Zeer grote brand (Turkse bakkerij) Prins Hendrikstraat - Den-Haag 20-05-2011

Auteur Topic: Zeer grote brand (Turkse bakkerij) Prins Hendrikstraat - Den-Haag 20-05-2011  (gelezen 4318 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

bartbev

• Forum gebruiker
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Als ik de foto's en dergelijke zie... snap ik niet geheel waarom er is opgeschaald naar zeer grote brand.

Als iets dergelijks hier in groningen zou gebeuren, zou er hooguit middelbrand of in uitzonderlijke gevallen "grote brand" gegeven worden.

Mijn reactie is puur n.a.v. de foto's die hier vertoond worden. Over eventuele overslag o.i.d. heb ik hier niet...

Ik snap best dat er is opgeschaald naar grote brand , als je kijkt naar de brand : je kan op de foto van mike zien hoe hoog de vlammen (waarschijnlijk) hebben gezeten, natuurlijk ook stukje roet / rookschade aan de gevel maar zaal toch ook zeker iets van het vuur zelf zijn gekomen .

ook heb je aan bijna alle kanten uitbreidingsgevaar (links , rechts , boven , (achter kan ik niet zien)
en wat mike ook al zegt oude gebouwen veel hout , kan erg snel gaan .

en wat fotoschieter ook al zei , voor ontruiming van de andere panden?

ik denk dat wij zelfs in Groningen dit niet met Middelbrand af hadden kunnen doen.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Citaat
Als iets dergelijks hier in groningen zou gebeuren, zou er hooguit middelbrand of in uitzonderlijke gevallen "grote brand" gegeven worden.
Nou daar kan ik anders nog wel andere opmerkingen over maken, maar dat vervuild het topic.
Deze panden hebben geen brandwerende scheiding tussen BG en verdiepingingen. Etages worden veel omgebouwd tot kamerverhuur. Veel winkels en/of boven etages hebben een uitbouw aan de achterrzijde, (kun je duidelijk zien op Google maps).Het pand is dus vele malen dieper dan je aan de voorzijde kunt zien. Dus opschaling door de BVD's heeft te maken met rayon kennis en ervaring met dit soort gebouwen in de oude binnenstad.
Brand was niet meer dan Middel tot Groot, maar ivm handjes en mogelijke uitbreiding met name achterzijde is er een vierde TS bij geroepen maar niet ingezet.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Dimeg

• Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
Nou daar kan ik anders nog wel andere opmerkingen over maken, maar dat vervuild het topic.
Deze panden hebben geen brandwerende scheiding tussen BG en verdiepingingen. Etages worden veel omgebouwd tot kamerverhuur. Veel winkels en/of boven etages hebben een uitbouw aan de achterrzijde, (kun je duidelijk zien op Google maps).Het pand is dus vele malen dieper dan je aan de voorzijde kunt zien. Dus opschaling door de BVD's heeft te maken met rayon kennis en ervaring met dit soort gebouwen in de oude binnenstad.
Brand was niet meer dan Middel tot Groot, maar ivm handjes en mogelijke uitbreiding met name achterzijde is er een vierde TS bij geroepen maar niet ingezet.

beter mee verlegen dan om verlegen!

terugsturen kan altijd nog, maar wanneer je alsnog bij moet piepen ben je zo een kwartier verder. In regio gld-zuid is het ook gebruikelijk om in de oude binnensteden (voorzover die er zijn) wat groter in te zetten.

Snyper

• Senior gebruiker
Als ik de foto's en dergelijke zie... snap ik niet geheel waarom er is opgeschaald naar zeer grote brand.

Dat je dat niet snapt, dat kan, waarschijnlijk doordat je geen brandweerachtergrond hebt. Verstandiger is het dan ook dit soort uitspraken niet te doen.
Tower-Ladder heeft al reeds uiteengezet waarom hier opgeschaald zou kunnen zijn.

Wat mij persoonlijk opvalt is een manschap in de hoogwerker met alleen thv overal aan en geen blusjas.
Daarnaast dragen beide geen harnas. Dit is wel een verplicht iets binnen Haaglanden.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Leuk dat ook hier weer het handelen door de brandweer in twijfel wordt getrokken. In Den-Haag wordt over het algemeen echt niet zonder reden opgeschaald, de ene stad is de ander niet zoals tower-ladder al zegt. Laatst werd in een soortgelijk pand nog een illegaal naai-atelier aangetroffen, een goed bevelvoerder weet in welke wijken hij dergelijke zaken zou kunnen aantreffen en zal dat zeker een rol laten spelen...

bartbev

• Forum gebruiker
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Leuk dat ook hier weer het handelen door de brandweer in twijfel wordt getrokken. In Den-Haag wordt over het algemeen echt niet zonder reden opgeschaald, de ene stad is de ander niet zoals tower-ladder al zegt. Laatst werd in een soortgelijk pand nog een illegaal naai-atelier aangetroffen, een goed bevelvoerder weet in welke wijken hij dergelijke zaken zou kunnen aantreffen en zal dat zeker een rol laten spelen...

Beter kan niet gezegt worden volgens mij  O0

als ik naar de tijdlijn alarmeringen kijk zou ik bijna zeggen perfecte opschaling:

Melding komt binnen : 05.41
Melding middel :         05.46 --> zouden net tp zijn ? Bevelvoerder ziet pand / brand, ziet kunnen niet alleen aan , middel!
Melding groot :          05.47 --> Misschien al stukje buitenverkenning gedaan / al iets meer inzicht in het pand
Melding zeer groot :    05.58 --> Overweging ontruiming ? besluit ovd ? deze zou ik zelf zeer moeilijk kunnen benaderen maar volgens mij zitten de andere tijdslijnen wel aardig goed  98uiye

natuurlijk was ik er niet bij en kan ik niet nagaan wat er in bevelvoerder zijn hoofd omgaat , maar vond dit een redelijk overweging / gedachte gang 98uiye

zullen we het bij feiten houden en verder niet gaan speculeren, in welke vorm dan ook.  ;)

tower-ladder

• Senior gebruiker
Citaat
Wat mij persoonlijk opvalt is een manschap in de hoogwerker met alleen thv overal aan en geen blusjas.
Daarnaast dragen beide geen harnas. Dit is wel een verplicht iets binnen Haaglanden.
En ook een OVD zonder blusjes ! Veiligheidsharnas is niet verplicht, wil men wel maar dat is nog niet ingevoerd. Bij repressieve inzet kan sowiezo worden afgeweken van een eventuele regel waar jij het over hebt. Dat is alleen bij de HW van een bepaald merk door de leverancier aangevoerd als verplichting, staat niet in de Arbo regels. Het hekwerk van de hoogwerker is voldoende beveiling, behalve wanneer je buiten de korf gaat werken is valbeveiliging noodzakelijk. Bij de werkzaamheden die hier worden uitgevoerd is het overbodig. En overbodige regels hebben we genoeg.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Snyper

• Senior gebruiker
En ook een OVD zonder blusjes ! Veiligheidsharnas is niet verplicht, wil men wel maar dat is nog niet ingevoerd. Bij repressieve inzet kan sowiezo worden afgeweken van een eventuele regel waar jij het over hebt. Dat is alleen bij de HW van een bepaald merk door de leverancier aangevoerd als verplichting, staat niet in de Arbo regels. Het hekwerk van de hoogwerker is voldoende beveiling, behalve wanneer je buiten de korf gaat werken is valbeveiliging noodzakelijk. Bij de werkzaamheden die hier worden uitgevoerd is het overbodig. En overbodige regels hebben we genoeg.

Een OvD in blusjas hoort idd ook niet, had ik (nog) niet gezien.

In OMD 78 wordt duidelijk verteld dat er een harnas gedragen dient te worden. Of dat nou te herleiden is naar arbo regels of niet, men verwacht dat gewoon van collega's welke op een RV uitrukken.
Daarnaast weet je niet altijd van te voren of je je korf uit moet. Sta je zonder harnas in de korf en moet je er uit terwijl je al aan het inzetten bent dan weet jij ook wel wat er gebeurd.
Dat er uitzonderingen zijn weet ik, maar dit vind ik geen uitzondering waard, dit is een onderdeel van het werk.

Frankieboy001

• Senior gebruiker
Voertuigenlijst

Tankautospuit
4130 TS Rijswijk
7130 TS Den Haag Scheveningen
7630 TS Den Haag Laak
7733 TS Den Haag Archipel
7830 TS Den Haag Centrum

Redvoertuigen
7150 HW Den Haag Scheveningen
7850 HW Den Haag Centrum

Hulpverleningsvoertuigen
7170 HV2 Den Haag Scheveningen

Haakarmvoertuigen
3180 HA Pijnacker-Nootdorp
4180 HA Rijswijk

Haakarmbakken
3190 CPH Pijnacker-Nootdorp
4160 DPH Rijswijk

Dienstvoertuigen
9029 DA AGS
9093 DA OvD Zuid (Reserve)
9900 DA HOvD

Overig
7782 AB Den Haag Leidscheveen

tower-ladder

• Senior gebruiker
Citaat
Daarnaast weet je niet altijd van te voren of je je korf uit moet. Sta je zonder harnas in de korf en moet je er uit terwijl je al aan het inzetten bent dan weet jij ook wel wat er gebeurd.
Als ik uit de korf moet heb ik niets aan mijn harnas, is het positioneringsharnas of een valbeveiliging? En de OMD 78 is wel rondgestuurd, maar vanwege het ontbreken van de juiste middelen niet ingevoerd. In 23 jaar nog nooit iemand over het hekje uit de korf gevallen.  ::) Nog nooit iemand bij het uitstappen uit de korf op een dak gevallen.  ::)En nog nooit tijdens het oefenen een baksteen op mijn hoofd gekregen. En toch moet men in sommige haaglandse hoogwerkers een veiligheids harnas en bouwhelm dragen??? En dat omdat de leverancier van het apparaat niet in kan staan voor het feit dat de besturing wel eens een onverwachte wilde beweging kan maken, en men dan uit de korf kan worden gelanceerd???? Moet niet gekker worden.
Zou ik toch liever zien dat men hier een positioneringsvest had gedragen.

Terug naar het topic dan maar  98uiye