Rijden met Optische en geluidssignalen (OGS) steeds makkelijker?

Auteur Topic: Rijden met Optische en geluidssignalen (OGS) steeds makkelijker?  (gelezen 34242 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #80 Gepost op: 12 januari 2013, 23:26:13
Sorry als ik niet op iedereen reageer, heb kort de tijd:

Ben ik helemaal met je eens, Haageneesch. Maar wat zie je hier in NL als je extra ruimte laat?
Meestal gaat men schuiven van baan naar baan omdat men denkt dat het ene baantje toch meer op schiet als de rest. (natuurlijk is dat niet zo, maar maak dat iedereen maar eens wijs)  ;)
Niemand kan er tussen als ik ruimte laat? De ruimte die 'de Nederlander' laat in een stilstaande file is ergens tussen 5 en 30 millimeter. Met één of twee meter kan er niemand tussen en heb ik genoeg ruimte om te manouvreren. Overigens kan je in die file op de a2 weinig links/rechts  >:D

Hier werken de hulpdiensten (wellicht onbewust) ook niet erg mee om alle voertuigen via een en de zelfde baan aan te laten rijden. (en dat bedoel ik niet minderwaardig) Een eenduidige wijze van aanrijden zou dus de snelheid waarmee men ter plaatste KAN komen positief KUNNEN beinvloeden dat is waarschijnlijk ook een van de redenen waarom het bij onze oosterburen wel werkt en hier niet.

Als je 3 rijstroken hebt, kan verkeer van rs1 naar links, rs2 naar rechts (tegen de lijn) en rs3 lekker doen wat je doet. Gevolg: Ruimte op de vluchtstrook, en een complete nieuwe rijbaan tussen rs1 en rs2. Probleem is op de A2 in dat deel dat je 2/3 stukken vluchtstrook tegenkomt die voor 5 meter 'even er niet zijn'; dan moet je alsnog half over rs3 om langs het obstakel op de vs te komen. Werkt ook net mee.

Het enige wat zou kunnen helpen is wat Skippy al zei dat de VID in dit soort gevallen veel sneller als wat nu gebeurd
met verkeersinfo komt en dus inbreekt op de radiostations met de oproep om tussen rijstrook 1 en 2 ruimte
te maken voor aanrijdende hulpdiensten.
Het geluk wat je daarbij dan wel moet hebben is dat men de TMC functie op de radio niet uitgeschakeld heeft want
anders heeft het nog geen nut dat de VID inbreekt op de radio.
En als ik iets irritant vind is dat de verkeersinfo harder door komt waardoor ik die mogelijkheid uitgezet heb en het dus niet zal horen.
Zou het aan mij liggen dat ik niemand nodig heb die mij verteld hoe ik mij moet gedragen in de file? Als ze op de radio nou wat meer liedjes doen en wat minder flitsers (want tsja, als de weggebruiker niet gepest wordt hoeft het niet gemeld te worden) zijn ze wat mij betreft goed bezig. Bovendien boeit het 538, Q-Music of Slam!FM niet dat iemand net in die ene file staat, en gaan ze daar niet elk halfuur 5 minuten voor uittrekken waar je wel en niet naartoe moet opschuiven.

De gemiddelde Nederlandse automobilist is een prutser.
Nouja, een prutser... We houden ons niet bewust bezig met het verkeer. Meesten zien een auto als iets dat mij helpt van a naar b te brengen. Daarbij vergeten een heleboel de spelregels. Voornamelijk de spelregels 'afstand houden', 'rechts houden', 'op tijd richting aangeven', 'geen voorrang hebben als je van rijstrook wisselt, maar je moet voorrang geven' en 's nachts 'LICHTEN AAN BIJ DUISTERNIS' zie ik het vaakst.... 'vergeten' worden.

Meestal zijn dat types als 'lekker hard meezingen met de muziek' en 'met twee handen aan het stuur boos naar voren kijken en dan 20 km/u onder de maxv rijden'.

- Niet de gehele invoegstrook gebruiken, maar direct na het puntstuk de hoofdrijbaan op knallen.
- Vanaf de rechter rijstrook "maar alvast" naar links gaan om ruimte te maken voor een invoeger in de bocht, zich niet realiserend dat de invoeger op dat moment 60 rijdt en je 'm op de rechter rijstrook al vol voorbij bent.
- Bij het bord ritsen vanaf hier 'm direct er tussen hoeken, en zo dik 300 meter asfalt onbenut laten.
- Bij het uitvoegen maar alvast een stuk over de vluchtstrook rijden.
- En als er dan onverhoopt file staat op de uitvoegstrook dan maar op de vluchtstrook verder bouwen.
- Zodat anderen deze file voorbij rijden en 'm vlak voor het puntstuk alsnog op de uitvoeger drukken.
- Bij het stilstaan de voorbumper op de trekhaak van je voorligger zetten.
- Bij het stilstaan in de file vooral zo gaan staan dat je zelf naar voren kunt kijken maar niet meer in je spiegels kijkt.
- In de file zo vaak mogelijk van links naar rechts switchen zodat je zo snel mogelijk vooraan komt.
- Bij knipperende matrixborden gewoon doorrijden en dan maximaal in de ankers als er file staat.
- En de mooiste: in de file meteen je mobieltje/ipad/stratenboek er bij pakken om te checken wat er aan de hand is en dan schrikken als een ambulance op je trekhaak zit.

Ik ben een groot voorstander van het Duitse systeem. De standstreifen is letterlijk voor stilstand. Niet voor rijdende voertuigen. Bij file gaan de stilstaande auto's de vluchtstrook op en de hulpdiensten middendoor. Ben je meteen van het gedoe af met versmalde vluchtstroken (zie filmpje), pechgevallen of actiekarren op de vluchtstrook en dat soort zaken. Laat de weggebruiker daar maar omheen sturen, die heeft ook zijn rijbewijs en kan dat op veel lagere snelheid. Is er geen vluchtstrook? Dan het rechterspiegeltje tegen de vangrail.  >:D

Heb ik 1 ding op te zeggen.
Amen.

Het is inmiddels bekend dat respect op sportvelden af en toe ver te zoeken is, maar op de weg naar dat veld toe is men het al kwijt. Welke weg dat ook is.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #81 Gepost op: 13 januari 2013, 15:19:13
Ik vraag me altijd af waarom Duitse automobilisten wél spiegelen en (op tijd) uitwijken en een veilige plaats zoeken....

Daarnaast is een hulpdienst op weg naar een ongeval op de snelweg ook slecht hoorbaar als je in de file staat. Men hoort de martinhoorns van de brandweer véél eerder als de drietoon in het genoemde filmpje  e050
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #82 Gepost op: 13 januari 2013, 15:32:21
Ik vraag me altijd af waarom Duitse automobilisten wél spiegelen en (op tijd) uitwijken en een veilige plaats zoeken....
(...)
De Duitse infrastructuur heeft smalle standstreifen, veel smaller dan de Nederlandse vluchtstroken. Een Duitse standstreifen is dan ook niet bepaald een handige aanrijdroute voor groot materieel. Daarom doen Duitsers het middendoor rijden al zo'n beetje vanaf het begin. Iedereen doet het en de opgroeiende kinderen krijgen dat mee naar hun eigen autorijdende leven. Bovendien wijken de eerste auto's achter een stremming al uit naar links en rechts (zij weten immers dat er hulpdiensten op komst zijn), waardoor "de rest" er bijna automatisch achter gaat staan en de ruimte vrij laat. Kijk de Duitse on-board filmpjes er maar eens op na: van achter naar voor is (meestal) de hele Rettungsgasse al vrij. In Nederland blijven de eerste auto's achter het ongeval gewoon staan waar ze staan, zodat "de rest" ook gewoon aansluit. Met als gevolg dat iedereen pas ruimte gaat maken als er een voertuig aan komt. Daarbij komt dat in Nederland de geldende opvatting is dat een hulpdienst altijd via de vluchtstrook komt. Er wordt door weggebruikers niet bij nagedacht dat er op sommige plekken helemaal geen vluchtstrook is.

Heel basaal gesteld hebben de wegbeheerders en hulpdiensten het zichzelf moeilijk gemaakt, door weggebruikers "dom" te houden en zelf de volledige verantwoordelijkheid te nemen voor het aanrijden. "Lieve weggebruiker, houd de vluchtstrook vrij en ga zo snel mogelijk aan de kant als je blauw ziet, wij kiezen dan onze eigen route." In Duitsland is dat feitelijk omgedraaid: de weggebruiker heeft een minstens zo grote verantwoordelijkheid bij het aanrijden van hulpdiensten door zelf zo snel mogelijk de Rettungsgasse vrij te maken. "Lieve weggebruiker, maak direct ruimte en zorg dat je niet meer aan de kant hoeft als je blauw ziet, wij komen altijd middendoor." Essentieel verschil.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Gelderland

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #83 Gepost op: 13 januari 2013, 15:52:05
Ik vraag me altijd af waarom Duitse automobilisten wél spiegelen en (op tijd) uitwijken en een veilige plaats zoeken....


Het gras bij de buren....


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #84 Gepost op: 13 januari 2013, 17:12:03
Als mijn geheugen mij niet in de steek laat is het dat je over de vluchtstrook mag rijden met max 20 km/u harder dan het verkeer op de naast gelegen rijstrook maar niet harder dan max 50 km/u bij verkeer wat stil staat op de naast gelegen rijstrook.
We stonden toch in de file!


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #85 Gepost op: 13 januari 2013, 17:16:28
Heel basaal gesteld hebben de wegbeheerders en hulpdiensten het zichzelf moeilijk gemaakt, door weggebruikers "dom" te houden en zelf de volledige verantwoordelijkheid te nemen voor het aanrijden. "Lieve weggebruiker, houd de vluchtstrook vrij en ga zo snel mogelijk aan de kant als je blauw ziet, wij kiezen dan onze eigen route." In Duitsland is dat feitelijk omgedraaid: de weggebruiker heeft een minstens zo grote verantwoordelijkheid bij het aanrijden van hulpdiensten door zelf zo snel mogelijk de Rettungsgasse vrij te maken. "Lieve weggebruiker, maak direct ruimte en zorg dat je niet meer aan de kant hoeft als je blauw ziet, wij komen altijd middendoor." Essentieel verschil.

En dat is nu precies wat ik in mijn voorbeeldje A7 probeer duidelijk te maken en wat je ook in het filmpje terug ziet komen. Doordat hulpverlenend Nederland zelf zijn weg zoekt is er totaal geen eenduidig beeld en wordt links en rechts voorbij gegaan door HV voertuigen die, begrijpelijk, zsm terplaatse willen zijn maar door alle verschillende manieren van aanrijden het zichzelf (wellicht onbewust) een stuk lastiger maken dan noodzakelijk, door voor het ene voertuig naar links te moeten uitwijken en voor het volgende voertuig naar rechts verbuikt de file onnodig ruimte om voor het daarop volgende voertuig opnieuw te kunnen uitwijken met als gevolg dat een HV voertuig moet gaan slalomen of zich zelf hopeloos vast rijd.

Nogmaals alle duidelijkheid begint bij de HV diensten zelf door allen op een gelijke wijze aan te rijden langs de file zolang de hulpverlening alleen de problemen ziet en de oplossingen zoekt bij de weggebruiker zonder zelf duidelijkheid te brengen zal dit probleem blijven bestaan.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Gast

  • Gast
Reactie #86 Gepost op: 13 januari 2013, 17:20:06
De ellende is dat je zelf als bestuurder van een HV-voertuig onder prio1 of A1 de afweging en inschatting moet blijven maken, wanneer rijdt het verkeer wel en wanneer rijdt het NIET dusdanig dat ik me, volgens de regels, nu wél en nu níet op de vluchtstrook mag begeven.
Ik heb zelf vorig jaar een A1 rit tijdens de fileperiode gehad van Sanquin A'dam naar Utrecht, waarbij ik op de A9 bij Amstelveen meerdere keren heb moeten wisselen van vluchtstrook naar het midden van rijstrook 1n en 2, en weer terug naar de vluchtstrook. Omdat de regels dit voorschrijven.
Het probleem ligt mijns inziens niet bij rijdend hulpverlenend Nederland, maar in dit specifieke geval betreffende files, bij de regels die we moeten naleven waardoor dat voor de overige weggebruiker op slalommen lijkend gedrag voorkomt.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #87 Gepost op: 13 januari 2013, 18:01:36
De ellende is dat je zelf als bestuurder van een HV-voertuig onder prio1 of A1 de afweging en inschatting moet blijven maken, wanneer rijdt het verkeer wel en wanneer rijdt het NIET dusdanig dat ik me, volgens de regels, nu wél en nu níet op de vluchtstrook mag begeven.

Het probleem ligt mijns inziens niet bij rijdend hulpverlenend Nederland, maar in dit specifieke geval betreffende files, bij de regels die we moeten naleven waardoor dat voor de overige weggebruiker op slalommen lijkend gedrag voorkomt.

Maar Caprice, als de regels jou voorschrijven om zelf een weg te zoeken waarbij je soms wel en soms geen gebruik mag maken van de vluchtstrook dan zit het probleem in basis in de regels en die worden, denk ik, opgesteld althans mede, door de HV diensten in elk geval werken zij de regels verder uit in hun branche richtlijnen. Zolang in deze richtlijnen geen duidelijk en (onderling) gelijk beleid is ten aanzien van de wijze waarop een file gepasseerd moet worden ligt het probleem m.i. in basis bij de HV diensten c.q. hun (en ook onze) overheid. Bij gebrek aan regelgeving van onze overheid zou je (wederom m.i.) als HV diensten dit gebrek moeten / kunnen ondervangen in je richtlijnen. Op het moment dat je als HV diensten (onderling) duidelijke regels hebt afgesproken kun je die ook eenvoudig en duidelijk communiceren met de rest van de weggebruikers via een campagne op bijv. de TV en voor de verse bestuurders via de rijscholen.
We zouden dan bijvoorbeeld kunnen afspreken dat wanneer de matrix boorden gaan branden iedereen op de meest linkerbaan uitwijkt naar links en de overige naar uiterst rechts naar goed voorbeeld van onze oosterburen
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #88 Gepost op: 13 januari 2013, 19:18:16
Bij de voor mij bekende brancherichtlijnen is het allemaal hetzelfde geregeld. Namelijk is er een vluchtstrook, dan over de vluchtstrook. Is deze er niet dan tussen rijstrook 1 en 2.

Zelf heb ik het vermoede dat ten tijde van het ontwikkelen van de richtlijnen er nog niet echt een beeld was van het huidige wegennet. Er zijn de laatste paar jaar zoveel spitsstroken bij gekomen, waardoor het rijden over de vluchtstroken niet meer mogelijk is.

Ik ben overigens een groot voorstander van hoe onze oosterburen het geregeld hebben.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #89 Gepost op: 13 januari 2013, 19:24:58
Bij de voor mij bekende brancherichtlijnen is het allemaal hetzelfde geregeld. Namelijk is er een vluchtstrook, dan over de vluchtstrook. Is deze er niet dan tussen rijstrook 1 en 2.

Zelf heb ik het vermoede dat ten tijde van het ontwikkelen van de richtlijnen er nog niet echt een beeld was van het huidige wegennet. Er zijn de laatste paar jaar zoveel spitsstroken bij gekomen, waardoor het rijden over de vluchtstroken niet meer mogelijk is.

Ik ben overigens een groot voorstander van hoe onze oosterburen het geregeld hebben.

Inderdaad, het is allemaal wel geregeld, alleen achterhaald de tijd de gestelde regels. Ik weet dat er plannen zijn om het idee van Duitsland ook hier in nederland in te voeren, ik ken al een weggedeelte waar dit van toepassing is. Laatste stukje A30 met de aansluiting naar de A1 bij Barneveld.
Maar zolang de politiek er een ei over moet leggen gaat dit nog een hele poos duren, zeker zolang de politiek met zichzelf overhoop liggen.
En als men dan toch in de file staat, en wij komen over de vluchtstrook zorg dan dat deze ook vrij is. En ga niet half op de vluchtstrook staan, zoals bepaalde automobilisten en vrachtwagenchauffeurs menen te moeten doen. Of je moet toe zijn aan een nieuwe rechter buitenspiegel.