Binnen de bebouwde kom reageren mensen beter omdat geluid door de bebouwing wordt weerkaatst. Daardoor horen mensen de sirene sneller en gaan ze door de weerkaatsing van het geluid opzoek naar de oorzaak van het geluid.
Op de snelwegen en buitenwegen verdwijnt de sirene in de ruimte en is het gebruik van de toeters absoluut zinloos tot het moment dat men dichtbij de ander is.
Voor de zwaailampen geldt precies het omgekeerde: blauwlicht wordt weerkaatst en veroorzaakt door reflectie verwarring. Het menselijk oog heeft al moeite met blauw licht, in de nacht nog meer en bij weerspiegeling is het een drama. Je kan het zelf testen: ga bij een auto met blauwe lampen aan maar eens op een afstand staan en probeer de afstand in te schatten. Meet daarna de afstand. Je zal zien dat je er ver naast zit. Doe hetzelfde met oranje lampen en je schatting is veel beter. (wel een andere afstand gebruiken uiteraard
)
Maar om terug te komen op het onderwerp van deze topic: de weggebruikers reageren echt niet beter of slechter dan vroeger. En ja het ligt geheel aan het soort weggebruiker waar je mee te maken hebt.
Even een kam gebruiken:
- bouwvakkers: een drama
- buitenlandse voertuigen: prima
- vrouwen:
(ik ben getrouwd dus hou ik mijn mond)
- mannen: beter dan vrouwen behalve als het bouwvakkers zijn
Wat mij wel opvalt is dat vrachtwagenchauffeurs steeds slechter reageren op OGS voertuigen. Kan komen omdat er steeds meer buitenlandse chauffeurs in de nederlandse wagens rijden, kan ook betekenen dat de opleiding achteruit gaat (net als de standaard rijlessen
)
Ik zag gister trouwens nog een lesauto (met bordje) fanatiek door een roodkruis rijden, bij het passeren zag ik alleen een instructeur in de auto zitten. Mooi voorbeeld dacht ik zo maar......wat een L*L! Ik had hem graag even gesproken maar ja dat ging helaas niet