Rijden met Optische en geluidssignalen (OGS) steeds makkelijker?

Auteur Topic: Rijden met Optische en geluidssignalen (OGS) steeds makkelijker?  (gelezen 34244 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #60 Gepost op: 3 september 2012, 22:26:56
Dacht zelf ook zoiets, komt ook logisch over. Weet alleen nog niet of ik overtuigd ben van deze methode  :-\
Iig bedankt!
Mijn insteek ligt voornamelijk in 'ik maak ruimte dus er kunnen voorrangsvoertuigen langs' of 'er is ruimte, en ik schrik omdat er ineens een voorrangsvoertuig langs mij rijdt!', de bewustwording van mensen. En dat zie je ook terug in Amerika; men moet daar aan de kant, en is verplicht te blijven staan (of rechts te houden op een snelweg) totdat het laatste voertuig is gepasseerd, wat inhoud dat mensen moeten blijven kijken of ze nog een voertuig zien. In Nederland is het 'het probleem' van de bestuurder van het voorrangsvoertuig 'om langs mij te komen, hij wil er toch langs?'


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #61 Gepost op: 5 september 2012, 13:01:46
Dan wil ik nog even een aanvulling geven op Hageneesch.

Je ziet steeds vaker dat er geen vluchtstroken zijn langs de wegen, doordat deze gebruikt worden als spitsstroken.
Hierdoor ontstaat ook onduidelijk over op welke manier een HV-voertuig passeert. Door dit op iedere weg gelijk te stellen, komt er een eenduidig beleid. Er kan dan ook geen onduidelijkheid meer ontstaan over hoe te reageren. Je zou dit bijvoorbeeld ook op een later tijdstip doorvoeren naar secundaire wegen. Maar die keuze laat ik over aan mensen die ervoor gestudeerd hebben  ;).
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #62 Gepost op: 5 september 2012, 14:25:09
Bedankt heren. Op wegen waar geen vluchtstroken zijn spreekt het voordeel natuurlijk voor zich. Andere argumenten vind ik ook behoorlijk steekhoudend! Ben zelf geen OGS-chauffeur dus het is dan wat lastiger om hierover mee te praten ;).
Senior GGP / Oost-Brabant


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #63 Gepost op: 5 september 2012, 15:00:55
Bedankt heren. Op wegen waar geen vluchtstroken zijn spreekt het voordeel natuurlijk voor zich. Andere argumenten vind ik ook behoorlijk steekhoudend! Ben zelf geen OGS-chauffeur dus het is dan wat lastiger om hierover mee te praten ;).

Het is misschien wat lastiger om dan uit eigen ervaring te spreken. Maar ik denk dat het ook wel goed is, want jij bekijkt het uit de ogen van de "gewone" weggebruiker. Dat geeft een frisse kijk op dingen en dat is niet per definitie slecht. Wij als HV-ers kunnen ook vast zitten in bepaalde gedachtegangen en daardoor bepaalde veranderingen als positief ervaren, waarvan later blijkt dat de burger het juist heel negatief ervaart en waardoor er dingen juist minder goed door gaan. Dus schroom niet om te blijven reageren.

Daarnaast reageer je op een leuke en nette manier!!
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #64 Gepost op: 11 januari 2013, 21:05:58
Een duidelijk voorbeeld waar er door de bestuurders geen rekening is gehouden met aanrijdende hulpverleners. Gaat misschien niet helemaal volgens het boekje om tussen rijstrook 1 en 2 door te rijden, maar er was ook wel érg weinig ruimte.

spoedrit tijdens spits A1 Ongeval op A2


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #65 Gepost op: 12 januari 2013, 12:50:48
Een duidelijk voorbeeld waar er door de bestuurders geen rekening is gehouden met aanrijdende hulpverleners. Gaat misschien niet helemaal volgens het boekje om tussen rijstrook 1 en 2 door te rijden, maar er was ook wel érg weinig ruimte.

Verschillende voorbeelden van voertuigen die blijven waar ze zijn maar om nu direct te stellen dat de bestuurders geen rekening houden met aanrijdende HV voertuigen vind ik iets te kort. In verschillende situaties is er weinig plek om ruimte te maken, wij zien slechts het beels vanuit de ambu maar kunnen niet inschatten hoeveel ruimte de andere bestauurders hebben. Ook zie je in het filmpje dat er op andere rijstroken HV voertuigen passeren en ook die willen vrijbaan je zult dan als bestuurder moeten kiezen, of je wilt of niet, welk voertuigen je gaat hinderen en welke je vrij baan verleend, zolang je met een luxe auto of een kaal busje rijd is er dan nog niet direct een man overboord maar komt er een aanhanger bij of nog groter dan wordt het heen en weren om iedereen ruimte te bieden al een stuk lastiger.

Ik denk dat een eenduidig beleid vanuit de hulpverlening ten aanzien van de rijbaan waarvan gebruikt wordt gemaakt bij het passeren van een file het verhaal van het passeren al een stuk eenvoudiger maakt, immers 1 rijbaan vrijmaken / creeren is makkelijker dan twee door gangen vrijmaken / creeren. Ik snap ook wel dat dit in de hectiek niet altijd zo werkt maar via de branche richtlijnen zouden de neuzen al een stuk de zelfde rijbaan op kunnen, dan kun je ook gericht gaan voorlichten naar de andere weggebruiker in de zin dat de hulpverlening ALTIJD gebruik maakt van een vrijbaan (al of niet gecreerd) tussen rijstrook 1 en 2 (ook ingeval er een vluchtstrook is, het beeld wordt dan eenduidig) nu is het een warboel van HV voertuigen die elk een eigen weg zoeken, begrijpelijk maar m.i. niet altijd even handig.
Wat me verder opvalt (en waar de chauffeurs op mogen schieten) is dat er verschillende op en afritten worden gepasseerd waarom kiest de HV er dan toch voor om via de snelweg te rijden als je vooruit kunt weten dat je in een file terecht gaat komen, natuurlijk heb je buiten de snelweg om veel meer verkeer en kruisingen maar wellicht rijd je met OGS toch wat eenvoudiger door.

Mijn punt is dus eigenlijk, spreek allemaal een eenduidge wijze van aanrijden af en start daarmee een goede voorlichtings campagne om JULLIE afspraken duidelijk te maken aan de rest van weggebruikend Nederland
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #66 Gepost op: 12 januari 2013, 13:06:04
Vaak weet men als gewone bestuurder de oorzaak van een file niet, is het de drukte of is er een ongeval.
Wat mij dan handig lijkt is dat als er meerdere HV-voertuigen langs gaan komen dat dit ook kenbaar gemaakt wordt aan de bestuurders die zojuist een baantje vrij gemaakt hebben voor dat ene voertuig.

Het zou handig zijn als ieder HV-voertuig een bordje achterop heeft (zoals een stop-bordje) die de tekst knipperend laat zien dat er meer voertuigen volgen. (b.v. "Er volgt meer!!")

Hiermee voorkom je dat bestuurders weer teruggaan in hun "normale" positie en bij een volgend HV-voertuig wederom dezelfde capriolen uit moet voeren.

Ook de VID kan oproepen om een baan vrij te maken in de verkeersinformatie, dit moet sneller en niet alleen op het halve uur. Direct na een (groot) ongeval kan men oproepen een baan vrij te maken. Alhoewel niet iedereen hieraan gevolg geeft. (buitenlandse voertuigen)

En ten derde, waarom wordt er niet vanaf de andere kant aangereden? De snelweg staat vaak toch al vol, men kan er niet meer door.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #67 Gepost op: 12 januari 2013, 13:21:05
Het zou niet uit hoeven maken of er een ongeluk is gebeurd, of dat er file staat omdat het gewoon niet sneller kan; in Duitsland rijden automobilisten met véél meer afstand tot elkaar in de file, en bestuurders op rijstrook 1 en 2 houden onderling ook extra afstand voor eventuele hv voertuigen. En daar is geen één voertuig met een bord 'er volgt meer'; het is het (ego) gedrag van de NL-bestuurder wat het hier moeilijk maakt om voor hv voertuigen door te rijden. Hou meer afstand, dan heb je meer ruimte om ruimte te maken. Wordt de file langer? Ja. Wordt je vertraging langer? Nee.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #68 Gepost op: 12 januari 2013, 13:29:05
Het zou niet uit hoeven maken of er een ongeluk is gebeurd, of dat er file staat omdat het gewoon niet sneller kan; in Duitsland rijden automobilisten met véél meer afstand tot elkaar in de file, en bestuurders op rijstrook 1 en 2 houden onderling ook extra afstand voor eventuele hv voertuigen. En daar is geen één voertuig met een bord 'er volgt meer'; het is het (ego) gedrag van de NL-bestuurder wat het hier moeilijk maakt om voor hv voertuigen door te rijden. Hou meer afstand, dan heb je meer ruimte om ruimte te maken. Wordt de file langer? Ja. Wordt je vertraging langer? Nee.

Ben ik helemaal met je eens, Haageneesch. Maar wat zie je hier in NL als je extra ruimte laat?
Meestal gaat men schuiven van baan naar baan omdat men denkt dat het ene baantje toch meer op schiet als de rest. (natuurlijk is dat niet zo, maar maak dat iedereen maar eens wijs)  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #69 Gepost op: 12 januari 2013, 14:52:56
Het zou niet uit hoeven maken of er een ongeluk is gebeurd, of dat er file staat omdat het gewoon niet sneller kan; in Duitsland rijden automobilisten met véél meer afstand tot elkaar in de file, en bestuurders op rijstrook 1 en 2 houden onderling ook extra afstand voor eventuele hv voertuigen. En daar is geen één voertuig met een bord 'er volgt meer'; het is het (ego) gedrag van de NL-bestuurder wat het hier moeilijk maakt om voor hv voertuigen door te rijden. Hou meer afstand, dan heb je meer ruimte om ruimte te maken. Wordt de file langer? Ja. Wordt je vertraging langer? Nee.

Hier werken de hulpdiensten (wellicht onbewust) ook niet erg mee om alle voertuigen via een en de zelfde baan aan te laten rijden. (en dat bedoel ik niet minderwaardig) Een eenduidige wijze van aanrijden zou dus de snelheid waarmee men ter plaatste KAN komen positief KUNNEN beinvloeden dat is waarschijnlijk ook een van de redenen waarom het bij onze oosterburen wel werkt en hier niet.

Enige tijd terug op de A7 tussen Avenhorn en P'end Noord zo'n situatie meegemaakt.
2x politie waarvan een tussen de banen 1 en 2 dus iedereen uiterst links en rechts, deels op de vluchtstrook 2e Politievoertuig via de vluchtstrook en dus weer alle banen uiterstlinks waarbij baan 2 neigd op baan 1 te komen rijden. Vervolgens de ambu weer via baan 1 en 2 tja en die kwam vast te staan omdat er geen ruimte meer tussen de verschillende voertuigen was om weer een vrije baan te creeren en dan kom RWS weer over de vluchtstrook samen met de berger.......Resultaat het heen en weren vreet de toch al weinige ruimte tussen de bestuurders onderling aardig op en je ziet menig hoofd flink rood worden (en nee dat was geen brandweer..)
Vandaar mijn opmerking (en nogmaals) maak met de hulpverlening onderling via de branche richtlijnen eenduidige aanrijd afspraken en ga de weggebruiker daarover eens uitgebreid voorlichten dan kun je indien echt noodzakelijk ook optreden tegen bestuurders die niet mee werken
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend