Een duidelijk voorbeeld waar er door de bestuurders geen rekening is gehouden met aanrijdende hulpverleners. Gaat misschien niet helemaal volgens het boekje om tussen rijstrook 1 en 2 door te rijden, maar er was ook wel érg weinig ruimte.
Verschillende voorbeelden van voertuigen die blijven waar ze zijn maar om nu direct te stellen dat de bestuurders geen rekening houden met aanrijdende HV voertuigen vind ik iets te kort. In verschillende situaties is er weinig plek om ruimte te maken, wij zien slechts het beels vanuit de ambu maar kunnen niet inschatten hoeveel ruimte de andere bestauurders hebben. Ook zie je in het filmpje dat er op andere rijstroken HV voertuigen passeren en ook die willen vrijbaan je zult dan als bestuurder moeten kiezen, of je wilt of niet, welk voertuigen je gaat hinderen en welke je vrij baan verleend, zolang je met een luxe auto of een kaal busje rijd is er dan nog niet direct een man overboord maar komt er een aanhanger bij of nog groter dan wordt het heen en weren om iedereen ruimte te bieden al een stuk lastiger.
Ik denk dat een eenduidig beleid vanuit de hulpverlening ten aanzien van de rijbaan waarvan gebruikt wordt gemaakt bij het passeren van een file het verhaal van het passeren al een stuk eenvoudiger maakt, immers 1 rijbaan vrijmaken / creeren is makkelijker dan twee door gangen vrijmaken / creeren. Ik snap ook wel dat dit in de hectiek niet altijd zo werkt maar via de branche richtlijnen zouden de neuzen al een stuk de zelfde rijbaan op kunnen, dan kun je ook gericht gaan voorlichten naar de andere weggebruiker in de zin dat de hulpverlening ALTIJD gebruik maakt van een vrijbaan (al of niet gecreerd) tussen rijstrook 1 en 2 (ook ingeval er een vluchtstrook is, het beeld wordt dan eenduidig) nu is het een warboel van HV voertuigen die elk een eigen weg zoeken, begrijpelijk maar m.i. niet altijd even handig.
Wat me verder opvalt (en waar de chauffeurs op mogen schieten) is dat er verschillende op en afritten worden gepasseerd waarom kiest de HV er dan toch voor om via de snelweg te rijden als je vooruit kunt weten dat je in een file terecht gaat komen, natuurlijk heb je buiten de snelweg om veel meer verkeer en kruisingen maar wellicht rijd je met OGS toch wat eenvoudiger door.
Mijn punt is dus eigenlijk, spreek allemaal een eenduidge wijze van aanrijden af en start daarmee een goede voorlichtings campagne om JULLIE afspraken duidelijk te maken aan de rest van weggebruikend Nederland