden (binnen de branche richtlijnen). Je wilt er immers op tijd zijn, voor het zelfde geld wordt er iemand in elkaar geslagen, toch?

Dat we geen toestemming hebben betekent niet dat wij geen rood licht mogen negeren, wij zijn dus ook door rood gereden om daar snel te komen. Omdat we geen toestemming hebben gehad van de MK hebben wij deze rit zonder licht en geluid gereden maar bij elk kruispunt hebben wij blauw-blauw aangezet. Dit doen we zodat het verkeer weet dat wij er aan komen, en we dus vrij baan hebben op het kruispunt.
Na elk kruispunt zetten wij de lichten weer uit - het is immers niet nodig om constant met blauw-blauw te rijden (gevaar-setting) en bovendien reageert niet iedereen even goed op die lampen. Sommige mensen schrikken er bijvoorbeeld van, tel daarbij op dat het midden in de nacht is.  

Bovendien is het niet wenselijk dat de betrokkenen in de vechtpartij ons een minuut van te voren aan zien komen door onze felle blauwe lampen. TP gekomen was alles rustig en hebben wij dus ook de bus keurig geparkeerd en zijn we te voet gaan kijken.

Kort samengevat: We willen zsm ter plaatse zijn, alleen blauw-blauw op de kruispunten voor de veiligheid van ons en de medeweggebruikers, willen midden in de nacht niet teveel opschudding veroorzaken en willen uiteraard niet dat de betrokkenen snel wegrennen omdat ze ons van kilometers aan zien komen.

Dit is geheel volgens de branche richtlijnen en zo gaat het er heel vaak aan toe binnen de politie. Wel is het zaak om goed op te blijven letten, ondanks dat we de verkeersregels mogen negeren voor de uitvoering van de politietaak zijn wij GEEN voorrangsvoertuig zonder OGS.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #32 Gepost op: 11 juni 2011, 16:57:18
En hoe zit het dan met de voertuigen van andere diensten die WEL toestemming krijgen, maar dan met het verzoek van het HB om zonder geluid te rijden...?

Daarnaast heb ik ook vernomen dat andere diensten met een prio 2 urgentie wel gebruik mogen maken van blauw-blauw, als waarschuwing voor het overige verkeer. Dat wordt dan door andere instructeurs weer tegengesproken. ::)


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #33 Gepost op: 11 juni 2011, 17:02:49
En hoe zit het dan met de voertuigen van andere diensten die WEL toestemming krijgen, maar dan met het verzoek van het HB om zonder geluid te rijden...?
In principe heeft het HB daar niets mee te maken. Het HB geeft toestemming of geen toestemming. Toestemming betekent voor brandweer en ambulance in theorie de hele rit met herrie en blauwe lampen, voor de politie geeft toestemming de mogelijkheid om met lampen en herrie te rijden. Geen toestemming betekent voor brandweer en ambulance dat ze de normale verkeersregels in acht moeten nemen (tenzij ze ontheffingen hebben van gemeente/provincie voor bijvoorbeeld busbaan), de politie heeft dan haar normale vrijstelling en mag eventueel blauw licht gebruiken, maar geen geluid.


Dit is de theorie. De praktijk kan anders zijn.
Wout


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #34 Gepost op: 11 juni 2011, 17:24:02
Praktijk is vaak heel erg anders dan de theorie. Discussies hierover zijn er denk ik al genoeg te vinden op dit forum. In principe wordt er bij ons in de regio alleen toestemming gegeven indien er DIRECT levensgevaar dreigt (reanimatie, assistentie collega, brand met bewoners binnen etc). Dit betekent dat wij voor melding inbraak heterdaad, overval woning, vechtpartij etc. in principe GEEN toestemming krijgen.

Natuurlijk wil je daar wel snel tp gaan, en als je je dan aan de snelheid houdt en voor elk rood licht moet stoppen heeft het geen zin. Het is vaak je eigen verantwoordelijkheid en naar eigen inzicht hoe je hier mee omgaat en hoe je daar komt. Zolang je de veiligheid voor jezelf, je medeweggebruikers en natuurlijk de brancherichtlijnen maar in de gaten houdt.

Met geluid wordt er bij ons niet gereden zonder toestemming, daar is iedereen heel erg strak in, licht komt vaker voor. Zolang je maar weet dat je geen voorrangsvoertuig bent, en in geval van een aanrijding heb je dus ook gewoon een probleem. Maar het MAG wel!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #35 Gepost op: 11 juni 2011, 17:30:58
bij ons in de regio

Welke regio?  :D
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #36 Gepost op: 11 juni 2011, 17:39:05
Haaglanden
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #37 Gepost op: 11 juni 2011, 18:00:33
Leuk, nog een agent erbij met een duidelijke, heldere inbreng vanaf de werkvloer! Welkom hier!  ;)

Omdat wij op dat moment zo'n 10 min van de locatie zaten, en je toch snel TP wilt zijn, zijn wij met redelijk hoge snelheid daar naartoe gereden (binnen de branche richtlijnen).

Hoe zit dat eigenlijk bij de politie, gelden dan dezelfde brancherichtlijnen, zonder toeters en bellen? Dezelfde richtlijnen als met, dus?


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #38 Gepost op: 11 juni 2011, 18:09:30
Leuk, nog een agent erbij met een duidelijke, heldere inbreng vanaf de werkvloer! Welkom hier!  ;)

Hoe zit dat eigenlijk bij de politie, gelden dan dezelfde brancherichtlijnen, zonder toeters en bellen? Dezelfde richtlijnen als met, dus?

Zoals vaker vermeld op het forum: de politie heeft permanente ontheffing van het RVV voor de uitvoering van haar taak. Dus ook zonder OGS rijden wij als de situatie er om vraagt door rood, harder dan de maximum snelheid en over fietspaden en busbanen. De brancherichtlijnen gelden ook voor deze situaties. Voorbeeld: snelwegsurveillance: je kan wel netjes met het verkeer mee blijven rijden, maar dan blijf je op 1 positie rijden ten opzichte van andere voertuigen en kun je dus lastig gericht toezicht gaan houden omdat je nu eenmaal meer voertuigen wilt zien. Zachter rijden zodat de rest jou inhaalt is geen optie, dus ja, dan rijden wij harder met een max. van 40km/u.

OGS maakt jouw een voorrangsvoertuig en levert jouw enkel het recht op om voorrang te krijgen boven het overige verkeer, en het overige verkeer heeft wettelijk de plicht jou voor te laten gaan.  Omdat brandweer en ambulance veelal geen permanente ontheffing hebben van het RVV, is mede voor hun art. 91 RVV 1990 in het leven geroepen waarin staat dat zij als voorrangsvoertuig (met OGS) mogen afwijken van de bepalingen in het besluit.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #39 Gepost op: 11 juni 2011, 18:13:18
Zoals vaker vermeld op het forum: de politie heeft permanente ontheffing van het RVV voor de uitvoering van haar taak. Dus ook zonder OGS rijden wij als de situatie er om vraagt door rood, harder dan de maximum snelheid en over fietspaden en busbanen.

I know! Maar of dan ook de algemeen bekende brancherichtlijnen van kracht zijn, had ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan. Bedankt!  O0