Parkeren met de motor & betaald parkeren

Auteur Topic: Parkeren met de motor & betaald parkeren  (gelezen 36331 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #10 Gepost op: 23 mei 2011, 00:03:00
Helaas staat in het feiten boekje daar iets over (weliswaar gebaseerd op een plaatselijke verordening)......

Feitcode R 405:
als bestuurder een motorvoertuig op twee wielen, een bromfiets dan wel een fiets parkeren op een parkeervak behorende bij een parkeermeter

En de bijbehorende bedragen zijn:
Categorie 2 Bestuurders van motorvoertuigen op twee wielen € 75,00
Categorie 3 Bromfietsers en snorfietsers € 45,00
Categorie 4 Fietsers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen met of zonder motor € 25,00
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2011, 00:00:29
Helaas staat in het feiten boekje daar iets over (weliswaar gebaseerd op een plaatselijke verordening)......

Feitcode R 405:
als bestuurder een motorvoertuig op twee wielen, een bromfiets dan wel een fiets parkeren op een parkeervak behorende bij een parkeermeter

Bij het fiscaal recht word er geen onderscheid gemaakt tussen een motor en een auto. En dus mag je met je motor van een parkeervak gebruik maken. Je hebt immers dezelfde rechten maar ook dezelfde plichten (dus betalen!) als een auto volgens de wet.
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2011, 00:25:24
Even ter aanvulling nog (te laat met bewerken):

De APV kan afwijken hierin en verbieden een motor in een parkeervak te zetten. Mocht er echter niks over in staan en staat het bijvoorbeeld ook niet aangegeven met borden dat het niet mag dan gewoon in een parkeervak zetten en betalen. Scheelt je een hoop gezeur ;).
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2011, 07:34:51
Even ter aanvulling nog (te laat met bewerken):

De APV kan afwijken hierin en verbieden een motor in een parkeervak te zetten. Mocht er echter niks over in staan en staat het bijvoorbeeld ook niet aangegeven met borden dat het niet mag dan gewoon in een parkeervak zetten en betalen. Scheelt je een hoop gezeur ;).
Ok, de tweewieler mag dus in het parkeervak, in een betaald-parkeren gebied dus mét bewijs van betaling.
Na het plaatsen van het bewijsje achter de voorruit goed de deuren dicht doen om diefstal van het bewijs te voorkomen.....
 98uiye


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #14 Gepost op: 24 mei 2011, 09:02:21
Het parkeren van een motorfiets is niet eenduidig geregeld in Nederland. Voor het plaatselijke beleid zal dus moeten kijken wat er per gemeente is geregeld vwb het parkeren van je motorfiets.

Als vb in A'dam.
In Amsterdam mag je de motorfiets op het trottoir parkeren mits hij geen overlast veroorzaakt. Dus voetgangers, invalidekarretje en kinderwagens moeten ongehinderd er langs kunnen.
Parkeer je hem in een vak dan zal je ook gewoon moeten betalen.

In het centrum van Nijmegen zijn speciale motorfiets parkeerplaatsen. Dit zijn kleiner vakken en een aangepast tarief(goedkoper).


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #15 Gepost op: 24 mei 2011, 12:53:55
Ik heb parkeerbeheer hier in Vlissingen gebeld en gevraagd hoe het formeel geregeld is en hoe zij er in de praktijk mee omgaan.

Parkeren op de stoep:
Niet toegestaan, wel gedoogd en zelfs geadviseerd wanneer de normale doorgang voor voetgangers en rolstoelen etc niet gehinderd wordt

Parkeren in een betaald parkeervak:
Toegestaan (niet verboden dus ...) formeel de plicht om te betalen maar je kunt niet aan de eis voldoen om het bonnetje zichtbaar achter de voorruit te hebben, praktijk is dat je zonder te betalen mag parkeren.

Kortom, formeel gewoon in de vakken en betalen omdat dat niet verboden is, op plaatsen/gemeenten waar dat wel verboden is en waar alleen betaald parkeren mogelijk is, mag je dus formeel eigenlijk nergens staan.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #16 Gepost op: 24 mei 2011, 20:56:56
In Zoetermeer (rond het stadshart) ook eens gevraagd aan de controlerende dame en heer.
In de blauwe zone (parkeerschijf), en het betaald parkeren gebied zou ik volgens hen gewoon mogen parkeren.

Hun antwoord was: Waar wil jij je kaartje neerleggen, en waar moet ik de bekeuring doen?
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #17 Gepost op: 24 mei 2011, 21:04:20
Dat is eigenlijk nog wel een leukere opmerking:  Plak een sticker op de achterkant van een van je spiegels, en zet daar in duidelijke letters op: Ik heb mijn kaartje gekocht, alleen ivm het ontbreken van een plek om deze achter te laten zonder kans op wegwaaien/diefstal/nat worden, heb ik het kaartje meegenomen. Mocht u dit willen controleren, bel me op nummer 06-xxxxxxx.....
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2011, 00:28:06
Je kunt tegenwoordig op steeds meer betaalde parkeerplaatsen via sms betalen, dan krijg je voor zover ik weet ook geen kaartje. Ik neem aan dat de controleurs dat dan dus op een andere manier zien en dat dit dus ook voor motoren werkt.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #19 Gepost op: 25 mei 2011, 04:28:44
Dan krijg je een pasje van het betreffende bedrijf wat je achter je voorruit moet plakken.
Dit pasje wordt dan gescand, dus dat gaat ook niet werken bij een motorfiets.
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl