Sorry als ik niet op iedereen reageer, heb kort de tijd:
Ben ik helemaal met je eens, Haageneesch. Maar wat zie je hier in NL als je extra ruimte laat?
Meestal gaat men schuiven van baan naar baan omdat men denkt dat het ene baantje toch meer op schiet als de rest. (natuurlijk is dat niet zo, maar maak dat iedereen maar eens wijs)
Niemand kan er tussen als ik ruimte laat? De ruimte die 'de Nederlander' laat in een stilstaande file is ergens tussen 5 en 30 millimeter. Met één of twee meter kan er niemand tussen en heb ik genoeg ruimte om te manouvreren. Overigens kan je in die file op de a2 weinig links/rechts
Hier werken de hulpdiensten (wellicht onbewust) ook niet erg mee om alle voertuigen via een en de zelfde baan aan te laten rijden. (en dat bedoel ik niet minderwaardig) Een eenduidige wijze van aanrijden zou dus de snelheid waarmee men ter plaatste KAN komen positief KUNNEN beinvloeden dat is waarschijnlijk ook een van de redenen waarom het bij onze oosterburen wel werkt en hier niet.
Als je 3 rijstroken hebt, kan verkeer van rs1 naar links, rs2 naar rechts (tegen de lijn) en rs3 lekker doen wat je doet. Gevolg: Ruimte op de vluchtstrook, en een complete nieuwe rijbaan tussen rs1 en rs2. Probleem is op de A2 in dat deel dat je 2/3 stukken vluchtstrook tegenkomt die voor 5 meter 'even er niet zijn'; dan moet je alsnog half over rs3 om langs het obstakel op de vs te komen. Werkt ook net mee.
Het enige wat zou kunnen helpen is wat Skippy al zei dat de VID in dit soort gevallen veel sneller als wat nu gebeurd
met verkeersinfo komt en dus inbreekt op de radiostations met de oproep om tussen rijstrook 1 en 2 ruimte
te maken voor aanrijdende hulpdiensten.
Het geluk wat je daarbij dan wel moet hebben is dat men de TMC functie op de radio niet uitgeschakeld heeft want
anders heeft het nog geen nut dat de VID inbreekt op de radio.
En als ik iets irritant vind is dat de verkeersinfo harder door komt waardoor ik die mogelijkheid uitgezet heb en het dus niet zal horen.
Zou het aan mij liggen dat ik niemand nodig heb die mij verteld hoe ik mij moet gedragen in de file? Als ze op de radio nou wat meer liedjes doen en wat minder flitsers (want tsja, als de weggebruiker niet gepest wordt hoeft het niet gemeld te worden) zijn ze wat mij betreft goed bezig. Bovendien boeit het 538, Q-Music of Slam!FM niet dat iemand net in die ene file staat, en gaan ze daar niet elk halfuur 5 minuten voor uittrekken waar je wel en niet naartoe moet opschuiven.
De gemiddelde Nederlandse automobilist is een prutser.
Nouja, een prutser... We houden ons niet bewust bezig met het verkeer. Meesten zien een auto als iets dat mij helpt van a naar b te brengen. Daarbij vergeten een heleboel de spelregels. Voornamelijk de spelregels 'afstand houden', 'rechts houden', 'op tijd richting aangeven', 'geen voorrang hebben als je van rijstrook wisselt, maar je moet voorrang geven' en 's nachts 'LICHTEN AAN BIJ DUISTERNIS' zie ik het vaakst.... 'vergeten' worden.
Meestal zijn dat types als 'lekker hard meezingen met de muziek' en 'met twee handen aan het stuur boos naar voren kijken en dan 20 km/u onder de maxv rijden'.
- Niet de gehele invoegstrook gebruiken, maar direct na het puntstuk de hoofdrijbaan op knallen.
- Vanaf de rechter rijstrook "maar alvast" naar links gaan om ruimte te maken voor een invoeger in de bocht, zich niet realiserend dat de invoeger op dat moment 60 rijdt en je 'm op de rechter rijstrook al vol voorbij bent.
- Bij het bord ritsen vanaf hier 'm direct er tussen hoeken, en zo dik 300 meter asfalt onbenut laten.
- Bij het uitvoegen maar alvast een stuk over de vluchtstrook rijden.
- En als er dan onverhoopt file staat op de uitvoegstrook dan maar op de vluchtstrook verder bouwen.
- Zodat anderen deze file voorbij rijden en 'm vlak voor het puntstuk alsnog op de uitvoeger drukken.
- Bij het stilstaan de voorbumper op de trekhaak van je voorligger zetten.
- Bij het stilstaan in de file vooral zo gaan staan dat je zelf naar voren kunt kijken maar niet meer in je spiegels kijkt.
- In de file zo vaak mogelijk van links naar rechts switchen zodat je zo snel mogelijk vooraan komt.
- Bij knipperende matrixborden gewoon doorrijden en dan maximaal in de ankers als er file staat.
- En de mooiste: in de file meteen je mobieltje/ipad/stratenboek er bij pakken om te checken wat er aan de hand is en dan schrikken als een ambulance op je trekhaak zit.
Ik ben een groot voorstander van het Duitse systeem. De standstreifen is letterlijk voor stilstand. Niet voor rijdende voertuigen. Bij file gaan de stilstaande auto's de vluchtstrook op en de hulpdiensten middendoor. Ben je meteen van het gedoe af met versmalde vluchtstroken (zie filmpje), pechgevallen of actiekarren op de vluchtstrook en dat soort zaken. Laat de weggebruiker daar maar omheen sturen, die heeft ook zijn rijbewijs en kan dat op veel lagere snelheid. Is er geen vluchtstrook? Dan het rechterspiegeltje tegen de vangrail.
Heb ik 1 ding op te zeggen.
Amen.
Het is inmiddels bekend dat respect op sportvelden af en toe ver te zoeken is, maar op de weg naar dat veld toe is men het al kwijt. Welke weg dat ook is.